Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Er det normalt?
Fra : Lasse

Dato : 04-12-08 20:23

Hej,

Jeg er ved at flytte min lønkonto fra min nuværende bank, fordi den vist
ikke har det for godt. Jeg henvendte mig så til en anden, og sagde, at jeg
gerne ville oprette en lønkonto og have et VISA/Dankort. Jeg er som blevet
anmodet om, at sende dem:

- årsopgørelse 2007 fra SKAT
- forskudsopgørelse 2009 fra SKAT
- årsopgørelse 2007 fra nuv. Pengeinstitut
- status på konti fra nuv. Pengeinstitut
- PBS oversigter for seneste 4 mdr..

Der er overhovedet ikke noget odiøst i ovenstående, faktisk har jeg en ret
god økonomi. Men hvad f.... skal de bruge det til. Jeg skal ikke låne nogle
penge - kun have en lønkonto og et kort, og jeg har ikke brug for
nogensomhelst rådgivning fra en eller anden banrådgiver.

Jeg har haft visa/dankort så langt tid jeg kan huske, og har endog et andet
kreditkort (Mastercard).

Er det normalt, at banker spørger om sådanne ting?. Jeg kunne sagtens sende
oplysningerne til dem, men af principielle grunde, synes jeg det er forkert.
DE kan jo bare spørge om, hvad de specifikt gerne vil vide, men det er
ligesom de bare vil på "Fisketur" i mine oplysninger, muligvis for bedre at
kunne sælge mig yderligere.

/Lasse

Fra : Knut

Dato : 04-12-08 20:31

Ja det er meget normalt.

Banken ønsker naturligvis en vis sikkerhed for at din økonomi og din adfærd
er inden for de rammer, som banken ønsker at supportere.

Knut

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-12-08 20:29

> [...]
> nogle penge - kun have en lønkonto og et kort, og jeg har ikke brug for
> nogensomhelst rådgivning fra en eller anden banrådgiver.

De vil stadig vurdere om de vil have dig som kunde. De ved jo ikke noget som
helst om dig - ud over hvad du selv fortæller, og det er noget siden at
bankerne synes det er helt informativt nok - lån eller ej. Alene at udlevere
et Dankort/visa til dig skal jo have en kreditvurdering.

Mvh Maria

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 04-12-08 22:55

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> wrote in message

> Er det normalt, at banker spørger om sådanne ting?

Når du ønsker kreditkort, så ja.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-08 20:43

Lasse skrev den 04-12-2008 20:22:
> [...]
> - forskudsopgørelse 2009 fra SKAT
> - årsopgørelse 2007 fra nuv. Pengeinstitut
> - status på konti fra nuv. Pengeinstitut

Tja, det er vel også sådanne nogen ting man burde have gjort med Stein
Bagger og Co.

Derudover syntes jeg også, at det er lidt mystisk, men måske er det
Dankort/Visa-kort-problemstillingen som udløser en kreditvurdering, hvor
man gerne vil se lidt på din økonomi.
Spørg om de vil have samme oplysninger, når du kun skal have hævekort
til bankens hæveautomater. Hvis nej, så har du svaret, at det er
Visa/Dankortet som er faktoreren. Hvis ja, så vil jeg nu gerne helt
præcis spørge hvad de vil vide i de oplysninger som fremgår af fx
årsopgørelsen 2007.
Det ville nok være mere hensigtsmæssig at vise dem dine
skatteoplysninger på indeværende år (se skattemappen på tastselv).

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo

Dato : 06-12-08 06:23

On 4 Dec., 21:22, "Lasse" <Lars.Kal...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> ligesom de bare vil på "Fisketur" i mine oplysninger, muligvis for bedre at

Bankerne er blevet meget forsigtige med at optage nye kunder og
specielt at udlevere VISA-dankort kræves aktindsigt i din
privatøkonomi. Er du solid ingen hindring, men er du én der stikker
af, så snart du har fået "kortet" og straks hæver langt mere end der
står på tilhørende konto, er det banken og dens aktionærer og i sidste
ende skatteborgerne der skal betale. vh Bo