hvis politiet kan, kan andre vel også
Fra : Snuden

Dato : 02-12-08 15:28

http://www.comon.dk/news/nu.kan.politiet.ransage.din.computer.over.nettet_38798.html

Hvis det virkelig er rigtigt, vil jeg da overveje om jeg overhovedet skal
have en internetforbindelse! Hvis myndighder kan gennemrode ens maskine,
varer det jo ikke længe inden andre også kan!

Er der nogen der ved noget om hvordan man kan sparke en firewall ned og
gennemsøge en maskine?

Snuden

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-12-08 16:48

Snuden skrev:
> [...]
> skal have en internetforbindelse! Hvis myndighder kan gennemrode ens
> maskine, varer det jo ikke længe inden andre også kan!

Mon ikke politiet skal have en ransagningskendelse først.
Hackere er naturligvis ikke så nøjeregnende, men det er jo
en helt anden historie.

> Er der nogen der ved noget om hvordan man kan sparke en firewall ned og
> gennemsøge en maskine?

Måske man vil samarbejde med producenterne. Eller måske der
ikke er hold i udtrykket "sparke firewallen ned". Jeg har i
hvert fald ikke meget fidus til påstanden om, at halvdelen
af al internet-kriminalitet involverer produktion,
distribution og salg af børnepornografi. Det virker mere som
en påstand, der skal mindske modstanden mod tiltaget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-12-08 17:32

On 2008-12-02, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> distribution og salg af børnepornografi. Det virker mere som
> en påstand, der skal mindske modstanden mod tiltaget.

Jeg er dog ikke i tvivl om at af de sager der bliver ført, handler
størstedelen om børneporno. Ganske simpelt fordi det er der man lægger
den største efterforskningsindsats fra politiets side.

--
Andreas

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-12-08 17:35

Kim Ludvigsen wrote:
> Mon ikke politiet skal have en ransagningskendelse først.

Mandens pointe var tydeligvis, at det nødvendigvis skal være teknisk
muligt, før politiet kan gøre det.

--
Allan Olesen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-12-08 17:50

Allan Olesen skrev:

> Mandens pointe var tydeligvis, at det nødvendigvis skal være teknisk
> muligt, før politiet kan gøre det.

Hvilket jeg kommenterede efterfølgende i indlægget.
Umiddelbart kan jeg forestille mig tre scenarier:
De samarbejder med firewall-producenter for at få adgang
gennem en firewall.
De udnytter huller i en firewall.
De kommer ikke ind, hvis der er en firewall.

Jeg tror mest på det sidste scenarie.

Men der er selvfølgelig mange andre ting, der spiller ind
end lige netop en firewall, så risikoen for at få besøg af
myndighederne via nettet er nok ikke så stor.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Mr.Larsen

Dato : 02-12-08 18:24

Kim Ludvigsen har bragt dette til os:

> [...]
> firewall, så risikoen for at få besøg af myndighederne via nettet er nok ikke

4. EU vedtager en lov der pålægger _alle_ på internettet at have et
"program" kørende som vil give myndigheder adgang.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : N_B_DK

Dato : 16-12-08 22:15

"Mr.Larsen" <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> wrote in message

> 4. EU vedtager en lov der pålægger _alle_ på internettet at have et
> "program" kørende som vil give myndigheder adgang.

Og vupti er EU en saga blot.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-12-08 22:57

N_B_DK har bragt dette til verden:
> "Mr.Larsen" <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> wrote in message

> Og vupti er EU en saga blot.

Gid det var så let.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 02-12-08 20:41

Den Tue, 02 Dec 2008 16:47:46 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> distribution og salg af børnepornografi. Det virker mere som
> en påstand, der skal mindske modstanden mod tiltaget.

Halvdelen? Det er jo direkte en påstand om at der er mere børneporno
end piratkopiering af film og musik (som jo skal dele den anden
halvdel med spam og virus'er).

I så fald kan de sg* lige så godt sætte hegnet op ved EU's ydre
grænser, og så give de ti personer der ikke er involverede lov
til at flytte udenfor hegnet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Max

Dato : 02-12-08 21:24

Hej Kent

> Halvdelen? Det er jo direkte en påstand om at der er mere børneporno
> end piratkopiering af film og musik (som jo skal dele den anden
> halvdel med spam og virus'er).

Nu er piratkopiering vel ikke internetkriminalitet ?

--
Mvh Max

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-12-08 23:31

Max wrote:
> Nu er piratkopiering vel ikke internetkriminalitet ?

Er det overhovedet kriminelt at kopiere en pirat?

--
Allan Olesen

Fra : Timo Jensen

Dato : 02-12-08 23:35

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
> Mon ikke politiet skal have en ransagningskendelse først. Hackere er
> naturligvis ikke så nøjeregnende, men det er jo en helt anden historie.
Hej Kim. Klip fra linket:
"og der tales om »virtuelle patruljer«, der skal overvåge dele af nettet."
Mon de skal bruge en virtuel kendelse først?
I dag må f.eks. PET og FE ikke overvåge din og min adfærd på nettet uden en
mistnake og en kendelse, men det må svenskerne gerne. Og svenskerne må gerne
bytte informationer med danskerne, jævnfør medierne. Hokus pokus, keine
hexerei....

Mvh
Timo

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-12-08 00:54

Kim Ludvigsen wrote:

> Mon ikke politiet skal have en ransagningskendelse først.

Jeg læser mere artiklen som at de nu har lov til at ransage uden kendelse,
ikke at de nødvendigvis _kan_ (teknisk).

Men mon ikke der på et tidspunkt dukker en mere seriøs artikel op ?

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-12-08 01:02

Stig Johansen wrote:

> Men mon ikke der på et tidspunkt dukker en mere seriøs artikel op ?

Version2 har en lidt anden beskrivelse:
<http://www.version2.dk/artikel/9241-europol-faar-22-millioner-til-cyberpoliti>

Stig Johansen