Spamsikring med JavaScript
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-08 23:30

Jeg har forsøgt at lave en lille spamsikring med JavaScript,
men det har en uheldig bivirkning i Internet Explorer 7 -
jeg har ikke tjekket i 6'eren.

Testside:
http://kimludvigsen.dk/projekter/spamsikring.php
Når musen holdes over mailadressen i Internet Explorer,
vises adressen inklusive koder. I Firefox bibeholdes den
synlige adresse som ønsket.

Hvordan undgår jeg visningen af koder ved mouseover i
Internet Explorer?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Per

Dato : 01-12-08 13:37

Kim Ludvigsen < usenet@kimludvigsen.dk > skrev følgende:

> [...]
> synlige adresse som ønsket.
>
> Hvordan undgår jeg visningen af koder ved mouseover i

Hej Kim,

Prøv at se funktionen "decodeURIComponent()"
Måske den kan hjælpe ?

Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-08 14:22

Per skrev:

> Prøv at se funktionen "decodeURIComponent()"
> Måske den kan hjælpe ?

Jeg skulle nok have skrevet, at jeg er nærmest totalt blank
mht. JavaScript. Spamsikringen har jeg skrevet af fra en
anden - det kunne jeg lige finde ud af. Jeg ved ikke,
hvordan jeg skal bruge funktionen decodeURIComponent().

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 01-12-08 15:46

Måske den kan hjælpe ?

> [...]
> anden - det kunne jeg lige finde ud af. Jeg ved ikke,
> hvordan jeg skal bruge funktionen decodeURIComponent().

Lad være med at bruge mouseover.
Når jeg laver det nummer skriver jeg send en mail eller email
TRYK HER og gemmer så koden bagved når musen så køre over linken
så kan man se email afressen nede i venstre hjørne og kigger man
på kildekoden så står der bare en masse vrøl.

Kim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-08 16:08

Kim Schmidt Wind skrev:

> [...]
> så kan man se email afressen nede i venstre hjørne og kigger man
> på kildekoden så står der bare en masse vrøl.

Har du et eksempel, jeg kan se? Jeg er som sagt meget blank
mht. selv at finde ud af at bruge JavaScript.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 01-12-08 17:48

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Har du et eksempel, jeg kan se? Jeg er som sagt meget blank mht. selv at
> finde ud af at bruge JavaScript.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> http://pc-sikkerhed.dk

Hej navnebror

den er her under
<script language='JavaScript' type='text/javascript'>
<!--
var prefix = '&#109;a' + 'i&#108;' + '&#116;o';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy1734 = '&#111;z1j&#117;x' + '&#64;';
addy1734 = addy1734 + '&#111;z1j&#117;x' + '&#46;' + 'dk';
var addy_text1734 = 'TRYK HER';
document.write( '<a ' + path + '\'' + prefix + ':' + addy1734 + '\'>' );
document.write( addy_text1734 );
document.write( '<\/a>' );
//-->\n </script> <script language='JavaScript' type='text/javascript'>
<!--
document.write( '<span style=\'display: none;\'>' );
//-->
</script>Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler
emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.
<script language='JavaScript' type='text/javascript'>
<!--
document.write( '</' );
document.write( 'span>' );
//-->

Du kan også gå ind på min side og kigge
--
Kim S. Wind
Novice på webdesignområdet

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-12-08 19:02

"Kim Schmidt Wind" <oz1juxXXX@mail.tele.dk> skrev

> <script language='JavaScript' type='text/javascript'>

Sådan er der vel ikke nogle der skriver HTML i dag?

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 01-12-08 19:58

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i meddelelsen
> "Kim Schmidt Wind" <oz1juxXXX@mail.tele.dk> skrev

> Sådan er der vel ikke nogle der skriver HTML i dag?

Hej Philip

Nu er det Joomla der generer koden, når jeg så validere siden er den OK.

Kim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-12-08 16:03

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Hvordan undgår jeg visningen af koder ved mouseover i Internet Explorer?

Jeg kan ikke gennemskue hvad problemet skulle være på din løsning. Den er jo
ikke pakket ind i en ID, der kan skifte værdi ved en event (som f.eks.
onmouseover).
html.dk har denne side hvor man kan generere en kode:
http://www.html.dk/artikler/00041/convert_email.asp

Jeg ved så ikke om den er gangbar i dag (artiklen er 5 år gammel), men jeg
tror det faktisk.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-08 17:06

Philip Nunnegaard skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> html.dk har denne side hvor man kan generere en kode:
> http://www.html.dk/artikler/00041/convert_email.asp

Jeg er lige ved at tro, det er der, jeg har fundet koden i
sin tid. Den ligner i hvert fald meget. Jeg har så blot
forsøgt at få vist mail-adressen [1] i stedet for en "Klik
her"-tekst, som ikke er brugbar i dette tilfælde.

[1] Skrevet med koder, som altså så desværre vises ved
mouseover eller onfocus.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-08 17:44

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvordan undgår jeg visningen af koder ved mouseover i Internet Explorer?

Jeg har fundet en løsning, der vist virker i alle browsere.
Den er nok ikek optimal, så forslag til forbedringer er
velkomne.

I stedet for JavaScript og funktionerne mouseover og onfocus
bruger jeg onclick til at kalde en php-fil med "header
(location:mailto:adresse)". Så vises koderne i linkadressen
ikke. Der er dog stadig en ulempe, for Internet Explorer vil
så vise en tom side efter klikket på linket. Det løses ved
at lave en iframe på 1x1 pixel på siden og så åbne php-filen
deri.

Kode i siden med linket:
onclick="parent.test.location='mail.php';">mail&#64;test.d&#107;</a></p>
<iframe name="test" src="#" width="1" height="1">
</iframe>

Kode i php-filen:
<?php
Header('Location:mailto:mail@test.invalid');
?>

Eksempel:
http://kimludvigsen.dk/projekter/spamsikring-2.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En lille julekonkurrence:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-08 18:41

Kim Ludvigsen wrote:

> Eksempel:
> http://kimludvigsen.dk/projekter/spamsikring-2.html

I både IE og vises koden korrekt - både ved passiv visning og onmouseover.

I IE åbnes et mailredigeringsvindue ved onclick - sådan som man forventer -
med mailadressen indlæst som modtager.

I FF (på min Vista) åbnes WindowsMail programmet - ikke et
mailredigeringsvindue. Men sådan gør et standard html-maillink også, så det
må være en opsætningsfejl hos mig (i FF).

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-08 19:10

Erik Ginnerskov wrote:

> I FF (på min Vista) åbnes WindowsMail programmet - ikke et
> mailredigeringsvindue. Men sådan gør et standard html-maillink også,
> så det må være en opsætningsfejl hos mig (i FF).

Testede lige på min XP-maskine, hvor OE's mailredigering åbnede korrekt.

Må prøve at sammenligne indstillingerne.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-08 19:19

Erik Ginnerskov wrote:

> Testede lige på min XP-maskine, hvor OE's mailredigering åbnede
> korrekt.
> Må prøve at sammenligne indstillingerne.

Så lykkedes det at få min Vista-installerede FF til at behandle linket
korrekt.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-12-08 19:33

Erik Ginnerskov skrev:

> Så lykkedes det at få min Vista-installerede FF til at behandle linket
> korrekt.

Skulle du rette i Firefox eller i Windows?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-12-08 20:13

Kim Ludvigsen wrote:

> Skulle du rette i Firefox eller i Windows?

I FF. Der var sket det, at ved installation af Office havde samme uden at
spørge om lov tilladt sig at definere Outlook som standard mailprogram.

Da jeg i FF ville ændre det tilbage, havde jeg peget på noget forkert.

Erik Ginnerskov