Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvor ser man FlexLån renterne ?
Fra : SpookiePower

Dato : 29-11-08 05:55

Af ren og skær nysgerrighed , er jeg interesserede i
at se hvad de forskellige F-lån har af rente i år 2008.

Jeg har forsøgt at finde ud af noget her -
http://www.rd.dk/rentetilpasningforventninger
Men det virker ikke som om jeg har ramt rigtigt.

Er der nogle som kan hjælpe mig med at finde
renterne for de forskellige F-lån ?

Fra : Ole C

Dato : 29-11-08 14:52

SpookiePower skrev blandt andet:

> [...]
> http://www.rd.dk/rentetilpasningforventninger
> Men det virker ikke som om jeg har ramt rigtigt.
>
> Er der nogle som kan hjælpe mig med at finde

Her er der i hvert fald lidt flere oplysninger:
http://www.rd.dk/link/obligationskurserprivat
Foroven kan du vælge mellem rente og kurs.
Vær opmærksom på at det er den rene obligationsrente og at der kommer nogle
omkostninger på.
Desuden at renten i øjeblikket hopper voldsomt op og ned fra dag til dag.

--
vh
Ole C

Fra : SpookiePower

Dato : 29-11-08 11:56

Jeg syntes ikke jeg kunne se det jeg søgte. Eller også er det mig
som ikke helt forstår det.

Det jeg gerne ville se, var hvad F1,F3,F5 renten var på, da folk optog
den
type lån i 2008. Men det er måske ikke muligt ?

Fra : Knut

Dato : 29-11-08 20:02

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message
[...]

Nej - i så fald skal du kende den præcise dato og tidspunkt for hvornår de
forskellige obligationer er købt.

Knut

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-11-08 20:21

SpookiePower wrote:

> Det jeg gerne ville se, var hvad F1,F3,F5 renten var på, da folk optog
> den
> type lån i 2008. Men det er måske ikke muligt ?

Som Knud skriver afhænger det af hvornår lånet er optaget i 2008.

Find historiske kurser og effektive renter her
<http://borsen.dk/invester/kursinformation>

F1: 4% 2009 (RD/NYK/etc)
F3: 4% 2011
F5: 4% 2013
(der kan ikke linkes direkte)

Lånerenten er ikke helt det samme som den effektive rente på grund af
noget teknisk fnidder, men forskellen er minimal (<0,05 procentpoint,
normalt). Oveni lånerenten kommer selvfølgelig bidragssatsen.

--
Jesper Lund

Fra : SpookiePower

Dato : 29-11-08 12:31

Tak for hjælpen i to.

Jeg må have misforstået disse F-lån.

Jeg troede det fungere på den måde af F-lånene, hver især, blev
fastsat i december måned,
så alle dem som optog et F-lån de efterfølgende 12 måneder, fik den
samme
rente. Men sådan fungere det altså ikke. Hvad er det så der sker i
december
måned mht F-lånene ?

Fra : Knut

Dato : 29-11-08 20:40

[...]

Da bliver lånene fornyet! Men da der findes forskellige
kursfastfrysningsordninger kan du heller ikke her finde en eksakt kurss.
I øvrigt er flexlån jo mange ting - bortset fra de forskellige typer er der
flere udbydere, hvor kursen ikke nødvendigvis er identisk.

Knut

Fra : SpookiePower

Dato : 29-11-08 12:51

Jeg kommer nok aldrig til at forstå, hvordan de lån
fungere :)

Jeg læste bare at Ulrikke Ekelund (cheføkonom i BRFkredit)
sagde at F1 renten nok ville blive 1% point højre end sidst.
Så var det jeg blev nysgerrige for at vide, hvad den var sidst.

Fra : Knut

Dato : 29-11-08 21:06

[...]

1 pct lavere! (I gennemsnit sikkert)

Knut

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-11-08 21:50

SpookiePower wrote:

> Jeg kommer nok aldrig til at forstå, hvordan de lån fungere :)

Groft sagt kører det på denne måde (det hele handler om salg af
obligationer, og eftersom obligationerne udløber før dit lån, skal der
sælges nye obligationer)

1) Du optager lånet på et eller andet tidspunkt og får en rente som
gælder indtil næste refinansiering. Hvis F1 er det normalt næste
december, hvis det er F3 er det to år plus næste december, etc. Renten
afhænger af kurserne den dag hvor du optager lånet.

2) Derefter kører du i de ordinære refinansieringer i december. Hvert år
for F1, hvert tredje år for F3 og hvert femte år for F5. Indtil du
indfrier lånet eller har betalt det sidste afdrag.

Der er visse undtagelser, f.eks. hvis du er tæt på december når du
optager lånet. Hos Nykredit er det også muligt at dit F1 lån
refinansierer i marts eller september.

> Jeg læste bare at Ulrikke Ekelund (cheføkonom i BRFkredit) sagde at F1
> renten nok ville blive 1% point højre end sidst. Så var det jeg blev
> nysgerrige for at vide, hvad den var sidst.

Sidst = december 2007. Hun tænker på den ordinære refinansiering.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-11-08 21:50