HJÆLP!!! vi har fluer
Fra : Heidi

Dato : 28-11-08 00:29

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Vi har et 250L med lysamatur. Når vi åbner lågen for at fodre vælter
det op med fluer. Vi har set fluelarver i vandet.

Vi har prøvet at hælde saltvand i. Vandet har en temp. på 26 grader.

Vi er ved at være despreate for at få has på de fluer!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-11-08 15:08

"Heidi" skrev i en meddelelse
> Vandet har en temp. på 26 grader.

For de fleste selskabsfisk er 26 grader i overkanten - f.x. 24 er
rigeligt.

Vi er ved at være despreate for at få has på de fluer!

Flere oplysninger ønskes - jeg har aldrig oplevet fænomenet i de 40 år,
jeg har haft akvarie.

Fluerne kommer formentlig fordi, der er noget, de kan leve af ?

Hvad har du af fisk - hvad har I af planter - hvor tit renser du det /
skifter lidt vand - hvad har du af filter, lys m.v. - hvordan fodrer i -
osv ?

Hvordan trives planter og fisk ?

Jan

Fra : Heidi

Dato : 28-11-08 11:48

On 28 Nov., 15:07, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> [...]
>
> Hvad har du af fisk - hvad har I af planter - hvor tit renser du det /
> skifter lidt vand - hvad har du af filter, lys m.v. - hvordan fodrer i -

Vi har et par blå delfin cichlider, et par jack dempsey og et par
nicaraguenses og et par scalare. Planter kan vi ikke rigtig have for
de vil ikke vokse, så vi har kun en sværdplante. Vi renser hver 4-5
uge, der pumpes 1200 L i gennem en spandpumpe. Vi fodre 1-2 gange
dagligt med sticks og flage. En gang i mellem får de myggelarver. De
får en sjælden gang rejer, dette er dog meget længe siden. Lys: der er
3 lysstofrør i amaturet, hvoraf det ene er til planter. Vi har forsøgt
med gødning til planterne men uden den store succes.
Fiskene trives rigtig godt. Delfinerne har tit unger i munden,
nicaraguenses er ofte i parringshumør det samme med scalarene.
Vi har haft amaturet af for at se om der skulle ligge foder nogle
steder og det gør der ikke.

Heidi

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-11-08 22:00

"Heidi" skrev i en meddelelse
> Vi har et par blå delfin cichlider......

Jamen - det lyder da egentlig meget fornuftigt -cichlider og planter
trives som regel ikke sammen, så et godt spandfilter og rimelig hyppigt
vandskifte plejer at være det "rigtige" for dem.

Så måske lidt hyppigere vandskifte er en løsning ?

5 uger imellem lyder som lang tid, da cichlider er ret "svinende" fisk ?

Men mine cichlide-erfaringer er ikke så store, så det kan være, at andre
ved noget om det ?

Jan