Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Island
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-11-08 15:38

Hvis man kigger på www.valutakurser.dk kan man se, at kursen på islandske kr
nu er 100 ISK = 2.66 DKK.

Men betaler man med kreditkort på Island anvender de kursen, som
offentliggøres på http://www.sedlabanki.is/?PageID=183. Heraf fremgår det,
at kursen er 1 DKK = 24.49 ISK, dvs. 100 ISK = 4.08 DKK eller godt 50%
højere.

Går man ind i en bank i Reykjavik med danske kontanter er det sikkert også
den dårlige kurs de anvender.

Forex anvender en endnu dårlige kurs: 100 ISK = 5.35 DKK. Dvs. dobbelt op.

Min egen bank (Nykredit) vil overhovedet ikke lave overførsler til og fra
Island i øjeblikket.

Findes den lave kurs overhovedet eller hyr ??

Fra : Johannes

Dato : 27-11-08 21:37

Du kan umiddelbar ikke lave en IBAN overførelse i ISK(Får meddelse kursen er
suspenderet) pt,
men hvis du vælge at overføre i EUR eller DKK i netbanken, virker det -
ihverfald i nogle banker,
men så overfører man jo i den valuta - hvad det så bliver vekslet til i
Island ved jeg ikke,
men mon ikke det er en "dårlig" kurs - man kunne prøve med 100 kr bare for
at se..

Måske der er nogle private deroppe eller nogle "sortbørser" der vil sælge
til en billigere kurs?

Hvis du finder nogle der gerne vil veksle til den gamle kurs 2.66, så sig
lige til - så har vi en *god* forretning

Men kursen 100 ISK = 4.08 DKK er slet ikke dårlig, den har været oppe i ca
10 for et år siden..
(Men det er jo kun varer/ydelser lavet på Island der er billige, samt måske
lager varer - hvor de ikke har sat prisen op endnu,
fordi de skal jo betale dobbet så meget når de importer varer fra udlandet
nu :-/
Træls for dem..

Hvis du skal købe noget deroppe, så husk at få en kvittering på
momsrefunsion fra butikken,
så får du 15% tilbage af den islandsk Moms på 24,5% - det skal du gøre i
lufthavnen før du tager hjem..

Og husk så på at der kommer Moms 25% + evt told ovenpå varer derfra selvom
da de ikke er medlem af EU men et EØS land.

Hvis man rejser med fly så kan man tage varen toldfrit hjem fra den
01-12-2008 helt op til 3200,00 DKK
http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Uniq/2493056Reference

Kan dog ikke helt finde ud af om man stadig skal betale 25% moms - så skal
man jo nok stadig..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-11-08 23:44

"Johannes" <loopforever@NOSPAMgmail.com> wrote in message

> Hvis du finder nogle der gerne vil veksle til den gamle kurs 2.66, så sig
> lige til - så har vi en *god* forretning

2.66 er ikke gammel. Det er dagens kurs på www.valutakurser.dk

Du tænker på 2.44, som den stod i for 3 uger siden.

Men hvor kan man købe til 2.66? Og hvem kan det?

Fra : Johannes

Dato : 28-11-08 01:28

> 2.66 er ikke gammel. Det er dagens kurs på www.valutakurser.dk
Det var 2,44 jeg tænkte på, men 2,66 er jo tæt på igen.
Ja, rigtignok følge nationalbanken - men VISA kort og alt andet følge den
anden kurs.

> Du tænker på 2.44, som den stod i for 3 uger siden.
> Men hvor kan man købe til 2.66? Og hvem kan det?
Ja, men det er jo netop det man umiddelbart ikke kan..

Hvis man kunne - spredes rygtet med garanti som brændende stepper i orkan,
så er det jo bare at købe til kurs 2.66 og sælge til 4 indtil man er
millarddær..

Måske er der nogle lokale der vil sælge til lavere kurs,
og det vil de vel kun hvis de frygter for at deres ISK falder endnu mere.

Lige efter den var faldet til 2,44 var kursen på VISA kort faktisk 2,44 -
indtil de stoppede det, bankerne i danmark mistede millioner..
Dengang skulle man bare have købt og vekslet med arme og ben,
og tømt ISK rejsevaluta fra diverse banker lol, man kunne have lavet nogle
hurtige penge, hvis altså der er nogen der vil købe ISK til kurs 4.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-11-08 07:45

> Det var 2,44 jeg tænkte på, men 2,66 er jo tæt på igen.

> Ja, rigtignok følge nationalbanken

Du har ret. Min egen bank skriver, at Nationalbanken ikke sætter kurs på
Islandske Kroner, men det er de altså begyndt på igen, hvis man kigger
efter. En slags virtuel kurs åbenbart.