Søker etter NITROX CMAS INSTRUKTØR som kan~
Fra : Mandal

Dato : 25-11-08 03:49

Ønsker å komme i kontakt med en CMAS NITROX instruktør som er
inntresert i å holde Nitrox basic kurs i Mandal.

Da det er kort avstand mellom Hirtshals og Kristiansand - Ferge på 3
timer og 15 minutter og langt mellom Nitrox Cmas instruktører i syd
Norge forsøker vi denne måten for å få holdt et Nitrox kurs her i
distriktet.

Mandal ligger 42 km vest fra Kristiansand.

Er dette inntresant - ta kontakt med undertegnede som er Cmas *
instruktør

Espen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-11-08 18:02

"Mandal" <cicotiri@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

>distriktet.

>Mandal ligger 42 km vest fra Kristiansand.

>Er dette inntresant - ta kontakt med undertegnede som er Cmas *

Hej Espen

Jeg har lige undersøgt forholdende omkring det at arbejde i et andet
forbund.

Ifølge Flemming Holm fra CMAS TC skal det norske forbund acceptere
instruktøren.

Danske instruktørgrader er ikke internationale på samme måde
som f.eks. PADI og IANTD, d.v.s. at det norske forbund skal
godkende instruktøren først.

Du skal derfor sikre dig at instruktøren kan godkendes.

www.cmas.org findes standarden for den formelle procedure.

Du og instruktøren skal også sikre jer at der er orden i forsikringsforhold
og lignende. Det nemmeste er nok, at en evt. dansk instruktør melder sig
ind i Jeres klub og ordner det formelle direkte med det norske forbund.

Søren Arnvig

Fra : Kim Nygaard

Dato : 26-11-08 18:23

Søren Arnvig <fnug@arnvig.fjern.dk> skrev:

> [...]
>en evt. dansk instruktør melder sig
>ind i Jeres klub og ordner det
>formelle direkte med det norske forbund.

Lyder da totalt hen i hampen. Et internationalt forbund der ikke
anerkender deres egne nationale instruktører internationalt...
Skynder mig lige at sige, jeg ikke er spor partisk og ikke vil
starte noget religiøst.
Synes bare ikke det lyder særlig internationalt, ved godt der er
nationale forskelligheder der kan spille ind - meeennnnn
--
Mvh.
Nygaard

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-11-08 19:24

"Kim Nygaard (slet 8UZXT)" <nygaard@8UZXTraptormc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Synes bare ikke det lyder særlig internationalt, ved godt der er
> nationale forskelligheder der kan spille ind - meeennnnn

Jeg er selv lidt overrasket, når man tænker på at certifikaterne overholder
en international standard.

På den anden side, så kræver det kun at det udenlanske forbund anerkender
det "afgivende" forbunds certifikat, og det burde ikke være noget problem
her i norden.

Jeg har dog hørt, at det kan være meget anderledes i resten af verden, hvor
man har andre niveauer af instruktør certifikater, som ikke lige passer i
hak med vores.

Søren Arnvig

Fra : Flemming Holm

Dato : 26-11-08 11:30

Hej,

Jamen sådanne er reglerne. Grunden er, at de enkelte lande ikke har
samme lovgivning på områderne, og det ønsker CMAS at respektere.
Derfor skal det lokale land acceptere alle instruktør der ”arbejder” i
landet.

Det giver i øvrigt god mening. Jeg kan give dig et eksempel. Teknisk
Udvalg i DSF får stadig forespørgsler p,å hvorfor man ikke må fylde en
flakse med NITROX uden den er rengjort. I nogle uddannelses
organisationer uddanner med Mixere i, at flaskerne først skal
rengøres, når der er mere end 40% O2 i flasken. I DK er reglen fra 22%
(EU regel). Bare et eksempel på hvorfor alle standarder fra CMAS skal
implementeres lokalt. Og hvorfor det kræver, at instruktøren skal
godkendes nationalt, så de er beviste om det lands love de underviser
i.

/Flemming

Fra : Kim Nygaard

Dato : 26-11-08 22:43

Flemming Holm <flemming.holm@team-holm.dk> skrev:
> [...]
>kan give dig et eksempel. Teknisk
>Udvalg i DSF får stadig
>forespørgsler p,å hvorfor man ikke må fylde en

"Jamen sådan er reglerne" det er da det magreste argument jeg
længe er stødt på - siden børnehaven. Lidt ligesom min far er
stærkest
I disse EU harmoneringstider undrer det mig du kommer op med et
argument, der totalt viser disharmonering og mangel på
standardisering mellem de nationale forbund. Her tænker jeg
naturligvis på forbund indenfor EU, som du jo selv nævner.
Jeg ved godt spørgsmålet specifikt drejer sig om Norge, som står
udenfor EU. Men en instruktør fra f.eks. Ginea Bisau er vel ikke
relevant i denne diskusion

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 26-11-08 12:18

On 26 Nov., 19:30, Flemming Holm <flemming.h...@team-holm.dk> wrote:
> [...]
> implementeres lokalt. Og hvorfor det kræver, at instruktøren skal
> godkendes nationalt, så de er beviste om det lands love de underviser

Umiddelbart skulle man tro at det er samme problematik i alle
internationale organisationer.

Er der nogle PADI, IANTD, SSI eller tilsvarende instruktører tilstede
der kan give en kort briefing om hvad der skal til for at arbejde
internationalt for deres organisation ?

Søren Arnvig

Fra : Flemming Holm

Dato : 26-11-08 23:30

Nu er du jo sådanne, at CMAS ikke udarbejder standarder for Europa, og
dernæst for f.eks. Sydamerika o.s.v. Det er den samme standard der
gælder i alle lande i hele verden.

Så jo, dit eksempel i ”Ginea Bisau” skal dækkes ind under standarden.
Ligeledes skal standarden dække lande med klubuddannelser og samtidig
gælde lande hvor uddannelserne afvikles fra centre / skoler.

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 27-11-08 00:09

On 27 Nov., 07:29, Flemming Holm <flemming.h...@team-holm.dk> wrote:
> [...]
> Ligeledes skal standarden dække lande med klubuddannelser og samtidig
> gælde lande hvor uddannelserne afvikles fra centre / skoler.

Men hvis ikke standarden bliver anerkendt, hvad kan den så bruges
til ?

Man skulle jo tro, at hvis et forbund melder sig ind i CMAS og vælger
at bruge standarden som målestok for uddannelse, så er det underligt
hvis man ikke automatisk anerkender alle der gør det samme.

Med andre ord:
Standardens formål er vel netop at man ikke behøver at diskutere
kompetencer fordi man ved at en given certifikatholder har det
fornødne niveau.
Selvfølgelig skal man sætte sig ind i de lokale love og regler.

Jeg kan huske fra tidligere at klubberne blev pålagt at acceptere
CMAS certifikater uanset hvor de var udstedt.
Burde det ikke være det samme for instruktørcertifikater, hvor der
formentlig er en endnu striksere kontrol med uddannelsen ?

Søren Arnvig

Fra : Lars Skov

Dato : 27-11-08 01:52

Hejsa

> Er der nogle PADI, IANTD, SSI eller tilsvarende instruktører tilstede
> der kan give en kort briefing om hvad der skal til for at arbejde
> internationalt for deres organisation ?

Ok, jeg er ved at dø af undren over dette problem. Mon ikke bare DSF
skal gå tilbage til Nordisk Sportsdykker bevis og være helt uden for
alle standarder?

PADI skal selvfølgelig overholde nationelle regler, men derfor er
instruktørudddannelsen jo ens for alle. I Spanien kan man fx ikke
ansvarsfraskrive sig, og derfor udgår en af PADI mange papirer her.
Sådan er det, men det ændre jo ikke ved at vi kan arbejde overalt
inden for de rammer der ligges af PADI. Vi kan vist nok arbejde op til
1 mdr. uden for eget område uden at skifte PADI-kontor).

Mvh
Lars Skov

Fra : Flemming Holm

Dato : 27-11-08 04:50

On 27 Nov., 08:09, f...@arnvig.dk wrote:

> Men hvis ikke standarden bliver anerkendt, hvad kan den så bruges
> til ?

???? Hvad mener du, standarden er da anerkendt.....

> Man skulle jo tro, at hvis et forbund melder sig ind i CMAS og vælger
> at bruge standarden som målestok for uddannelse, så er det underligt
> hvis man ikke automatisk anerkender alle der gør det samme.

I disse tider hvor nyhedsgruppen er fyldt med folk der ønsker
indflydelse og personligt valg, så er det sjovt, at man her ønsker, at
CMAS skal overstyre alle. Reglerne gør idag, at de enkelte lande selv
vælger. Det er det enkelte lade der vælger hvilke instruktør der må
undervise i landet. (CMAS kalder det at stå i aktiv status.)

> [...]
> fornødne niveau.
> Selvfølgelig skal man sætte sig ind i de lokale love og regler.

Se ovenfor

> [...]
> Burde det ikke være det samme for instruktørcertifikater, hvor der
> formentlig er en endnu striksere kontrol med uddannelsen ?

Jeg undrede mig også over det forhold i starten, altså at en
instruktør i f.eks. DK ikke automatisk må undervise i f.eks. Norge.
Men efter at havde arbejdet med uddannelserne og set på forskelle
landene imellem, så tror jeg, at det er en fordel.

/Flemming

Fra : Flemming Holm

Dato : 27-11-08 04:55

On 27 Nov., 09:51, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:
> [...]
> inden for de rammer der ligges af PADI. Vi kan vist nok arbejde op til
> 1 mdr. uden for eget område uden at skifte PADI-kontor).

Jeg er godt klar over, at PADI ser anderledes på dette. Jeg kender
ikke grunden, men jeg kan forestille mig, at det forhold, at en PADI
instruktør er forsikret via PADI (en CMAS instruktør har ikke en
central forsikring - den er lokal via centeret eller typisk landet) er
en del af grunden.

Igen en PADI instruktør betaler årligt en fee til PADI for at være
instuktør - det gør vi ikke i CMAS. PADI kan derfor fra central hold,
bestemme mere.

/Flemming

Fra : Flemming Holm

Dato : 27-11-08 04:58

Jeg kan ikke lade være med at tænke. Hvorfor gøre en sag ud af, at
PADI gør noget på en måde, og CMAS på en anden. Der er da kun dejligt,
at de ikke gør det ens, så har vi som dykkere ikke noget valg.

Det har vi vel nu. Hvis man ikke kan "leve" med hvordan f.eks. PADI
gør noget - så vælg CMAS og omvendt.

/Flemming

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 27-11-08 08:19

On 27 Nov., 12:49, Flemming Holm <flemming.h...@team-holm.dk> wrote:

> [...]
> Men efter at havde arbejdet med uddannelserne og set på forskelle
> landene imellem, så tror jeg, at det er en fordel.

Jeg kom lige i tanke om 3-4 andre spørgsmål,
men jeg tror det er bedst at tage det i et andet forum.

Det vigtigste er, at vi har fået afklaret reglerne som de ser ud i
dag.

Søren Arnvig

Fra : JL

Dato : 27-11-08 12:59

On 25 Nov., 18:02, Søren Arnvig <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> Jeg har lige undersøgt forholdende omkring det at arbejde i et andet
> forbund.

Man kan jo bare certificere dem under DSF, hvis man f.eks. har en
skoleaftale og ellers kan de jo melde sig ind i en af web klubberne.
Så er den ged barberet.

Der er ikke som jeg ved det nogle regler om at man skal være dansk
statsborger eller at kurset skal afholdes på dansk jord (vand).

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-11-08 23:27

"JL" <jluttichau@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Man kan jo bare certificere dem under DSF, hvis man f.eks. har en
>skoleaftale og ellers kan de jo melde sig ind i en af web klubberne.
>Så er den ged barberet.

Præcis min tanke.
Så får de et dansk certfikat, og det er jo gyldigt alle steder.

>Der er ikke som jeg ved det nogle regler om at man skal være dansk
>statsborger eller at kurset skal afholdes på dansk jord (vand).

Gad vide om det giver problemer i forhold til de lokale regler/forbund
hvis en dansk instruktør tager sine danske elever med til udlandet til
uddannelse eller prøver.

Jeg mener f.eks. at man skal have en speciel officiel tilladelse til at
undervise i Malta uanset hvem man underviser.

Søren Arnvig

Fra : JL

Dato : 27-11-08 15:54

On 27 Nov., 23:27, Søren Arnvig <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> Gad vide om det giver problemer i forhold til de lokale regler/forbund
> hvis en dansk instruktør tager sine danske elever med til udlandet til
> uddannelse eller prøver.

hehe.. RIGTIG mange prøver og uddannelses dyk foregår på Kullen og i
Lysekil (sverige).

mvh
Jonas

Fra : Flemming Holm

Dato : 28-11-08 00:25

> [...]
>
> Jeg mener f.eks. at man skal have en speciel officiel tilladelse til at
> undervise i Malta uanset hvem man underviser.

Hej Søren

Da du skrev til mig tidligere på ugen om dette, foreslog jeg selv, at
du meldte personerne ind i din klub, gav dem en dansk NITROX udd. om
du uddanner i DK eller Norge har inden betydning for certifikatet/
uddannelsen. Eleverne skal blot have en DSF nr.

Dette er en mulighed, den anden er, at du bliver godkendt i det norske
sportsdykkerforbund som instruktør.

Alt i alt intet nyt her.

Flemming

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 28-11-08 01:56

On 28 Nov., 08:24, Flemming Holm <flemming.h...@team-holm.dk> wrote:

> [...]
> uddannelsen. Eleverne skal blot have en DSF nr.
>
> Dette er en mulighed, den anden er, at du bliver godkendt i det norske

Nej, reglerne er helt klare

Søren Arnvig