Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
At udskifte grafikkort i en XP PC
Fra : Per*

Dato : 21-11-08 07:29

Jeg har købt et brugt grafikkort, der er opgivet til at være et Chaintech
GeForce3 TI200 Pro 128mb AGP

Fabriks-supporten har skrevet at jeg skal bruge denne driver
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_93.71_2.html

- så den har jeg dl-et og lagt på harddisken til senere install.

Så flåede jeg hårdt og brutalt det gamle Chaintech nVidia GF2 MX400 64 mb
AGP ud og satte GeForce3 kortet i i stedet.

Og fik ikke andet end sort skærm....

Derefter kom jeg i tanke om, at jeg faktisk ikke aner hvordan man udskifter
et grafikkort... - og så satte jeg GF2 kortet i igen, - og det virker
stadig.

Hvad skulle jeg have gjort?

--
(\__/)
(='.'=) mvh

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 21-11-08 07:38

"Per*" <oh-no@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Derefter kom jeg i tanke om, at jeg faktisk ikke aner hvordan man
> udskifter et grafikkort... - og så satte jeg GF2 kortet i igen, - og

Afinstaller driver - sluk PC - udskift grafikkort - vær 110% sikker på det
sidder rigtig
i soklen - start PC og installer driver.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-11-08 11:42

"Karl Erik Nielsen" skrev

> Afinstaller driver - sluk PC - udskift grafikkort - vær 110% sikker på det
> sidder rigtig
> i soklen - start PC og installer driver.
Både MX400 og TI200 er supporteret af en driver som Per har hentet
Så imo burde det ikke være nødvendigt at afinstallere før et skift?

Jeg har bytte rundt på 8800GTX og 8800GT kort (forskellige gpu'er) uden
vilde problemer som fx sort skærm

- Peter

Fra : Per*

Dato : 21-11-08 22:59

- og jeg prøvede begge dele, stadig med sort skærm. Når man køber et brugt
grafikkorttil 100.- får man somme tider noget der er mindre end 100.- værd.
Nu ryger det i skraldespanden, der er ikke flere der skal have ulejlighed
med det.

Men tak for jeres ulejlighed

--
(\__/)
(='.'=) mvh

Fra : Infinity

Dato : 23-11-08 01:07

Peter Lykkegaard wrote:
> "Karl Erik Nielsen" skrev

> Både MX400 og TI200 er supporteret af en driver som Per har hentet
> Så imo burde det ikke være nødvendigt at afinstallere før et skift?

Enig, men der er måske en plastic lås på bundkortet som skal skubbes frem så
kortet låses fast. Ellers er det nok det med værdien er under 100, måske
endda under 0

--
/Infinity

Fra : Peter

Dato : 22-11-08 22:02

"Per*" <oh-no@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt et brugt grafikkort, der er opgivet til at være et Chaintech
> GeForce3 TI200 Pro 128mb AGP

Uden at kende omtalte grafikkort, er det vel ikke sådan, at det skal have
tilsluttet et ekstra strømkabel fra PC'en.

PeterB

Fra : Infinity

Dato : 23-11-08 01:08

Peter wrote:
> "Per*" <oh-no@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Uden at kende omtalte grafikkort, er det vel ikke sådan, at det skal
> have tilsluttet et ekstra strømkabel fra PC'en.
>
> PeterB

No way!
--
/Infinity

Fra : Per*

Dato : 23-11-08 08:10

"Infinity" <
> No way!

Kortet er skrottet, så jeg håber virkelig ikke at i finder ud af hvad jeg
skulle have gjort..

Per*

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-11-08 10:05

Peter wrote:

> Uden at kende omtalte grafikkort, er det vel ikke sådan, at det skal have
> tilsluttet et ekstra strømkabel fra PC'en.

Et GF3 var gammelt da PCIe kom frem. Ekstra power er noget der kommet
til med fremkomsten af PCIe. På AGP-kort er ekstra power opstået i takt
med at PCIe-GPU'er har skullet tilpasses AGP.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 23-11-08 11:23

Jesper Poulsen wrote:

> Et GF3 var gammelt da PCIe kom frem. Ekstra power er noget der kommet
> til med fremkomsten af PCIe. På AGP-kort er ekstra power opstået i
> takt med at PCIe-GPU'er har skullet tilpasses AGP.

Er du ikke sød, at fortælle dét til mit Radeon 9700?
Så vidt jeg ved, var det aldrig andet end AGP.

Mao, du tager fejl: De ekstra power-stik fremkom, da GPU'ernes strømbehov
begyndte at overskride, hvad porten kunne levere, først på AGP og siden på
PCIe. Så fandt man på at give kortet den ekstra strøm direkte gennem et
stik.

Faktisk var én af fiduserne ved PCIe, at det kunne levere mere strøm gennem
porten, end AGP kunne.
Det viste sig bare hurtigt ikke at være nok.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-11-08 13:38

Henrik Stavnshøj wrote:

> Er du ikke sød, at fortælle dét til mit Radeon 9700?

R300-serien blev lavet både til AGP og PCIe.

> Mao, du tager fejl: De ekstra power-stik fremkom, da GPU'ernes strømbehov

Det er muligt at ATi har haft disse problemer. Min PC er og har altid
været ATi-fri.

Det første nVidia-kort med powerproblemer var GF6600 til AGP.

> Faktisk var én af fiduserne ved PCIe, at det kunne levere mere strøm gennem
> porten, end AGP kunne.

Og derfor opstod der også problemer når PCIe-GPU'er skulle anvendes på AGP.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-08 10:33

"Jesper Poulsen" skrev

> R300-serien blev lavet både til AGP og PCIe.

Jeg tvivler stærkt på at 9xxx blev lavet til andet end AGP og slet ikke 9700
da den var udsædvanlig vanskelig at få fat
Og der er noget der tyder på at det er rigtigt
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_ATI_Graphics_Processing_Units

Har du noget dokumentation på modsatte?

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-11-08 16:41

Peter Lykkegaard wrote:

> Har du noget dokumentation på modsatte?

Som jeg skriver, så blev R300-serien lavet til både AGP og PCIe. Til AGP
hed de 9xxx.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-08 19:42

"Jesper Poulsen" skrev

> Som jeg skriver, så blev R300-serien lavet til både AGP og PCIe. Til AGP
> hed de 9xxx.

Ja ja og månen er rund

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-11-08 22:23

Peter Lykkegaard wrote:

> Ja ja og månen er rund

Du kan ikke finde ud af at søge information selv?

http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_R300#New_interface

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-11-08 10:13

"Jesper Poulsen" skrev

> Du kan ikke finde ud af at søge information selv?

Hvilken information?
Den GPU (R300) og den teknologi der sidder i 9700 er har ikke været
genanvendt på noget PCI-e kort
Hvad ATI ellers har brugt af RV370/-380 etc sidenhen er i bund og grund
uinteressant

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-11-08 14:19

Peter Lykkegaard wrote:

> Den GPU (R300) og den teknologi der sidder i 9700 er har ikke været
> genanvendt på noget PCI-e kort

Jo, det har den.

> Hvad ATI ellers har brugt af RV370/-380 etc sidenhen er i bund og grund
> uinteressant

Nej, for det er den samme kreds, med et andet interface (PCIe).

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-11-08 15:15

"Jesper Poulsen" skrev

> Jo, det har den.

Dokumenter!

> Nej, for det er den samme kreds, med et andet interface (PCIe).

Skulle RV370/380 være samme kreds som R300? Samme antal pipelines etc?

- Peter

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 28-11-08 16:54

Peter Lykkegaard wrote:
> "Jesper Poulsen" skrev

> Dokumenter!

> Skulle RV370/380 være samme kreds som R300? Samme antal pipelines etc?

Man må desuden konstatere, at Jesper Poulsen på vanlig vis har formået at
dreje diskussionen væk fra dens oprindelige udgangspunkt, dér hvor han tog
fejl.

Diskussionen handlede ikke om, hvorvidt en sen videreudvikling af en chip
har, eller ikke har været lavet til PCIe.

Den handlede om hans påstand om, at ekstra strømtilførsel blev udviklet
til/pga. PCIe.

R300 (den første) blev _ikke_ lavet til andet end AGP, og krævede ekstra
strøm.
Det gjorde 5900FX i øvrigt også, så vidt jeg husker, og det var også kun
udviklet til AGP.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-11-08 09:28

Henrik Stavnshøj wrote:

> dreje diskussionen væk fra dens oprindelige udgangspunkt, dér hvor han tog
> fejl.

Kender du til udviklingsprocedurer?

> Diskussionen handlede ikke om, hvorvidt en sen videreudvikling af en chip
> har, eller ikke har været lavet til PCIe.

En sen udvikling - jo... Det siger vi så. PCIe-udgaven kom på markedet
da der var et PCIe-marked at fodre. Det er ikke unormalt at lave en
grundkerne og så modificere den til forskellige formål og PCIe var så
småt på vej da R300 blev sendt på markedet.

PCIe-udgaven af R300 kunne drives direkte fra PCIe alene og skulle ikke
have anden forsyning.

> Den handlede om hans påstand om, at ekstra strømtilførsel blev udviklet
> til/pga. PCIe.

Den blev udviklet p.g.a. PCIe. Med mindre man har et ønske om at brænde
penge af på at udvikle 2 parallelle arkitekturer, så må man vælge en
retning og måske kompenserer et andet sted. Og ATi har jo ikke ligefrem
været kendt for at bruge penge på unødig udvikling.

> R300 (den første) blev _ikke_ lavet til andet end AGP, og krævede ekstra
> strøm.

Læs ovenfor.

> Det gjorde 5900FX i øvrigt også, så vidt jeg husker, og det var også kun
> udviklet til AGP.

Den gjorde den ikke. Jeg havde en kollega der udskiftede et GF5900FX med
et GF7800 og havde problemer med maskinen når han begyndte at spille -
han vidste nemlig ikke at grafikkort kunne få brug for ekstra forsyning.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-11-08 10:29

"Jesper Poulsen" skrev

> Den blev udviklet p.g.a. PCIe.

9700 kom på markedet i 2002
X300/X600 kom på markedet i 2004 og var baseret på en senere (begrænset)
model i R300 serien

- Peter

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 29-11-08 12:23

Jesper Poulsen wrote:

> Kender du til udviklingsprocedurer?

Ja, jeg kender til udviklingsprocedurer.
Kender du til hvordan idéer opstår, og udvikles på?

> [...]
> grundkerne og så modificere den til forskellige formål og PCIe var så
> småt på vej da R300 blev sendt på markedet.

Det ændrer ikke ved at den blev udviklet til AGP, da det var sådan markedet
så ud.
Du drejer igen diskussionen.

Senere chips, der var PCIe native, måtte have AGP bridge chips for at kunne
bruges på AGP.

> PCIe-udgaven af R300 kunne drives direkte fra PCIe alene og skulle
> ikke have anden forsyning.

Igen: Den første R300 var udviklet til AGP.
Den udgave du taler om, er en senere videreudvikling af denne.
Det kan du jo se på revisionsnummeret og datoen.

> [...]
> vælge en retning og måske kompenserer et andet sted. Og ATi har jo
> ikke ligefrem været kendt for at bruge penge på unødig udvikling.

R300 blev udviklet til det marked der var på det tidspunkt: AGP.
Og blev senere, som vanligt, tilpasset, først som andre og hurtigere chips,
og så tilpasset PCIe.

Men på det tidspunkt var det en ældre chip allerede, R4xx havde taget over,
og var først på PCIe.

Hvis R300 var så fantastisk PCIe-egnet, hvorfor sendte de så ikke dén ud
først?

Du drejer som altid diskussionen.
(Har jeg sagt dét før?)

> Læs ovenfor.
Læs selv ovenfor.

> [...]
> med et GF7800 og havde problemer med maskinen når han begyndte at
> spille - han vidste nemlig ikke at grafikkort kunne få brug for

Tjah, FX 5900 XT havde det:
http://techreport.com/articles.x/5990/1

Og FX 5800 Ultra før det:
http://ixbtlabs.com/articles2/gffx/gffx-ref-p1.html

Og så et lille interessant fact (havde egentlig glemt det):
http://www.theinquirer.net/en/inquirer/news/2002/07/08/radeon-9700-external-power-plug-confirmed

Vil du også sige, at Voodoo 5500 var lavet til PCIe?

Men du finder vel bare en ny undskyldning for, at dine teorier aldrig kan
skydes igennem.

EOD for mit vedkommende, jeg gider ikke mere.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : MartinK

Dato : 24-11-08 12:02

> [...]
>
> Derefter kom jeg i tanke om, at jeg faktisk ikke aner hvordan man
> udskifter et grafikkort... - og så satte jeg GF2 kortet i igen, - og

Brugt mindre vold???

MKH