ASP - Database eksempler
Fra : Henrik

Dato : 18-11-08 14:21

Hej,

Nogen der kender sider hvor man kan se eksempler på at bruge asp
og databaser, f.eks. forskellige udtræk mm.

Mvh.
Henrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Kragh

Dato : 18-11-08 16:28

> Nogen der kender sider hvor man kan se eksempler på at bruge
asp
> og databaser, f.eks. forskellige udtræk mm.

Du kan søge på nettet efter det.
Google: asp mdb odbc

Men eller skan jeg se du er på HTML.dk så der er en hurtig
oversigt i asp toturials.
Mener det er punkt 21 til 24

Christian

Fra : Anders M

Dato : 18-11-08 20:04

Henrik wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Nogen der kender sider hvor man kan se eksempler på at bruge
asp
> og databaser, f.eks. forskellige udtræk mm.

kommer jo an på om du bruger MySQL etc.

http://vertikal.dk/a101

Fra : Henrik

Dato : 18-11-08 21:42

Anders M wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> asp

> kommer jo an på om du bruger MySQL etc.
>
> http://vertikal.dk/a101

MS Access har jeg lagt ud med, kan forbinde osv., men jeg leder
efter en masse eksempler på udtræk, hvor man kan "style" sit
udtræk mm., arbejde med forms, update, delete.....

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-11-08 22:46

On 18 Nov 2008 20:41:53 GMT, Henrik <mahlhn@ft.dk> wrote:

>MS Access har jeg lagt ud med, kan forbinde osv., men jeg leder
>efter en masse eksempler på udtræk, hvor man kan "style" sit
>udtræk mm., arbejde med forms, update, delete.....

Egentlig er det jo ikke et ASP-spørgsmål, men et database-spørgsmål.
Alle Access-nørderne sidder i:
dk.edb.database.ms-access

Sådan lidt groft kan man sige, at du bruger ASP til at strukturere de
data, du vil have vist. Du bruger HTML (evt. ASP-genereret) til at
formattere dem. Men du bruger SQL til at udvælge (SELECT ...) de data,
du vil have vist.

Og hvis det er SQL'en, der driller, så prøv at lave en forespørgsel i MS
Access, så du får trukket de data ud, du vil have.
Hvis du bruger forespørgsels-gitteret, kan du skifte visning til
SQL-visning og herfra kan du simpelthen kopiere SQL-strengen over i dit
ASP-script. Muligvis skal der rettes nogle apostroffer og andre
detaljer, men du har et godt udgangspunkt.

Den metode har jeg tit brugt, hvis ikke lige jeg kunne overskue SQL'en.
Metoden er den samme, hvis du skal bruge INSERT- eller
UPDATE-forespørgsler.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik

Dato : 19-11-08 13:15

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> ASP-script. Muligvis skal der rettes nogle apostroffer og andre
> detaljer, men du har et godt udgangspunkt.

Egentlig er der ikke noget der driller, jeg er bare i tvivl om hvordan jeg
skal gribe det hele an på.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at se en masse eksempler, da jeg skal have
lavet en form med oprettelse af profil, kunne slette profil, "style"
udtræk, lave en form til kommentarer mm., men da det hele er ret nyt for
mig at bruge, ville jeg bare høre om der var nogen der kendte websites med
koder og forskellige eksempler.

Mvh.
Henrik

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-11-08 15:00

On 19 Nov 2008 12:14:41 GMT, Henrik <mahlhn@ft.dk> wrote:

> [...]
>mig at bruge, ville jeg bare høre om der var nogen der kendte websites med

Eksemplerne i html.dk's ASP-tutorial (lektion 17-22 om databaser og
lektion 10-11 om at hente input) er sådan set gode nok at starte med -
omend noget forsimplede.

Så hvis du har testet eksemplerne og kan få dem til at virke, er du
faktisk ret langt.

Den del, der ikke er omtalt, er input-validering, hvor der dels er et
sikkerheds-aspekt og dels den del, der handler om at sikre, at de data
der indsættes er rigtige.
Ang. sikkerhed, så kig:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=95>
- og der er også andre gode på asp-faq.dk

Ang. "almindelig" validering, så kig på dette eksempel.
Lad os antage, at du vil indsætte et efternavn. Det er jo en
tekst-streng, så feltet i databasen skal selvfølgelig være et
tekst-felt.
Hvis du henter den fra en formular, kunne koden se således ud:
strEfternavn = Request.Form("efternavn")

Men hvis feltet er tomt, så får man en Empty-værdi. Den kan man
konvertere til en tom streng ved at forbedre ovenstående til:
strEfternavn = Trim("" & Request.Form("efternavn"))

Så kunne man fx overveje, at det er nok ikke er et gyldigt efternavn,
hvis det er under 2 bogstaver.
Den kunne man "fange" med:

strErr = ""
If Len(strEfternavn) < 2 Then
strErr = strErr & "Navnet er for kort<br>" & vbcrlf
End If

Hvis man så løber sine andre felter igennem med lignende relevant
validering, kan man, når man er færdig med sin input-del, checke, om
inputs er fejlfrie med:

If strErr = "" Then
' Fortsæt til data-behandlings-del
Else
' Stop her og skriv fejlen
Response.Write strErr
Response.Write [Link tilbage til formular]
Response.End
End If

Generelt er det en god idé allerede fra starten at strukturere sit
script, så det er logisk opbygget. En typisk opdeling kunne være:
- input-behandling (hent data, validering etc.)
- databehandling (dan SQL-streng, åbn database, udfør forespørgsel, luk
database)
- output-del
Hvis det er en INSERT- eller UPDATE-forespørgsel, vil den oftest kun
bestå i en "kvittering" for, at handlingen er udført.
Hvis det er en SELECT-forespørgsel, er den mere omfattende og kan evt.
opdeles i en data-hentnings-del og en egentlig udskrift-del.

Det lyder måske lidt omfattende, så jeg vil egentlig foreslå, at du bare
"går i gang" - og så spørger ind, når du får et problem.

1. Start med at strukturere din database - det er en vigtig forudsætning
for et godt resultat.
Put gerne nogle eksempel-data ind i databasen - de kan altid slettes
senere.
2. Start med et script, der udskriver alle dine data fx til en HTML
tabel.

Eksemplet i lektion 19 på html.dk er sådan set OK:
<%
' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
Response.Write rs("Fornavn") & "<br>"

' Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF
%>

Det har dog det lille problem, at hvis recordsettet er tomt, så vil
eksemplet give fejl, så det er bedre at ændre til:
<%
' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do While Not rs.EOF

[...]

(Do While ... Loop i stedet fopr Do ... Loop While )

Skal det ud i en tabel, så bliver det noget i retning af:

<%
Response.Write "<table>" & vbcrlf

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do While Not rs.EOF
Response.Write "<tr>" & vbcrlf

' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
Response.Write "<td>" & rs("Fornavn") & "</td>" & vbcrlf
' Udskriv værdien af kolonnen Efternavn
Response.Write "<td>" & rs("Efternavn") & "</td>" & vbcrlf

Response.Write "</tr>" & vbcrlf
[...]

- altså <table> uden for loopen, <tr> i starten af hvert gennemløb,

Når du har fået din hentning til at virke, kan du tage fat i de lidt
mere besværlige opdaterings- og indsæt-funktioner ...

Håber det giver dig lidt at arbejde videre med.
Det tager lidt tid i starten at få "nogle ordentlige resultater", men
der er ingen vej udenom
Prøv - prøv igen - spørg - spørg igen ...

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik

Dato : 19-11-08 18:39

> [...]
> tabel.
>
> Eksemplet i lektion 19 på html.dk er sådan set OK:
&gt; ' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
&gt; Do
&gt;
&gt; ' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
&gt; Response.Write rs("Fornavn") & "<br>"
&gt;
&gt; ' Gå til næste Record i rs
&gt; rs.MoveNext
&gt;
&gt; ' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
&gt; Loop While Not rs.EOF
&gt; %>

> Det har dog det lille problem, at hvis recordsettet er tomt, så vil
> eksemplet give fejl, så det er bedre at ændre til:
> <%
&gt; ' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
&gt; Do While Not rs.EOF
> [...]
>
> (Do While ... Loop i stedet fopr Do ... Loop While )
>
> Skal det ud i en tabel, så bliver det noget i retning af:

&gt; Response.Write "<table>" & vbcrlf
&gt;
&gt; ' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
&gt; Do While Not rs.EOF
&gt; Response.Write "<tr>" & vbcrlf
&gt;
&gt; ' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
&gt; Response.Write "<td>" & rs("Fornavn") & "</td>" & vbcrlf
&gt; ' Udskriv værdien af kolonnen Efternavn
&gt; Response.Write "<td>" & rs("Efternavn") & "</td>" & vbcrlf
&gt;
&gt;
&gt; Response.Write "</tr>" & vbcrlf
> [...]
> der er ingen vej udenom
> Prøv - prøv igen - spørg - spørg igen ...

Mange tak Jørn, der er lidt til at starte med.

Fra : Henrik

Dato : 20-11-08 10:49

> [...]
&gt; Response.Write "</table>" & vbcrlf
&gt; %>

> - altså <table> uden for loopen, <tr> i starten af hvert gennemløb,

Nu har jeg fået det til at virke med udtræk i en tabel:

Response.Write "<table>" & vbcrlf

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do While Not rs.EOF
Response.Write "<tr>" & vbcrlf

' Udskriv værdien af kolonner
Response.Write "<td>" & rs("Fornavn") & " " & rs("Efternavn") & "</td>" &
vbcrlf
Response.Write "<td>" & rs("Lokalnummer") & "</td>" & vbcrlf
Response.Write "<td>" & rs("Titel") & "</td>" & vbcrlf
Response.Write "<td>" & rs("Afdeling") & "</td>" & vbcrlf

[...]

Nu er problemet bare hvordan kan jeg få css med i spil, hvis jeg prøver at
lave en class på td eller table fejler det.

Alle kolonner står lige op ad hinanden og jeg vil gerne adskille dem.

Dertil (Jørn) sidst du viste mig et eksempel brugte vi strNavn, strLink og nu
er det Response.Write, der egentlig er nemmere at forstå, men hvordan laver
jeg et link til person.asp.

strNavn = rs("Fornavn") & " " & rs("Efternavn")
strLink = "<a href=""person.asp?id=" & _
rs("Id") & """>" & strNavn & "</a>"

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-11-08 11:48

On 20 Nov 2008 09:48:34 GMT, Henrik <mahlhn@ft.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu er problemet bare hvordan kan jeg få css med i spil, hvis jeg prøver at
>lave en class på td eller table fejler det.

Hvordan fejler?
Response.Write "<table class=""minklasse"">" & vbcrlf

Hvis det er selve CSS'en, du er usikker på, så spørg i .html-gruppen.
Browseren er jo ligeglad med, om det det modtager er lavet af ASP eller
bare er en fast .htm(l)-fil.

>Alle kolonner står lige op ad hinanden og jeg vil gerne adskille dem.

..minklasse td {
padding: 3px;
}
- men spørg videre i .html-gruppen.

> [...]
>jeg et link til person.asp.
>
>strNavn = rs("Fornavn") & " " & rs("Efternavn")
>strLink = "<a href=""person.asp?id=" & _

Virker den ikke?
Response.Write "<td>" & strLink & "</td>" & vbcrlf

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik

Dato : 20-11-08 12:20

> Hvordan fejler?
> Response.Write "<table class=""minklasse"">" & vbcrlf

Plejer kun at bruge class="min" og ikke class=""min""

> [...]
> - men spørg videre i .html-gruppen.

> Virker den ikke?
> Response.Write "<td>" & strLink & "</td>" & vbcrlf

Det forstår jeg ikke helt, hvis koden er:

[...]

Hvordan skal jeg så indsætte et link hvis man klikker på navn til

person.asp?id

mvh.
Henrik

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-11-08 13:15

On 20 Nov 2008 11:20:05 GMT, Henrik <mahlhn@ft.dk> wrote:

>Plejer kun at bruge class="min" og ikke class=""min""

Du havde det rigtigt nedenunder, da du skulle lave et link
Der skal være "", da det jo er en " i en streng. Hvis ikke den er
dobbelt, tror parseren, at strengen afsluttes.

<snip>

> [...]
>Response.Write "<td>" & rs("Titel") & "</td>" & vbcrlf
>Response.Write "<td>" & rs("Afdeling") & "</td>" & vbcrlf

' Indsæt fx her

Fra : Henrik

Dato : 20-11-08 13:58

> [...]
> strLink = "<a href=""person.asp?id=" & _
> rs("Id") & """>" & strNavn & "</a>"
> Response.Write "<td>" & strLink & "</td>" & vbcrlf

Super tak Jørn, nu begynder jeg at forstå lidt af disse udtræk til en tabel.
Lige en sidste ting, hvordan kan man udtrække kolonne navne fra sin db, så det står
øverst og alle udtræk under.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-11-08 15:08

On 20 Nov 2008 12:57:43 GMT, Henrik <mahlhn@ft.dk> wrote:

>Super tak Jørn, nu begynder jeg at forstå lidt af disse udtræk til en tabel.

Velbekomme!

>Lige en sidste ting, hvordan kan man udtrække kolonne navne fra sin db, så det står
>øverst og alle udtræk under.

Den har jeg ikke lige tid til at svare på nu, men hvis du kan leve med
en manuel løsning, så skriv inden loopen:

Response.Write "<tr>" & vbcrlf & _
"<td>Navn</td>" & vbcrlf & _
"<td>Lokalnummer</td>" & vbcrlf & _
"<td>Titel</td>" & vbcrlf & _
"<td>Afdeling</td>" & vbcrlf & _
"<td>Vis person</td>" & vbcrlf &_
"</tr>" & vbcrlf

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-11-08 20:46

On 21 Nov., 01:58, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> Smag og behag kan ikke altid diskuteres :)

Ved jeg godt, men når det nu ikke har betydning for performance, men
derimod kan lette overblikket, så synes jeg ikke der er nogen grund
til ikke at gøre det.

Men fair nok, jeg er jo selv perfektionist på andre områder
(conditional comments, f.eks. som jeg synes ser direkte forfærdeligt
ud).

Også bare ment som et tip.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-11-08 10:40

On 20 Nov., 13:14, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> Du havde det rigtigt nedenunder, da du skulle lave et link
> Der skal være "", da det jo er en " i en streng. Hvis ikke den er
> dobbelt, tror parseren, at strengen afsluttes.

Før i tiden brugte jeg også altid dobbelt "".

Men ærligt, selvfølgelig ser det pænt ud i HTMLen, men i ASPen, synes
jeg det forvirrer. Man skal hele tiden tælle for, hvilken en af " som
escaper.

Du kan erstatte din " med en '

F.eks.
response.write "class='min' "

....vil give som HTML

class='min'

Det er langt mere overskueligt - og det er stadig valid HTML.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-11-08 01:59

On Thu, 20 Nov 2008 09:39:41 -0800 (PST), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>Før i tiden brugte jeg også altid dobbelt "".
>
>Men ærligt, selvfølgelig ser det pænt ud i HTMLen,

Jeps.

>men i ASPen, synes
>jeg det forvirrer. Man skal hele tiden tælle for, hvilken en af " som
>escaper.

Heldivis fanger parseren den næsten altid, hvis den er gal

>Du kan erstatte din " med en '

I know, men ... (se svar 1)