Jeg bare så glad og lettet.
Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-08 14:52

Hej Allesammen.

Jeg ville ikke skrive i gruppen førend jeg kendte udfaldet, men Mini blev
syg i sidste uge.

Hun kastede sin mad op onsdag aften, og siden ville hun hverken spise eller
drikke. Jeg gav hende kattemalt, det kunne jo være en hårbolle, og jeg
håndfodrede hende med tørfoder, men det blev kun til en håndfuld i løbet af
4 dage, og hun drak stadig intet. Hun var lidt sløv og sov meget.

Vi fik en tid på dyrehospitalet i morges kl. 9, for noget måtte der
efterhånden simpelthen gøres. Hun havde over 40 i feber, så hun blev
indlagt, fik taget blodprøve og fik antibiotika, kvalmestillende medicin og
sat et drop, og jeg var syg af bekymring, fordi hun også var lidt
dehydreret.

Kl. 12.30 ringede den søde kvindelige dyrlæge med godt nyt. Det var hverken
sukkersyge (jeg tænker endnu med gru på Mivser's sygdom), eller
lever/nyresygdom, så jeg åndede lettet op. Dyrlægen mente, at det var en
maveinfektion og hun fortalte desuden, at feberen var faldet til normalen,
og Mini havde spist en lille smule lækkert vådfoder, det andet havde også
hjulpet så hendes væskebalance igen var god.

Vi skal op og hente hende kl. 15, det er dejligt at kunne få hende med hjem
igen, for hun var også en lille smule trykket ved situation sagde dyrlægen.
Det er jo ikke så mærkeligt, når hun aldrig i hendes 8årige liv har været
syg (7-9-13). Hun får så noget af det lækre mad + medicin med hjem, og så
håber vi at hun snart er frisk igen, men pyh-ha det var noget af en
forskrækkelse.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 17-11-08 15:15

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har været syg (7-9-13). Hun får så noget af det lækre mad + medicin med
> hjem, og så håber vi at hun snart er frisk igen, men pyh-ha det var noget

Hej Tove.

Godt at udfaldet er godt og at katten er på rette vej igen. Det er aldrig
rart når vore dyr bliver syge og man er jo altid bange for det er noget
alvorligt til andet er bevist. I hvert fald hvis man har prøvet at have en
alvorligt syg kat tidligere.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i den bekymring du har følt. Ventetiden på om
der ringes med godt eller skidt nyt, er forfærdeligt.
Jeg har selv en kat i øjeblikket der er syg på en eller anden måde. Det
skrev jeg lidt om her i sidste uge, da han blev indlagt. Man kunne ikke
umiddelbart finde noget andet end lidt hævede kirtler på halsen. Han havde
tabt sig meget. Han fik lidt penicillin og jeg syntes han spiste en del
igen. Men i går kastede han op nogle gange og i dag spiser han ikke meget
igen. Så han skal til vægt kontrol om et par dage og se om han har taget på
eller det modsatte. Jeg er også bange for han skal være alvorligt syg,
selvom alle hans blodværdier var i orden. Men jo, de kære dyr giver en grå
hår i hovedet af bekymring af og til.

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-08 19:41

In news:49217c7c$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
lh <mail@mail.tele.dk> typed:

> [...]
> er noget alvorligt til andet er bevist. I hvert fald hvis man har
> prøvet at have en alvorligt syg kat tidligere.

Det har du inderligt ret i. Jeg har prøvet det nogle gange, og det er næsten
ikke til at bære at skulle vente på resultat. Foruden Mivser der havde
sukkersyge, havde jeg tidligere også en skøn kat som måtte aflives p.g.a.
akut nyresvigt. Det er lige slemt hver gang. Jeg går helt ned med flaget når
det sker, så egentlig burde jeg måske slet ikke have dyr, men jeg kan heller
ikke undvære det, så jeg vælger at håbe på det bedste, når min kat bliver
syg.

> Jeg kan sagtens sætte mig ind i den bekymring du har følt. Ventetiden
> på om der ringes med godt eller skidt nyt, er forfærdeligt.
> Jeg har selv en kat i øjeblikket der er syg på en eller anden måde.

Det er jeg da ked af at høre. Jeg troede at Buddha var oven på igen. Er
han eventuelt blevet røntgenfotograferet ? Selvom blodtallene er fine kan
der jo godt være noget der er blevet overset. Håber for dig, at han snart er
helt rask igen. Det er hjerteskærende at skulle se på et sygt dyr, og ikke
selv kunne gøre noget. Rigtig god bedring med ham.

Fra : Kate

Dato : 19-11-08 20:44

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in

> [...]
> have dyr, men jeg kan heller ikke undvære det, så jeg vælger at
> håbe på det bedste, når min kat bliver syg.

Jeg bliver også lige ked hber gang jeg må sige farvel til et elsket
dyr, men har besluttet at glæden over at have dem overskygger sorgen
over at miste dem, derfor har jeg svært ved at forestille mig et liv
uden dyr. Helst kat

--
Kate

gerne ældre.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 17-11-08 16:54

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har været syg (7-9-13). Hun får så noget af det lækre mad + medicin med
> hjem, og så håber vi at hun snart er frisk igen, men pyh-ha det var noget

hej Tove

hvor dejligt at høre, at Mini er ved at rette sig igen.

Ja, man kan få mange bekymringer, når kattene lige pludseligt ikke arter
sig, sådan rent helbredsmæssigt.

Jeg har p.t. problemer med Bølle i form af en langvarig diarréperiode på 3-4
uger, behandlet af lokal dyrlæge med faste i et døgn, derefter skånekost
(Hills I/D) og Zoolac. Da der ingen effekt var af dette, tog jeg ham til
Dyrehospitalet i Svendborg, hvor han blev undersøgt med afførings- og
blodprøver på mistanke om en kronisk tarmsygdom (inflammatory bowel disease
= IBD), og fik Metronidazol og binyrebarkhormon i 14 dage.
Så holdt diarreen op (håber og tror jeg), men så begyndte han at få slimede
opkastninger 1-2 gange dagligt, formentlig som en bivirkning af
Metronidazolen, så nu er han på 3. døgn i behandling med Antepsin (et
mavesyreregulerende middel) endnu uden den helt store virkning. Og han skal
i meget lang tid, måske altid, fortsætte med I/D-foderet, som er hundedyrt
,og som de andre tre katte kaster sig over med god appetit
Så for at undgå økonomisk ruin er jeg blevet nødt til at fodre kattene 3
gange dagligt á 10 minutter, hvor jeg overvåger, at de spiser af de
respektive skåle med hhv. det almindelige foder til de andre tre, og
specialfoderet til Bølle alene.

Det er da godt, at jeg er pensionist, så jeg har tiden til det

Fortsat god bedring til Mini.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-08 20:02

In news:492193ac$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> typed:

> hvor dejligt at høre, at Mini er ved at rette sig igen.

Hej Anelise. Ja, jeg tror at den værste storm er ved at blive redet af. Hun
er selvfølgelig ikke fit for fight endnu, så hun skal have antibiotika i 10
dage. 1½ pille morgen og aften. Jeg hader at give piller, og Mini hader at
få dem, men det skal jo gøres. Det lækre mad jeg skrev om er Prescription
Diet A/D vådfoder. Det dufter faktisk rigtig godt, jeg skal give hende ½
dåse morgen og aften, og så skal jeg komme lidt lunkent vand i så det er
lidt flydende. Det er jo ikke lige Mini's livret, for hun sidder foran
madskabet og vræler efter hendes elskede tørkost, men når hun ikke vil
drikke må det bare være sådan. Jeg må være standhaftig. Jeg har fået nogle
engangssprøjter med hjem, så jeg evt. kan give hende lidt vand med dem, men
den står på A/D til de fire dåser er brugt, og så må hun være utilfreds
selvom det gør ondt på mig.

> Ja, man kan få mange bekymringer, når kattene lige pludseligt ikke
> arter sig, sådan rent helbredsmæssigt.

Puh-ha ja. Jeg tror at vi alle er ens hvad det angår.

> [...]
> med afførings- og blodprøver på mistanke om en kronisk tarmsygdom
> (inflammatory bowel disease = IBD), og fik Metronidazol og

Det var da ikke godt med diarré for den lille Bølle, og så binyrebarkhormon
(som fanden har skabt) men som jo viser sig at være virksomt alligevel. Jeg
håber da ikke at det er kronisk, men jeg vil krydse fingre for Bølle og dig,
at det går over af sig selv.

> [...]
> spiser af de respektive skåle med hhv. det almindelige foder til de
> andre tre, og specialfoderet til Bølle alene.

Det er godt nok mærkeligt at de raske katte altid er helt vilde med det den
syge kat får, det læser man jo om gang på gang her i gruppen.

> Det er da godt, at jeg er pensionist, så jeg har tiden til det

Ja, jeg er også glad for at jeg ikke skal gå fra Mini om morgenen, og godt
for dig at du også er hjemme og kan holde øje med at hvad der sker. Det er i
hvert fald en af de ting jeg meget taknemmelig for.

> Fortsat god bedring til Mini.

Mange tak Ane Lise. Jeg håber det samme for Bølle.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 17-11-08 20:34

> [...]
> morgen og aften. Jeg hader at give piller, og Mini hader at få dem, men

Bølle hader også at få stoppet piller i halsen, i en sådan grad, at jeg i
begyndelsen måtte have hjælp af en veninde til at holde ham to gange om
dagen - hun har heldigvis selv både hunde og katte og er altid parat til at
give en hjælpende hånd.

Men så fik jeg hos dyrlægen nogle "Easytabs", som er nogle brune
bouillonduftende "dimser", som minder om modellervoks, og som man kan forme
til et lille omslag, som man kan gemme pillen inde i.
I 3-4 dage slugte Bølle den gemte pille med stor glæde, men så fik han
uheldigvis slikket pastaen af og opdagede så det gemte indhold, og derefter
måtte han igen holdes i et fast greb under medicingivningen.

Hvis du vil afprøve dem, kan jeg sende dem til dig. Hver enkelt "dims" kan
med en skarp kniv deles i to dele, som hver kan gemme en pille. Jeg har 7½
af dem, så det skulle jo kunne række til Minis kur.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-08 22:00

In news:4921c71d$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> "dims" kan med en skarp kniv deles i to dele, som hver kan gemme en
> pille. Jeg har 7½ af dem, så det skulle jo kunne række til Minis kur.

Det var sødt af dig Anelise - tusind tak for tilbudet, men jeg tror jeg vil
prøve at klare det på gammeldags maner, for næste gang hun skal ha' piller
er jeg jo lige vidt, så hun må hellere vænne sig til at blive holdt fast.
Jeg tror at jeg får min mand til at holde hende, han er noget stærkere end
jeg. Du kunne jo også selv få brug for de dimser senere måske, hvis én af
dine andre misser skal ha' piller, de skal måske også have ormepiller på et
tidspunkt. Nu må jeg prøve at se hvordan det går. Det bliver måske ikke så
slemt når hun bliver vænnet til det morgen og aften i 10 dage, (men jeg
bliver nok klogere)

Fra : Kate

Dato : 17-11-08 19:02

> [...]
> noget af det lækre mad + medicin med hjem, og så håber vi at hun
> snart er frisk igen, men pyh-ha det var noget af en forskrækkelse.

Åh, det var godt Mini er frisk igen. Ja, man bliver jo syg af bekymring
når de bliver syge. Godt de er så søde oppe i Snertinge Jeg bruger
helst Janne for hun er så nem at tale med og siger tingene på et dansk
som jeg forstår

Fortsat god bedring med Mini.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-11-08 20:15

In news:Xns9B59C193268FEdoughnutoliwerinvali@130.225.247.90,
Kate <doughnut@oliwer.invalid> typed:

> [...]
> bekymring når de bliver syge. Godt de er så søde oppe i Snertinge
> Jeg bruger helst Janne for hun er så nem at tale med og siger tingene

Hej Kate.

Hun er da ihvertfald friskere end i går, selvom der kommer til at gå nogle
dage. Det antibiotika skal nok lige have lov til at virke. Jeg håber så bare
på, at det "kun" er en maveinfektion som jo kan gøre skade nok.

Du har da helt ret i, at de er så søde oppe i Snertinge. Bare alle havde så
gode muligheder for omhyggelig og kompetent behandling som vores katte har.
Jeg havde Gitte idag, hun er bare så sød og køn og naturlig. Hun bruger
samme metode som Janne, og forklarer så alle kan forstå det, men de er jo
allesammen utroligt venlige deroppe, så dem er jeg rigtig glad for. Jeg
føler mig også helt tryg ved at det er et dyrehospital, der er jo en del
ansatte så man altid kan få en tid.

> Fortsat god bedring med Mini

Mange tak skal du ha' .

Fra : ager

Dato : 18-11-08 07:21

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Hej Allesammen.
>
> Jeg ville ikke skrive i gruppen førend jeg kendte udfaldet, men Mini blev
> syg i sidste uge.

pyhh sikke en forskrækkelse.. det er afskyeligt når de sådan bliver syge,
godt hun er i bedring.

Har kun oplevet en enkelt gang at raggierne var syge, der troede jeg også de
skulle dø fra mig, den vildeste diarre og opkastninger og lå bare sløve
hen.. æv altså!.

Fortsat god bedring til mini!

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-11-08 13:01

In news:gftmrv$sr3$1@newsbin.cybercity.dk,
ager <big@city.dk> typed:

> [...]
>
> Har kun oplevet en enkelt gang at raggierne var syge, der troede jeg
> også de skulle dø fra mig, den vildeste diarre og opkastninger og lå

Mange tak Marie.

Jeg er selvfølgelig stadig en smule bekymret, men det gik godt med 1½
Synulox pille i morges, så nu mangler der bare 9 dage mere. Min mand
holder hende og nu skal jeg så til at give hende lidt vand i forbindelse med
pillerne. Jeg fik nogle sprøjter til det brug, og jeg er helt sikker på at
jeg ikke ligefrem vinder en popularitets-konkurrence hos den lille, men det
er der nok ikke så meget at gøre ved. Katte er jo nogle mærkeligt
sammensatte naturer, der helst selv vil bestemme.

Hun sover en hel del, men det plejer hun at gøre så det er der nok intet
mærkeligt i. Den "lækre" postej fra Hills er ikke den helt store succes,
selvom den dufter lækkert, så er det alligevel tørfoderet hun bedst kan li',
for hun er ikke vant til vådfoder fra dåser. Jeg må prøve at give hende lidt
sejfilet også, det plejer hun at være vild med. Vi andre er jo heller ikke
så glade for at blive tvangsfodret hvis vi ikke har det godt. Hun er så til
gengæld helt vild med hendes gærpiller, så dem får hun også nogle stykker af
dagligt. Det er jo B-vitaminer, så de gør måske også deres gavn.

Håber at pillerne virker i løbet af nogle dage. Jeg tænker også meget på lh
og Anelise som jo er i samme båd, det er ikke spændende men jeg håber da, at
alle vore misser snart er friske og frække igen.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-11-08 16:44

> [...]

> selvom den dufter lækkert, så er det alligevel tørfoderet hun bedst kan
> li', for hun er ikke vant til vådfoder fra dåser. > --

det er nok a/d-diætfoderet på dåse, som du skal have i Mini.
Jeg har tidligere haft vanskeligheder med at få en kat til at spise det, men
fandt så på at tilsætte noget vand, så konsistensen blev så tynd, at jeg
kunne suge det op i en sprøjte og give det til katten direkte i munden.

Det er på samme måde, at jeg p.t. giver medicinen til Bølle, og selv om han
ser sur ud, når jeg holder ham fast og sprøjter det ind i munden på ham, går
der kun få øjeblikke, førend han nærmer sig for at få kæl, så heldigvis
bærer han ikke nag over behandlingen

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-11-08 18:56

In news:4922e2bb$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> typed:

Hej igen Anelise.

> [...]
> det, men fandt så på at tilsætte noget vand, så konsistensen blev så
> tynd, at jeg kunne suge det op i en sprøjte og give det til katten

Ja, det er nemlig Hill's A/D, og jeg kom da noget lunkent vand i som
dyrlægen sagde, men den idé med at sprøjte det ind i hendes mund havde jeg
ikke tænkt på. Det er faktisk en rigtig god løsning, men hvis du læser mit
svar til Louise, så vil du se at det ikke var nødvendigt - den skøre lille
misser, hun er ikke så dum endda.

> [...]
> munden på ham, går der kun få øjeblikke, førend han nærmer sig for at
> få kæl, så heldigvis bærer han ikke nag over behandlingen

Det er helt det samme med Mini med pillerne. Det er slet ikke så slemt at
skulle give hende dem, når hendes far holder hende, og bagefter kan vi godt
få kæl begge to, så hun bærer da heldigvis ikke nag.

Jeg har selv en god idé også. Jeg gav hende 4 gærtabletter i går og 4 igen
idag. Jeg er helt sikker på at de stimulerer appetitten også, foruden at de
giver en pæn pels. Hun ville tømme hele bøtten på én gang hvis hun fik lov.
B-vitaminer siges jo også at hjælpe på appetitløshed, så der er sikkert
noget om det.

Bare du og Bølle også snart kunne se en ende på hans problemer, men
forhåbentlig hjælper medicinen han får. Du må *meget* gerne melde tilbage
når han er rask igen.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-11-08 21:39

> [...]
---Bare du og Bølle også snart kunne se en ende på hans problemer, men
> forhåbentlig hjælper medicinen han får. Du må *meget* gerne melde tilbage

Endnu er der ingen effekt, desværre, han kaster op 1-2 gange dagligt, både
når han har forslugt sig på maden, der så kommer op igen helt ufordøjet, og
også noget helt slimet opkast.
Jeg vil faste ham det næste døgn for at give maven ro og kun give ham den
syreregulerende medicin. Heldigvis har han lidt at tære på, så det går nok
at undvære maden Vand drikker han heldigvis pænt af.

mvh Anelise

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 16:50

Tove Krieger wrote:
> [...]
> på lh og Anelise som jo er i samme båd, det er ikke spændende men jeg
> håber da, at alle vore misser snart er friske og frække igen.

Hvor er det godt at høre at det går bedre med Mini...

Jeg kom lige til at tænke på, når nu hun vil have sit tørkost, har du så
overvejet at prøve at bløde det op i lidt vand?
Smagen er jo den samme, og så får hun også noget væske.

Fortsat god bedring til hende

Louise

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-11-08 18:40

In news:4922e428$0$90266$14726298@news.sunsite.dk,
Louise <louisePUNKTUMkrarupSNABELAprivatPUNKTUMdk> typed:

> Jeg kom lige til at tænke på, når nu hun vil have sit tørkost, har du
> så overvejet at prøve at bløde det op i lidt vand?
> Smagen er jo den samme, og så får hun også noget væske.

Nej da Louise. Den største fornøjelse ved hendes elskede tørfoder er jo at
det knaser så dejligt Jeg har prøvet at bløde det op, men næh nej den
gik ikke. Hun gloede fornærmet på mig og skrabede i gulvet ved siden af
skålen, hun må have troet at jeg var blevet momentant sindssyg.

Jeg skrev jo i går om det her "lækre" vådfoder fra Hill's. Hun spiste 1/4
dåse i går iblandet lunkent vand.

Idag havde hun så besluttet sig til, at det hun fik i går var mere end
tilstrækkeligt, så hun sagde pænt nej tak til mere, så min beslutning om at
fortsætte med det til de resterende 3 dåser var spist blev ændret, fordi hun
sad (som sædvanlig) foran skabet med tørfoder og vrælede, og så sagde jeg
til hende at hvis hun drak af sin vandskål skulle hun nok få noget af det,
og så gik hun direkte over til vandskålen og *drak* af den for første gang i
en uge. Jeg var målløs, jeg tror spilleme' hun forstod hvad jeg sagde, og
*så* fik hun noget af det savnede tørfoder. Kom ikke og sig at katte ikke er
kloge.

> Fortsat god bedring til hende

Jo tak for det, jeg tror faktisk at de antibiotikapiller er ved at virke -
gudskelov.

Fra : Siri

Dato : 21-11-08 11:25

> [...]
> til hende at hvis hun drak af sin vandskål skulle hun nok få noget af det,
> og så gik hun direkte over til vandskålen og *drak* af den Kom ikke og

Kære Tove, kære Mini
Tillykke med, at det hele er gået så godt!
Og jo, katte er intelligente. Gia elsker også sprødt og knasende foder,
men jeg læste om en kat, der verificerbart hentede frotté-hårelastikker
fra en skuffe, og brugte dem til at få vand fra vandskålen over og fugte
tørfoderet, som den foretrak det! Den brugte altså bevidst et redskab,
noget, man ellers kun tillægger aber og mennesker.
Fortsat god bedring, smukke Mini. Når appetitten er tilbage, går det jo
fremad!
Jeg har ikke kunnet poste i den første 2/3 af ugen, har skam forsøgt, og
har ikke villet belemre Tove med at poste for mig i en svær tid.
Men nu kommer jeg rendende igen, kære Tove, hvor er det dejligt, at den
søde ven er på vej til at være helt rask
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-11-08 12:24

In news:RsOdnV7-uNDiEbvUnZ2dnUVZ_vWdnZ2d@giganews.com,
Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:

> [...]
> Men nu kommer jeg rendende igen, kære Tove, hvor er det dejligt, at
> den søde ven er på vej til at være helt rask

Hej Siri.

Mange tak for de gode ønsker, og jo det går da fremad nu. Hun tager sin
pille uden vrøvl hver morgen og aften, måske fordi hun ved at der følger 2
gærtabletter lige efter. Hun både spiser og drikker som hun plejer, så
jeg har allerede åndet lettet op, dyrlægen sagde maveinfektion og så rammer
det jo også appetitten.

Synd at du stadig har problemer med at sende. Det må da snart gå i orden
igen. En skam at du ikke kan bruge de mailprogrammer som vi andre bruger,
for hvis du har Windows er der jo både Outlook Express og Outlook integreret
på Windows CD'en, men jeg har godt nok intet kendskab til hvordan dit
net-abonnement fungerer, det lyder da bare mærkeligt at et boligselskab har
tilladelse til at være så diktatoriske som det du har. Jeg har selv det
program der hedder Windows Mail fordi jeg har Microsoft Vista som
styreprogram, men det er næsten identisk med Outlook Express.

Du må endelig lade mig vide, hvis du vil have videresendt beskeder til
gruppen. Det er slet ingen ulejlighed for mig.