Exceptions
Fra : rt

Dato : 18-11-08 08:14

Er det ok at stille et mere generelt, teoretisk spørgsmål?

Jeg har læst lidt om Exceptions, men bogen vaskeliggør emnet mere end
nødvendigt, tror jeg.

Er det muligt, sådan relativt kort, at give en forklaring på
unchecked og checked eceptions, og hvornår hvilken slags bruges, hvad
der er af fordele og ulemper osv? Ja, altså en simplificering af
begreberne :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-11-08 08:50

rt skrev:
> [...]
> unchecked og checked eceptions, og hvornår hvilken slags bruges, hvad
> der er af fordele og ulemper osv? Ja, altså en simplificering af

Java Tutorial har en god forklaring af begrebet på

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/essential/exceptions/index.html

Som udgangspunkt bruges "checked exception" når det er en fejlsituation
som den kaldende metode har en chance for at håndtere, og som ikke med
rimelighed kan bringes tilbage i resultatet fra metoden. Fx at forsøge
at læse fra en fil der ikke findes, eller at bede om IP-nummeret på en
adresse der ikke findes. Den kaldende metode skal så håndtere fejlen
eller sende aben videre til DENS kaldende metode.

Som udgangspunkt bruges "unchecked exceptions" når det er noget galt man
ikke med rimelighed kan forvente den kaldende metode kan håndtere. Fx
hvis at læse fra den der manglende fil udløser en division med nul.
Denne bobler hele vejen op istedet for at skulle håndteres på hvert niveau.

Java er generelt lidt stivnakket, men det er min erfaring at netop
stivnakketheden gør det nemmere at skrive ret robuste programmer af
ikke-triviel størrelse.

Fra : rt

Dato : 19-11-08 17:07

=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?=
<nospam0002@gmail.com> wrote in

Tak for fin forklaring og link!

--
De bedste hilsner,