Fri kost
Fra : Morten P

Dato : 17-11-08 12:02

Jeg har et ApS hvor jeg selv er ansat.
Jeg er udkørende konsulent og køber hver dag mad i de kantiner der er på
arbejdspladerserne.

De giver mig normalt ingen kvittering, men tænker jeg må kunne klare det ved
at udbetale kost penge over lønnen?

Men hvordan gør man i praksis?

1 - Det svinger fra dag til dag hvad prisen jeg betaler er
2 - Det svinger om jeg overhovedet køber noget
3 - Andre dage laver jeg mad hjemmefra og tager med

Kort sat - hvor kan jeg få svar på fri kost over løn som gode problematikken

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-11-08 12:47

"Morten P" <spam@spam.spam> wrote in message
> Jeg har et ApS hvor jeg selv er ansat.
>
> Kort sat - hvor kan jeg få svar på fri kost over løn som gode
> problematikken

Jeg tror, at fri kost generelt er et medarbejdergode der er forbeholdt
"ikke-hovedaktionærer", ligesom det gælder for andre medarbejdergoder. Måske
du kan putte det ind under regler for skiftende arbejdspladser eller
rejseaktivitet.

Fra : Morten P

Dato : 17-11-08 19:48

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> "Morten P" <spam@spam.spam> wrote in message

> Jeg tror, at fri kost generelt er et medarbejdergode der er forbeholdt
> "ikke-hovedaktionærer", ligesom det gælder for andre medarbejdergoder.

Det er helt nyt for mig, troede jeg var normalt ansat og nærmest helt
separeret fra virksomheden, (selvom jeg ejer selve ApS'et selvf.)

Hvad med fri bil?
Det har jeg idag og beskattes derefer, går det heller ikke så?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-11-08 00:24

> Hvad med fri bil?
> Det har jeg idag og beskattes derefer, går det heller ikke så?

Der er jo ikke meget fidus ved "fri et eller andet", hvis man alligevel
bliver beskattet af det.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-11-08 22:05

> [...]

> medarbejdergoder. Måske du kan putte det ind under regler for
> skiftende arbejdspladser eller rejseaktivitet.

Som direktør i et Aps, er man lønmodtager - ansat, med de fordele og ulemper
det nu giver..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Morten P

Dato : 18-11-08 08:50

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> wrote in
message news:4921dc8c$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Som direktør i et Aps, er man lønmodtager - ansat, med de fordele og
> ulemper det nu giver..

Ja, nemlig.
Så jeg er stadig usikker på hvordan jeg skal forholde mig til kost?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-11-08 19:50

> Ja, nemlig.
> Så jeg er stadig usikker på hvordan jeg skal forholde mig til kost?

Det er et personalegode, og dermed et gode du kan tildele alle ansatte også
direktøren..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Morten P

Dato : 19-11-08 13:02

message news:49230e57$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er et personalegode, og dermed et gode du kan tildele alle ansatte
> også direktøren..

Hvem har ret?

Fra : alexbo

Dato : 19-11-08 13:20

"Morten P" skrev

> Hvem har ret?

Fri kost er noget andet end det du efterspørger.
Fri kost er gratis kantine, det er for øvrigt skattepligtigt, du ønsker
kostpenge.

Men:
Hvis hovedaktionæren eller den selvstændigt erhvervsdrivende er eneste
ansatte i virksomheden, vil hovedaktionæren/den erhvervsdrivende blive anset
for at have afholdt en privat udgift.

Jeg tror du skal regne med at din frokost er en privat udgift.
På den andens side hvis du har fået godkendt bilag for kantineindkøb, så
fortsæt med det.
Spørgsmålet er om du har afleveret et regnskab hvor kantineindkøb fremgår,
eller om du har bogført det anderledes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 19-11-08 20:19

> Spørgsmålet er om du har afleveret et regnskab hvor kantineindkøb fremgår,
> eller om du har bogført det anderledes.

Jeg er medejer af et ApS og er sælger der kører meget rundt i landet, de
udgifter til mad jeg har når jeg er på farten har jeg bilag på, og der er en
konto i mit regnskab der hedder "fortæring" Det ER godkendt af SKAT

--
Ralph

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-11-08 14:51

> Hvem har ret?

Måske kan du godt tildele dig selv fri kost, dvs. afholde udgiften over
firmaet, men du skal samtidig beregne skat af det, 35 kr pr dag.

Se sidst i dette afsnit 2:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/9421.html#2.

Men er det det værd? Du skal samle en masse regninger sammen, bogføre dem og
samtidig rapportere det til SKAT. Får du andet end administrativt bøvl ud af
det?