Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
"Træls" skærmbillede på LCD-TV via HDMI
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 17-11-08 11:10

Jvf. min tråd fra d. 6/11 har jeg geninstalleret vista og prøvet af få et
NVidia GeForce 8400GS til at virke tilfredsstillende.
Den kom til at virke helt perfekt på en 15" computerskærm med et alm.
skærmkabel, men når jeg flytter computeren ned i stuen og forbinder mit
Samsung LCD-TV og PC'en med et HDMI kabel, er det som om skærmbilledet ikke
kan være på skærmen. Der er simpelthen skåret nogle cm af skærmbilledet hele
vejen rundt og det er komplet ligegyldigt hvilken opløsning jeg vælger i
NVidia kontrolpanelet. Jeg har også prøvet at nørkle med TV'ets
indstillinger, men det hjælper heller ikke.

Hvad gør jeg galt? Det virkede perfekt før jeg geninstallerede Vista...

Med desperat hilsen

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 17-11-08 12:23

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i meddelelsen
> [...]
> nørkle med TV'ets indstillinger, men det hjælper heller ikke.
>
> Hvad gør jeg galt? Det virkede perfekt før jeg geninstallerede Vista...

På mit Samsung LCD-TV bruger jeg opløsningen 1280 x 720 fra min HTPC.

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 17-11-08 13:03

Karl Erik Nielsen wrote:
> "Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i

> På mit Samsung LCD-TV bruger jeg opløsningen 1280 x 720 fra min HTPC.

Det gør jeg også ...
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : jk

Dato : 17-11-08 14:13

On Mon, 17 Nov 2008 11:09:53 +0100, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<claus@limfjordsteatret.fejl> wrote:

> [...]
>indstillinger, men det hjælper heller ikke.
>
>Hvad gør jeg galt? Det virkede perfekt før jeg geninstallerede Vista...

Hvorfor det virkede perfekt før reinstallation, kan jeg dårligt svare
på. Præinstalleret ved køb ?

For jeg mener, at samsung re-skalerer billedet over HDMI til 1024x768.
Derfor bruger jeg altid VGA, og opnår herved et perfekt pixel-match
med 1366x768 (eller 1360x768). Så skal lyden naturligvis op separat
også, men det virker.

mvh

John

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 17-11-08 14:59

jk wrote:

> Hvorfor det virkede perfekt før reinstallation, kan jeg dårligt svare
> på. Præinstalleret ved køb ?

Ja, faktisk ...

> [...]
> Derfor bruger jeg altid VGA, og opnår herved et perfekt pixel-match
> med 1366x768 (eller 1360x768). Så skal lyden naturligvis op separat

Det må jeg prøve. Tak for tippet. Så må jeg jo se om det virker ...

Mvh. Claus

Fra : TBC

Dato : 18-11-08 19:43

> [...]
> nørkle med TV'ets indstillinger, men det hjælper heller ikke.
>
> Hvad gør jeg galt? Det virkede perfekt før jeg geninstallerede Vista...

Det lyder helt klart som om dit TV overscanner signalet, som hvis det havde
været et tv signal. Min bror har et 1080p Samsung TV (Samsung LE-40A656) han
benytter som monitor. Hans kører 1920x1080 via HDMI, og det får han 1:1
pixelmapping ud af, hvis han altså lige omdøber HDMI ingang 2 til "PC". Der
er dog desværre en rest af signalbehandling, som har negativ indflydelse på
farvegengivelsen, men bortset fra det virker det "acceptabelt", uden latency
og moiré.

TBC

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 19-11-08 12:55

TBC skrev

> [...]
> signalbehandling, som har negativ indflydelse på farvegengivelsen,
> men bortset fra det virker det "acceptabelt", uden latency og moiré.

Altså jeg skal omdøbe indgangen "fysisk"? Det lyder mystisk, men det skal da
prøves.

Jeg har kunnet få et nogenlunde resultat ved at vælge en opløsning på
skærmkortet der hed 1176*664. Mærkelig opløsning...
Jeg prøvede at skifte HDMI kablet ud med et VGA kabel mens computeren var på
standby. Da computeren vågnede havde jeg et helt perfekt 1360*720
skærmbillede,. men da jeg så genstartede computeren kom meddelelsen
"understøttes ikke" fra TV'et.

Jeg undres ...
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Rado

Dato : 07-12-08 09:25

On Wed, 19 Nov 2008 12:54:39 +0100, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
> [...]

>standby. Da computeren vågnede havde jeg et helt perfekt 1360*720
>skærmbillede,. men da jeg så genstartede computeren kom meddelelsen

Under boot eller efter at Windows var startet op?

--
Rado