3. dekoflaske
Fra : Happy Diver

Dato : 16-11-08 14:12

Hey
Hvor placerer man en eventuel tredje dekoflaske?

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 16-11-08 08:01

On 16 Nov., 14:11, Happy Diver <skumbana...@ZKG4Myahoo.dk> (slet
ZKG4M) wrote:
> Hey
> Hvor placerer man en eventuel tredje dekoflaske?

Der er mange muligheder.

Hvis DIR så mener jeg to i venstre side og de(n) sidste på en kort
snor (leash) forbundet til den bagester skridt D-ring.

De fleste andre kører med op til 2 stages i venstre og 2 stages i
højre side, mellem skulder og hofte D-ringen.
Du kan også bare nøjes med at hip-mounte den 3. stages.

Et andet system som også er ved at blive ret populær (især blandt
rebreather dykkere) er amadillo sidemount:
http://www.advanceddivermagazine.com/armadillo.html

Personligt med min rEvo har jeg de to store stages i venstre side og
den lille 3 liter ilt i højre side, så jeg stadig unden problemer kan
nå min manuel ilt knap.

/Sune

Fra : Torben

Dato : 16-11-08 17:03

Sune dykker du kun rEvo nu, eller er der stadig lidt på OC ?

-Torben

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 16-11-08 17:48

Sune Jørgensen skrev i Message-ID:
<48108011-9309-4fb8-b9b6-0d9a3cb448b0@f37g2000pri.googlegroups.com>:
> Hvis DIR så mener jeg to i venstre side og de(n) sidste på en kort
> snor (leash) forbundet til den bagester skridt D-ring.

Næsen klipset til (venstre) hofte-D-ring.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK)
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-11-08 18:10

> Næsen klipset til (venstre) hofte-D-ring.

Avvv

Henrik Manley

Fra : Ilhan Vardar

Dato : 17-11-08 08:25

Hej,

ZKG4M) wrote:
> [...]

højre side, mellem skulder og hofte D-ringen.
Du kan også bare nøjes med at hip-mounte den 3. stages.

Det gør jeg også, de stærke gasser i venstre side, de svage i højre side og
de mellem
stræke i midten ellers fordeler jeg dem mellem venstre og højre side hvis
det er et lige antal.
Huske også at bruge farvede slanger til de forskellige flasker, gul, grøn,
rød og blå etc og husk
også at bruge forskellige anden trin på hver enkelt flaske. Hvis dette ikke
er muligt, kan du evt bruge
et mix af stål og alu flasker, det er "bombe" sikkert. Remember safety
first...

Fra : Happy Diver

Dato : 17-11-08 08:49

Ilhan Vardar <FJERNESvader@city.dk> skrev:
> [...]
>
>De fleste andre kører med op til 2
>stages i venstre og 2 stages i
>højre side, mellem skulder og hofte D-ringen.

Det lyder som den helt rigtige løsning. Jeg tror
også jeg back-mounter et par stykker uden på
dobbeltsættet så jeg er sikker på de kommer med.
Så kan jeg jo bare huske hvilken farve, der fører
til hvilken gas deromme. God ide.
Jeg kunne eventuelt også bare lukke manifolden på
dobbeltsættet og så fylde stærk gas i den ene af
flaskerne. Så har jeg jo sparet en dekoflaske.

Fra : Søren Ravn

Dato : 19-11-08 11:24

"Ilhan Vardar" <FJERNESvader@city.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke er muligt, kan du evt bruge
> et mix af stål og alu flasker, det er "bombe" sikkert. Remember safety

Nu da vi er OT:

Det er meget bedre at alle slanger og udstyr er af farven Ninjasort. så er
man nemlig med på USA moden. og det er helt sikkert meget nemmere for en
helicopter i en eftersøgning, at lokalisere en Ninjasort dykker. + man
"lyser" mere op under vandet når man er Ninjasort.

Og ja jeg dykker suicide farver på mine slanger....
Mvh

Søren Ravn

Fra : john

Dato : 17-11-08 02:04

On 17 Nov., 08:24, "Ilhan Vardar" <FJERNESva...@city.dk> wrote:
> [...]
> er muligt, kan du evt bruge
> et mix af stål og alu flasker, det er "bombe" sikkert. Remember safety

Jeg vil ikke blande mig i hvordan hver især fordeler deres
dekoflasker. Syntes dog selv at det er rart at være fri for flasker i
højre side.

Til gengæld syntes jeg at idéen med at mærke slanger med farvekoder og
benytte forskellige 2.trin og evt. stål/ aluflasker og kalde det
"bombe"sikkert er mere end en usikker påstand jeg nødigt vil sætte min
lid til. Hvad nu hvis du har byttet rundt på farven, glemt hvilken der
indeholder hvad? Den eneste 100% sikre metode må vel være at du selv
analysere gassen og mærker flasken så den både kan aflæses af din
makker og dig selv under dykket, det vil sige på siden (til makkeren)
og på flaskehalsen (til dig selv). Så skulle det heller ikke være
nødvendigt at lave farvekoder og andet som blot er med til at
komplicere tingene - keep it simple.

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 17-11-08 02:56

Det er jo ikke altid lige let at opfange sarkasme i et skrevet medie
og når man ikke kender personer bag (Ilhan dykker så vidt jeg ved
DIR)...

Men husk det vigtigste - ligemeget hvordan du vælger at montere dine
ekstra flasker - er at du skal se brand-godt ud med dem på...

Mvh Morten

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 17-11-08 02:59

On 17 Nov., 10:04, john <johnmadse...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> og på flaskehalsen (til dig selv). Så skulle det heller ikke være
> nødvendigt at lave farvekoder og andet som blot er med til at

Ilhan var nu meget meget sarkatisk, men han bruger selv en hånddukke
af Kaj på 2. trinnet til Ilten og en hånddukke af Andrea til hans 50%.
Så har han også nogle at snakke med når han laver deko

/Sune

Fra : Torben

Dato : 18-11-08 11:54

> [...]

af Kaj på 2. trinnet til Ilten og en hånddukke af Andrea til hans 50%.
Så har han også nogle at snakke med når han laver deko

LOL

Men kan der ikke være en fordel i en fysisk mærkbar mærkning, hvis man
stager dem og sigten bliver = 0 ??

-Torben

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 18-11-08 06:30

On 18 Nov., 11:53, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> [...]
>
> /Sune
>
> LOL
>
> Men kan der ikke være en fordel i en fysisk mærkbar mærkning, hvis man

Øhh hvordan vil du så finde dem

Men tit vil flaskerne have forskellig størrelse, men mon ikke
manaltid med en god lygte dog alligevel er i stand til at læse den
store MOD label på flasken.
Har du forøvrigt lagt mærke til at ren ilt har en meget "medicinsk"
smag.

/Sune

Fra : Torben

Dato : 19-11-08 20:31

> [...]

store MOD label på flasken.
Har du forøvrigt lagt mærke til at ren ilt har en meget "medicinsk"

God pointe

Og nej jeg kan ikke smage det, men jeg ryger jo som bekendt.... dog ikke
mens jeg indånder ilt

-Torben

Fra : JL

Dato : 20-11-08 06:57

On 19 Nov., 11:24, Søren Ravn <sd...@qwrwr.dk> wrote:
> og det er helt sikkert meget nemmere for en
> helicopter i en eftersøgning, at lokalisere en Ninjasort dykker. + man
> "lyser" mere op under vandet når man er Ninjasort.

Jeg antager at dit indlæg er sarkastisk.. men jeg læste faktisk et
eller andet step på nettet at en RAF helikopter pilot udtalte at en
dykker i sort var rigtig let at finde fordi det var en god kontrast på
et grønt hav.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-11-08 15:26

"JL" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>eller andet step på nettet at en RAF helikopter pilot udtalte at en
>dykker i sort var rigtig let at finde fordi det var en god kontrast på

MUHAHAhahaha og det er så derfor at alt maritimt sikkerhedsmateriel er
sort...

Jonas... det gav i det mindste et godt grin og det er jo ikke så ringe
endda.

Fra : Søren Ravn

Dato : 24-11-08 12:31

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> MUHAHAhahaha og det er så derfor at alt maritimt sikkerhedsmateriel er
> sort...

Det er da fordi det er "Strokes" der har designet alt maritimt
sikkerhedsmateriel.

Det burde selv du da kunne forstå johnny

Mvh

Søren Ravn

Fra : JL

Dato : 20-11-08 14:16

On 20 Nov., 15:26, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> MUHAHAhahaha og det er så derfor at alt maritimt sikkerhedsmateriel er
> sort...
>
> Jonas... det gav i det mindste et godt grin og det er jo ikke så ringe
> endda.

Tja, det var hvad han udtalte. Jeg har ikke siddet i en helikopter og
kigget om rød/orange er lettere at se end sort, men det havde han jo
nok prøvet.

mvh
Jonas