Dropdown menu i dreamweaver
Fra : Elisabet Petersen

Dato : 13-11-08 18:54

Jeg er ved at starte en ny hjemmeside på:
http://fauerholdt.freewebpages.org
Sitet skal have en dropdown menu, og den ser ok ud i dreamweaver,
men i browseren er det en ulæselig lille tingest.
Jeg har sat skriftstørrelsen til 14 px. og jeg har udfyldt
knapper, dropdown menuer og sat både padding of margin til 2 px,
så jeg kan ikke forstå, hvorfor den bliver så lille.
Bredden har jeg sat til "auto".

Endnu et spørgsmål:
Hvis jeg en gang får menuen til at virke, skal den jo også ind på
de undersider, som den linker til.
Er det virkelig nødvendigt at kopiere den ind på alle siderne, og
skal de kopieres ind forfra, hvergang jeg tilføjer et nyt
menu-punkt? Det kan vel ikke være rigtigt?
Når jeg spørger er det fordi jeg ikke har tænkt mig at have en
top-frame, hvor navn og menu er placeret, men det er måske
nødvendigt?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birgit Holme

Dato : 13-11-08 19:05

Af en eller anden grund kan jeg ikke åbne din side, så hvad der sker
med din aktuelle menu, kan jeg ikke svare på.

Jeg bruger stort set altid http://www.smartmenus.org/
Den er supernem at sætte op og den virker.

Du kan se den bla. på tampaclassic.net (ingen drop down for tiden)
squiggyclassicinline.com 3 eller er det 4 niveauer dropdown

Den sætter jeg ind via php (så menuen kun bliver rettet et sted!!),
kig på page-source på mine side, det er nemt at lave.

Jeg ved godt det ikke helt var det du spurgte om, men det er en
løsning på dit problem.

/Birgit

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 13-11-08 19:28

Hej Birgit,
Det ser rigtig godt ud, og jeg glæder mit til at afprøve smartmenus.org
i weekenden.
Dog aner jeg ikke, hvordan man kan kan sætte den ind via php, så den
kun skal rettes et sted.
Er der et sted, hvor jeg kan læse, hvordan man gør?

Tusind tak for hjælpen

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-11-08 20:02

Elisabet Petersen wrote:

> Dog aner jeg ikke, hvordan man kan kan sætte den ind via php, så den
> kun skal rettes et sted.
> Er der et sted, hvor jeg kan læse, hvordan man gør?

Ja, her har jeg forklaret hvordan menuen kan indsættes på alle sider ved
hjælp af en enkelt kort kodelinje:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp

Her har jeg forklaret hvordan du laver menuen, så den kan includes på alle
sider:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Erik Ginnerskov

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 13-11-08 20:08

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 13-11-08 20:09

Ved du hvad - med den fine forklaring tror jeg at jeg er kørende nu.

Tusind tak for hjælpen!

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-11-08 19:23

Elisabet Petersen skrev:
> [...]
> Når jeg spørger er det fordi jeg ikke har tænkt mig at have en
> top-frame, hvor navn og menu er placeret, men det er måske

Det er dog et forfærdeligt webhhotel du har
fundet. Jeg forstår ikke hvordan du kan
finde dig i de reklamer. Jeg kan heller
ikke komme til at checke din side i W3C's
validator, uvist af hvilken grund.

Det ser ud til at webhotellet indsætter
noget HTML-kode i head-delen af din
side. Det er komplet ulovligt, og hvordan
det indvirker på siden som helhed er
helt uforudsigeligt.

En helt indlysende fejl er at du i
det stylesheet, der formaterer menuen,
har sat skriftstørrelsen til 14% og
ikke, som du skriver, til 14 px - hvilket
i et stylesheet skal være 14px uden mellemrum.

Et trick du muligvis kan bruge er, at
uden det stylesheet og det JavaScript,
Dreamweaver indsætter for, skal menuen
tegnes som en helt ordinær uordnet liste.

Til dit sidste spørgsmål. Ingen bruger
frames mere. De dele af dine websider,
som er ens fra side til side skal enten
kopieres fra side til side, eller også
skal du bruge Server Side Includes. Hvad
det er finder du info om her:
http://www.html-faq.dk/2014.asp

En overkommelig selvkonstrueret dropdown menu finder
du beskrevet på denne side:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Men skynd dig at finde et andet webhotel.
Jeg kan anbefale one.com, men der er
masser af andre hvor du for 4-500 kroner
om året får hele pakken.
Jørgen Farum Jensen

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 13-11-08 19:46

Hej Jørgen,
Tak for dit svar.
14% - jeg må vist være træt...

Det med webhotellet er jeg godt klar over - jeg har et rigtig webhotel
- et betalingsabonnement, som virker fint, men der ligger min
nuværende hjemmeside, og så har jeg bare fundet noget gratis skrammel
til at teste det nye site på, mens jeg bygger det op.
Så kan jeg teste sitet på de forskellige computere jeg kommer omkring,
mens jeg laver det. Og jeg kommer omkring maaange forskellige pc'er på
en dag, så derfor .

Og så må jeg prøve at få den drop-down til at fungere, enten i
dreamweaver eller Birgits forslag.
Under alle omstændigheder bliver jeg åbenbart nødt til at finde ud af,
hvordan man bruger php til at sætte menuen ind.

Endnu engang tak for hjælpen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-11-08 20:12

Elisabet Petersen wrote:
> Hej Jørgen,

> Det med webhotellet er jeg godt klar over - jeg har et rigtig webhotel
> - et betalingsabonnement, som virker fint, men der ligger min
> nuværende hjemmeside,

Den problematik kan du klare på to måder:

1. Opret en testmappe på dit webhotel til den opgave.

2. Opret en konto på frac.dk som ikke sviner din side til med
egenrekvalme og ulovlig kode.

Erik Ginnerskov

Fra : Elisabet Petersen

Dato : 14-11-08 07:51

Hej Jørgen,
Ja, frac.dk var mit første forsøg, men de oplysninger de har sendt mig duer
åbenbart ikke - jeg kan i hvert fald ikke få forbindelse til deres server
via FTP.