Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Efterløn - for og imod?
Fra : Nicolai

Dato : 12-11-08 16:59

Her i finanskrisens tegn er jeg ved at trimme mit budget...

Jeg indbetaler 410,- / måned til efterløn igennem min fagforening. Er det
godt eller skidt?

Burde jeg bruge dem anderledes?

Jeg opsparer 20% af min løn hver måned i pension, men det er måske en anden
ting?

For og imod er meget velkomne.

Fra : jos

Dato : 12-11-08 20:13

Nicolai wrote:
> [...]
> det godt eller skidt?
>
> Burde jeg bruge dem anderledes?
>
> Jeg opsparer 20% af min løn hver måned i pension, men det er måske en

en væsentlig parameter er svjv. din alder - eller resterende tid på
arbejdsmarkedet.

finn

Fra : Nicolai

Dato : 12-11-08 22:44

> en væsentlig parameter er svjv. din alder - eller resterende tid på
> arbejdsmarkedet.

31. Men hvem, ved om jeg får brug for / vælger efterløn?

Fra : Ole C

Dato : 13-11-08 00:16

Nicolai skrev blandt andet:

> 31. Men hvem, ved om jeg får brug for / vælger efterløn?

Regner du med at nogen i gruppen kan besvare det spørgsmål?

--
vh
Ole C

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-08 00:37

> 31. Men hvem, ved om jeg får brug for / vælger efterløn?

Du har ikke brug for det. Om du vil kunne holde ud som sund og rask 62-årig
at skulle gå hjemme i 20-30 år er jo ikke lige til at sige, men jeg ville
vælge fra.

Mvh Maria

Fra : jos

Dato : 13-11-08 10:25

Maria Frederiksen wrote:

> Du har ikke brug for det. Om du vil kunne holde ud som sund og rask
> 62-årig at skulle gå hjemme i 20-30 år er jo ikke lige til at sige,
> men jeg ville vælge fra.
>
> Mvh Maria
Det må jo blive et gæt. Som 31 årig er man jo udødelig, og kan ikke blive
handikappet.
Personligt har jeg været glad for at jeg var berettiget, da jeg fik kronisk
sygdom som 61årig og måtte holde.
Under alle omstændigheder, ville jeg bruge de evt. sparede kroner + lidt
mere på en privat pensionsordning!
finn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-08 20:33

> [...]
> handikappet.
> Personligt har jeg været glad for at jeg var berettiget, da jeg fik
> kronisk sygdom som 61årig og måtte holde.

Det vil jo normalt udløse en pension. Efterløn er jo for folk, der er raske
nok til at arbejde, men gerne vil pensioneres, og som via
efterlønsopsparingen kan tillade sig det. Personligt frygter jeg at skulle
pensioneres mens jeg er sund og rask.

> Under alle omstændigheder, ville jeg bruge de evt. sparede kroner + lidt
> mere på en privat pensionsordning!

Enig.

Mvh Maria

Fra : Nicolai

Dato : 13-11-08 21:36

> Du har ikke brug for det. Om du vil kunne holde ud som sund og rask
> 62-årig at skulle gå hjemme i 20-30 år er jo ikke lige til at sige, men
> jeg ville vælge fra.

Samme tanke har jeg. Tak for input folkens!

Fra : jos

Dato : 14-11-08 01:22

Nicolai wrote:
> [...]
ja, men er du nu sikker på at du er sund og rask som 62årig?
Der er faktisk en del som får kroniske lidelser mellem 55 - 65!
Det kan være en lang og tung process at få førtidspension som godt 60 årig,
og så er det rart hvis man istedet kan få sit efterlønsbevis, og bare stoppe
med at arbejde.
Hvis du er så heldig at være rask og rørig, er pengene jo ikke tabt, men
indgår i stedet i din pension hvis du fortsætter til 65+
Som andre har påpeget, er forrentningen ved efterlønsindbetaling bedre end
de fleste private opsparinger.
så jeg ville vælge til, delvist baseret på erfaring.

finn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-11-08 09:51

"jos" <jos@her.dk> wrote in message

> Som andre har påpeget, er forrentningen ved efterlønsindbetaling bedre end
> de fleste private opsparinger.

Det er vist rigtigt, men det kræver dog at man er medlem af en A-kasse og
det koster jo også. Så efterløn er kun en god ordning for dem, der alligevel
er medlem af en A-kasse.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-11-08 21:31

> ja, men er du nu sikker på at du er sund og rask som 62årig?

Nej, men sandsynligheden taler for det.

> Der er faktisk en del som får kroniske lidelser mellem 55 - 65!

Måske, men de fleste af os vil være sunde og raske til vi fylder 65, 70 og
sikkert også 75.

Mvh Maria

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-11-08 21:03

Maria Frederiksen wrote:

> Efterløn er jo for folk, der er
> raske nok til at arbejde, men gerne vil pensioneres, og som via
> efterlønsopsparingen kan tillade sig det.

Det er jo ikke anderledes end private pensionsordninger og de fleste
firmapensionsordninger, hvor udbetalingen endda kan starte ved 60 år,
uagtet om modtageren er rask nok til at arbejde i 10 år mere.

Selv om levetiden er stigende i Danmark, er pensionsalderen faktisk
faldende.

> Enig.

Når det nu er kogt ned til at spørgsmål om penge/økonomi, skal man give
sig til at regne på om efterløn er en bedre "investering" end private
pensionsordniner. Det er ikke et nemt spørgsmål. Hvis man tror på at
politikerne ikke piller ved efterlønnen, er efterlønnen generelt mere
profitabel end at bruge besparelsen på at indbetale til egne
pensionsordninger. Men hvis vilkårene ved udbetaling forringes, så er
"all bets off" i sagens natur.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-11-08 22:16

Kim Ludvigsen wrote:

> For efterlønsordningen taler også, at den vist er meget nemmere og
> billigere at opsige end andre pensionsopsparinger.

Hvordan kan du opsige den?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-11-08 10:26

Kim Ludvigsen wrote:

> Det skriver Arbejdsdirektoratet lidt om: http://adir.dk/sw17118.asp

Det er bare ikke så fedt at man kun får ligningsmæssigt fradrag for sine
pensionsindbetalinger via denne overførsel. Ved normale pensionsordninger
sker fradraget i personindkomsten. Meget sjovere, specielt for dem som
betaler topskat og mellemskat.

--
Jesper Lund