OS på server-look-a-like
Fra : Casper

Dato : 10-11-08 22:41

Hej,

Har ikke de helt store erfaringer med dette emne. Men har et rack skab hvor
jeg gerne ville have en "server" monteret - så langt så godt. Men, kan jeg
installere win xp på denne:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=465086&Specs=true

"server" står i " fordi den skal mere være bindeled mellem wan og lan, og en
indgang til at administrerer andre pc'ere på lan plus opbevaringsplads.

Har en ide om tilslutte denne på lan:

Tænkt på at montere Hitachis serie A7K1000 harddiske i.

Er det helt hen i vejret eller kan det godt gå an? skal stå tændt 24/7/365
stort set.

Vh. Casper

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-08 00:06

"Casper" <casper_awh@hotmail.com> wrote in message

> "server" står i " fordi den skal mere være bindeled mellem wan og
> lan,

Så er det absolut ikke XP du skal smide på den, men zeroshell, ipcop
eller lignende (som næsten intet kræver og er MANGE gange bedre til det
end XP er. (og er gratis)

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-11-08 08:19

"Casper" <casper_awh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tænkt på at montere Hitachis serie A7K1000 harddiske i.
>

> Er det helt hen i vejret eller kan det godt gå an? skal stå tændt

Hvad er dine behov? (Hvor mange diske etc. regner du med?)
Fordi du skal tænke over at en 'rigtig' server (som den du har fundet) ikke
er specielt økonomisk hvad angår strøm og den vil larme en del.

--
/Dennis
Diverse hardware sælges

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 11-11-08 17:03

> [...]
>
> Har ikke de helt store erfaringer med dette emne. Men har et rack skab
> hvor jeg gerne ville have en "server" monteret - så langt så godt. Men,

Der er faktisk problemer med at installerer XP på Siemens serveren. Lav selv
en google søgning på "install xp primergy" der er også foreslået nogle
løsninger men jeg har ikke kunnet få det til at fungere på en RX 100 S5.

Hvis der er nogen der ved hvordan man gør må de gerne poste link her.

Mvh Sophus.

Fra : N_B_DK

Dato : 11-11-08 21:27

"Sophus Vørsing (2670)" <newsvorsing@REMOVETHISgmail.com> wrote in
message news:4919acc7$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Der er faktisk problemer med at installerer XP på Siemens serveren.

Det er ikke sværere end hvilken som helst anden maskine hvor XP ikke har
den nødvendige driver til hd controlleren.

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 11-11-08 23:52

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er ikke sværere end hvilken som helst anden maskine hvor XP ikke har
> den nødvendige driver til hd controlleren.

Selv om man trykker F6 under opstart og er klar med driverne, så får man
BSOD og kan ikke komme videre.

Mvh. Sophus

Fra : N_B_DK

Dato : 12-11-08 02:59

"Sophus Vørsing (2670)" <newsvorsing@gmail.com> wrote in message

> Selv om man trykker F6 under opstart og er klar med driverne, så får
> man BSOD og kan ikke komme videre.

Så anvendes de forkerte drivere ret sikkert, men hvorfor ikke bare lave
enslipstreamet install cd ? (alle maskiner jeg endnu har haft problemet
på har jeg fået det til at virke på, og det gælder både servere,
desktop/workstations, og laptops), med både SCSI og SATA interface, så
tror IKKE på det ikke kan lade sig gøre. (men vil da gerne indrømme det
af og til kan drille lidt, men det kommer ALTID til at virke)

Fra : John

Dato : 13-11-08 12:04

> [...]
> en indgang til at administrerer andre pc'ere på lan plus opbevaringsplads.

Det er dog det største overkill jeg længe har set WinXP er bestemt ikke
velegnet til formålet - hvis du absolut vil køre Windows, bør du køre en
Server - Windows 2003 eller 2008, som de jo hedder nu til dags - og så med
en ISA firewall.

Personligt ville jeg vælge en Soekris 5501 boks, http://soekris.com/, med
m0n0wall (gratis), http://m0n0.ch/wall/, - uhyre stabil router/firewall. På
LAN siden har du så de maskiner som du skal have adgang til (via VPN
netværk).

> Er det helt hen i vejret eller kan det godt gå an? skal stå tændt
> 24/7/365 stort set.

Ja, jeg vil mene det er helt hen i vejret. Hver sin smag, men jeg ville
aldrig føle mig tryg ved, at have en Windows maskine direkte på
internettet - ikke uden en korrekt opsat ISA fw i hvert fald.

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-11-08 20:15

Casper wrote:

> [...]
> skab hvor jeg gerne ville have en "server" monteret - så langt så
> godt. Men, kan jeg installere win xp på denne:

Det har andre sat sig ind i og svaret på.

> "server" står i " fordi den skal mere være bindeled mellem wan og
> lan, og en indgang til at administrerer andre pc'ere på lan plus
> opbevaringsplads.

Du har da ikke dit lager yderst, der synes jeg du skulle anbringe f. eks. en
3c858.

> Har en ide om tilslutte denne på lan:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=451150

> Tænkt på at montere Hitachis serie A7K1000 harddiske i.

Har du for mange penge? - raid 1 har den fordel at hver enkelt disk er en
gyldig udgave af hele datasættet, med de nuværende priser på pladelager er
der ingen mening i raid 5 til hjemmebrug.

> Er det helt hen i vejret eller kan det godt gå an? skal stå tændt
> 24/7/365 stort set.

Spild af penge, spild af strøm. Find en bærbar med defekt skærm og dødt
batteri i stedet, sådan en kan være meget billig. Sæt en ekstern skærm på
når du installerer den, og så rdp til at betjene den når relevant. Eller se
på en EEbox ... sådan en skal jeg selv have kigger nærmere på i stedet for
almindelige tynde klienter, det kan være den også er en udemærket 24/7
server til hjemmebrug.

> Vh. Casper

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Casper

Dato : 18-11-08 01:59

Hej alle,

Tak for de mange input. Er gået væk fra den der server, men beholder nok
RS408 tingen og starter nok med et 4 stk 500GB for at gøre det spiseligt
økonomisk til en start.

og en mere sikker wlan adgang er nok også snart påkrævet, fremfor den
nuværene cybercity adsl router der sidder som det eneste (er dog
konfigureret).

Hvad kan I anbefale som mellemled? Der skal være adgang med noget ftp og vnc
til et win-netværk uden domæne.

Tak for hjælpen indtil videre

Vh. Casper