Flaskeventil
Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 06-11-08 12:26

Er der en der ligger inde med en 3/4 " ventil med 2 udtag og vil af med så
er jeg køber.

Sten

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-11-08 13:01

"Sten Nordstrøm" <stenn@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en der ligger inde med en 3/4 " ventil med 2 udtag og vil af med så
> er jeg køber.

De hænger nok ikke på træerne. Jeg kan ikke mere erindre nogen danske
forhandlere der har disse. Du skal nok have fat i en US ventil f.eks OMS se:
http://www.omsdive.com/valves2.html
måske kan du få en dansk OMS forhandler til at tage en hjem ellers må du jo
"tage forbi"
http://www.leisurepro.com/

Allan Hansen, en M25 i en 3/4" duer almindeligvis kun til 180 bar

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 06-11-08 16:11

Eller hvor man kan købe den eller skaffe den hjem.

Fra : HKN

Dato : 06-11-08 13:46

Jeg har tidligere importeret en del 3/4" ventiler til dobbeltsæt, med
isolationsmanifold. Kan ikke mindes at jeg er stødt på dem som Y-
ventiler?? Det tog mig en del tid at finde en producent af dem.

Øhh....prøvede du en M25 i 3/4"???? Jeg håber det bare er en joke!!

Mvh
Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-11-08 14:08

"HKN" <Henrikndk@gmail.com> wrote in message
>Øhh....prøvede du en M25 i 3/4"???? Jeg håber det bare er en joke!!

Nej det er ikke sjovt at prøve en M25 ventil i en 3/4" flaske, men det er
der alligevel flere der har prøvet. Forskellen mellem M25 og 3/4 " er en
lille forskel i diameter størelse, og en forskellig stigningstakt i
gevindet. Når M25 ventilen skrues i vil den i starten virke løs for ligesom
at passe og så til sidst yde lidt modstand for at kunne skrues helt i og når
den så sidder i er det faktisk kun det yderste af gevindet der har fat og
derfor som regel kan modstå ca. 180 bar.
Jeg har for år siden oplevet en ventil der sprang af. På en dykkertur skulle
vi læsse de sidste 12 flasker i en bil for at blive kørt ned til bådene i
havnen. Flaskerne lå på en palle ved kompressoren hvor vi boede. Vi var 4
tilbage som tog flaskerne og stillede dem ved bagenden af bilen, hvor
asfalten skrånede. Jeg opfattede ud af øjenkrogen at en af flaskerne væltede
og så sagde det ellers BANG. Jeg kunne intet se da jeg havde støv og skidt i
øjnene og hyletonen i mine øre svarede som efter en Volbeat koncert på
første række. Jeg var blevet ramt på arm og fod af noget som jeg først antog
som stykker af den sprængte flaske ( hvilket det ikke var ). Det tog flere
minutter før det gik op for os hvad der var sket. Flasken var væltet og
ventilen var simpelthen blevet skudt af. Den havde ramt pallen og havde
splintret den og en ståldør havde fået en bule og var trykket ind. Flasken
( en 15 l på 18 Kg) var fortsat under bilen hvor den havde ramt dels bilens
bund og asfalten og standfoden var blevet revet af. Flasken fortsatte 8 m på
tværs af vejen, ramte fjeldsiden der var i en vinken på 45 grader og fløj ca
75 meter op i fjeldet. Det var en ufatteligt held at ingen af os 4 der stod
max 2 meter fra flasken kom til skade. Sprængkraften svarede til en
håndgranat og det jeg var blevet ramt af, var træstykker fra den splintrede
palle, som gav 2 ordentlige blodansamlinger på armen og foden. Lige præcis
den dag hang der en engel over Lysekill ( måske den fra kirketårnet ), al
held var opbrugt og det varede længe før vi spillede lotto igen.
Efterrationaliseringen var at en gammel flaske var blevet sat i stand, malet
og renset og ejeren ( en instruktør ! ) havde købt en ny ventil til den. Han
kunne godt erindre at der havde været lidt modstand men tilskrev det den
gamle flaske. Flasken var faktisk blevet brugt gennem 2 år og havde også
været gennem klubbens årlige flaskeeftersyn ( indvendig inspektion ).
Efterfølgende gennemgik vi klubbens medlemmers ca. 150 flasker, hvor vi
målte gevind på flasker og ventiler ( tager det lige lang tid ! ). Vi fandt
ikke yderliger flasker med forkerte ventiler, men 15 flasker svarende til 1
ud af 10 var med 3/4" gevind. Dette blev noteret op og ejerne blev gjort
opmærksom på problemet hvis de skulle skifte ventil.
Hvad kan man så lære af det: Når man skifter ventil så skal man være sikker
på hvad man gør. Hvis man er i tvivl så mål gevindet med sådan en
gevindmåler.

Allan Hansen

Fra : Happy Diver

Dato : 06-11-08 22:17

Sten Nordstrøm <stenn@webspeed.dk> skrev:
>Er der en der ligger inde med en 3/4
>" ventil med 2 udtag og vil af med så
>er jeg køber.
>
>Sten

Du kan bruge Lola'en selvom den er lidt pebret.

http://www.golemgear.com/p-323-lola-universal-din-valve.aspx

Fra : HKN

Dato : 07-11-08 01:10

> Du kan bruge Lola'en selvom den er lidt pebret.
>
> http://www.golemgear.com/p-323-lola-universal-din-valve.aspx

Det er ikke dyrt.....

-Henrik

Fra : Happy Diver

Dato : 07-11-08 15:44

HKN <Henrikndk@gmail.com> skrev:

http://www.golemgear.com/p-323-lola-universal-din-valve.aspx

>Det er ikke dyrt.....
>
>-Henrik

Der kommer told, moms og forsendelse oven i.

Fra : Happy Diver

Dato : 17-11-08 23:47

>Det er stadig ikke dyrt
>
>-Henrik

Ok, I'll bite. Men kun fordi jeg lider af insomni
i dag.
155 dollars for ventilen = 913 kr.
ca. 33% oveni for told og moms = 304 kr
Forsendelse mellem 52 og 213 dollars = mellem
306kr og 1255kr

Med andre ord ligger ventilen på dit posthus for
mellem:
1523kr og 2472kr.
Til sammenligning koster en dobbeltventil hos
scubagear 685kr.
Eller med andre ord koster LOLA mellem 222% og
360% af den danske pris.
Så i forhold til prisen på skindet af den sidste
hvide tiger, hvis Sigfried og Roy overhovedet vil
sælge, er den ikke dyr ?

Fra : HKN

Dato : 08-11-08 08:13