Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvorfor skulle jeg købe obligationer?
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 31-10-08 22:53

Hej

I foråret 2006 havde jeg 2*arveforskud fra min farmor jeg gerne ville
gemme lidt og ikke bare bruge på byture og junkfood.

Jeg har MEGET lidt forstand på at invistere penge, så gik ned i min bank
og spurgte min bank"rådgiver" om hvad jeg skulle/kunne gøre med de ca.
80.000,-

Hans råd var noget der i min netbank står som: "Lån&SparRationel Invest
Obligationer". Hvorfor var det en god idé for mig/for ham?

Jeg har været inde og kigge 3-4 gange siden jeg satte pengene der, og
mine penge blev stille og roligt mindre og mindre værd.

OK... jeg har fået 2*afkast på ialt ca. 5.800,-
Men når nu værdien i dag er på 75.500,- har jeg alt ialt kun haft en
fortjeneste på ca. 1300,- på 2½ år. Mine udregninger får det til at
blive et afkast på ca. 1,5%. DET er jeg ikke imponeret over!!!

Jeg står ikke lige for at skulle bruge pengene nu, men jeg så da gerne
at mine penge blev noget mere værd.
Hvorfor skulle jeg købe de der obligationer?

Mvh
Anders

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-11-08 00:36

Anders T. Nielsen:

> [...]
> at mine penge blev noget mere værd.
>
> Hvorfor skulle jeg købe de der obligationer?

Det var faktisk et godt råd du fik set i bakspejlet, at købe
investeringsbeviser. Du spreder risikoen fordi det er en
investeringsforening. På den anden side, så er det lidt på den sikre side
når det er obligationer, medmindre du kun hæver renten. Så er du fri for
besværet med genplacering.

Det er sådan lidt lige som at ha' købt fast ejendom inden finanskrisen og
fortsat bo der - altså i modsætning til at have købt det som spekulation
for at sælge det med fortjeneste.

Som en "vismand" fra det Økonomiske Råd sagde for nyelig; skal man ikke
sælge, men blive boende kan man tage faldet i huspriserne med ophøjet ro.

Med mindre du skal realisere hovedstolen (eller bruge af de udtrukne
obligationer, evt sælge det hele) kan du osse tage krisen lige nu på
finansmarkedet med ophøjet ro.

Og du "står ikke lige for at skulle bruge pengene nu".

I øvrigt, når du kan se at dine "Lån&Spar Rationel Invest Obligationer"
er blevet mindre værd, så kan det jo osse være de er blevet billige nok
til at genplacere renten, og mere til.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 01-11-08 22:54

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
>
> I øvrigt, når du kan se at dine "Lån&Spar Rationel Invest Obligationer"
> er blevet mindre værd, så kan det jo osse være de er blevet billige nok

Tak fordi du prøvede at forklare mig lidt. Tror også jeg forstod det
meste, men sidste sætning er rusisk for mig:(

Mvh
Anders

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-11-08 23:34

Anders T. Nielsen:

> Axel Hammerschmidt skrev:

<snip>

> Tak fordi du prøvede at forklare mig lidt. Tror også jeg forstod
> det meste, men sidste sætning er rusisk for mig:(

Du kunne overveje at købe fler'.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 02-11-08 11:06

Axel Hammerschmidt skrev:
> Anders T. Nielsen:

> <snip>

> Du kunne overveje at købe fler'.

Kan jeg låne pengene af dig?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-11-08 13:20

Anders T. Nielsen:

> Kan jeg låne pengene af dig?

Det er nok for risikabelt

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 01-11-08 12:00

Anders T. Nielsen wrote:
> [...]
> at mine penge blev noget mere værd.
> Hvorfor skulle jeg købe de der obligationer?

Det lyder da som en udmærket bankrådgiver. En af mine venner har tabt
hele det tilsvarende beløb som du ialt ejer på aktier, dog ikke Roskilde
Bank, men der er sgu' da nogen der er blevet snydt langt mere og har
haft negativ fortjeneste...

Er du utilfreds, kan du jo sætte pengene ind på en bankkonto til f.eks.
3-4-5% eller hvor højt du kan få dem til.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 01-11-08 22:57

Master Fat Bastard skrev:

> [...]
>
> Er du utilfreds, kan du jo sætte pengene ind på en bankkonto til f.eks.
> 3-4-5% eller hvor højt du kan få dem til.

Jeg er sådan set ikke utilfreds... jeg undrer mig bare over at værdien
er faldet... også FØR finanskrisen (som jeg iøvrigt ikke mærker noget til).

Mvh
Anders

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-11-08 23:37

Anders T. Nielsen:

<snip>

> Jeg er sådan set ikke utilfreds... jeg undrer mig bare over at
> værdien er faldet... også FØR finanskrisen (som jeg iøvrigt ikke
> mærker noget til).

Hov! Nu tror jeg at jeg forstår dit spørgsmål. Når det er
investeringsforeningsbeviser falder kursen altid ved udlodninger - og
faldet skulle gerne svarer til udlodningen.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-08 23:44

Axel Hammerschmidt wrote:

> Hov! Nu tror jeg at jeg forstår dit spørgsmål. Når det er
> investeringsforeningsbeviser falder kursen altid ved udlodninger - og
> faldet skulle gerne svarer til udlodningen.

Korrekt, men derudover kan kursen på værdipapirerne i
investeringsforeningen også falde. Kurserne på realkreditobligationer er
eksempelvis faldet i løbet af 2008.

--
Jesper Lund