Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kursværn og pensionsopsparing?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-10-08 17:26

Hej

Jeg er ved at overflytte min pensionsopsparing fra Topdanmark til Pension
Danmark. Topdk oplyste at jeg blot skulle betale 1507 kr. I gebyr, og intet
andet.

Nu har jeg så fået et brev, hvor de oplyser, at jeg pludselig også skal
betale kursværn - en procentsats af min opsparing.

De henviser til denne side:

Www.topdanmark.dk/kursvaern

Kan nogen forklare mig, hvad man skal forstå ud af det, og hvad jeg mon skal
regne med denne procentsats er??

Mvh
Hans Mouridsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-10-08 22:54

Hans Mouridsen wrote:

> Kan nogen forklare mig, hvad man skal forstå ud af det, og hvad jeg mon
> skal regne med denne procentsats er??

Hvad den præcise procentsats er må du spørge TopDanmark om. Det fremgår
vist ikke af dit link, som blot er en generel beskrivelse af kursværn.

Når markedsværdien af selskabets investeringer er lavere end
genkøbsværdierne ("depotet") af forsikringerne, må man forvente at der
bliver indført kursværn. Pensionsselskabets løfte til dig er først og
fremmest nogle årlige pensionsydelser (garantede ydelser), og de er
intakte trods finanskrisen. Genkøbsværdien er et sekundært tilsagn, som
kan justeres via kursværnet på hvis der er behov for det (det fremgår af
policen).

Hvis markedsværdien af investeringerne eksempelvis er 90% af
genkøbsværdierne, ville 90% af kunderne kunne tømme selskabet for værdier
ved at flytte/tilbagekøbe deres pensioner. Så ville der ikke være noget
til de sidste 10% når pensionsalderen indtræder. Det er for at beskytte
mod denne situation at selskabet indfører kursværn.

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-10-08 23:34

Hans Mouridsen:

> [...]
>
> Www.topdanmark.dk/kursvaern
>
> Kan nogen forklare mig, hvad man skal forstå ud af det, og hvad
> jeg mon skal regne med denne procentsats er??

Du kan læse om kursværn og hvorfor her

http://epn.dk/finans/forsikring_pension/article1500070.ece

--
2GB RAM should be enough for anyone.