Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
rentestigning
Fra : jos

Dato : 29-10-08 09:29

Der er så mange her der er gode til at forklare de komplekse sammenhænge.

Jeg har forstået at vi i DK sidder i en ønskesituation ifh. til krisen, -
lav arbejdsløshed, og pengeinstituter som i det store billede har ført en
ansvarlig pengepolitik - ikke større risikofyldte lån, end modsvaret af
indlån.
Altså lige modsat Islændingene, på alle områder.

Hvorfor er det så lige at både Island og DK benytter rentestigning som en af
kurene?
(omend markant forskelligt niveau1)

finn

Fra : alexbo

Dato : 29-10-08 10:53

"jos" skrev

> Hvorfor er det så lige at både Island og DK benytter rentestigning som en
> af kurene?

Fordi man ønsker det samme, at forhindre valutaflugt til udlandet.
For Island vil det tømme kassen helt, for Danmark er det en uønsket
situation.

Ud over rentestigningen har nationalbanken indgået en aftale med den
europæiske centralfond.
Den forhindrer spekulanter i at spekulere mod den danske krone, de er nu
oppe mod ikke alene nationalbanken men også centralbanken.
Denne aftaler fortæller også udenlandske investorer at de ikke behøver
bekymre sig over om den danske krone falder i værdi, og de derfor hellere må
sælge deres danske papirer.
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Presse.nsf/side/PresseDNN20087684/$file/DNN20087684.pdf

En bank kan knække hvis alle dens kunder bliver bekymrede, når først en del
af kunderne hiver deres penge ud af banken så vil resten blive bekymret, og
lige pludselig står de alle sammen i en lang række på gaden for at få deres
penge.
Det så vi ske med Northen Rock i England, kunderne stående i kø ude på
gaden, den overlevede ikke.
Det kan knække enhver bank, derfor fik vi den ubegrænsede indskydergaranti.
En nationalbank kan komme i samme situation, "kunderne" sælger danske
papirer til danske købere, disse skal betale i udenlandsk valuta,
nationalbankens
beholdning skrumper, udlandet kommer tvivl om nationalbanken har penge nok
og begynder for alvor at sælge ud af danske papirer.

Der kun få kure mod valutaflugt.
Rentestigning for at gøre det attraktivt at have penge stående i det
pågældende land.
Devaluering for at gøre det dyrere at skifte fra landets valuta til et
andet.
Vekselforbud og udførselsforbud, simpelthen gøre det umuligt eller svært at
skifte fra landets valuta til et andet.
En stærk partner der sikrer at alle kan betales.

De alm. danske banker har nu Nationalbanken i ryggen, og Nationalbanken har
den europæiske og den amerikanske centralbank i ryggen.
Det ser sundt og godt ud fra udlandet, så roen kan sænke sig over den danske
bankverden.
Den danske rente er lidt højere end det nærmeste udland, så Danmark er nu et
godt sted at have sine penge stående.
Den Islandske rente er meget høj og Island skulle så være et særligt godt
sted at have penge stående, men om den islandske krone holder værdien er
mere tvivlsomt.
Så at få 18% i rente gavner ikke meget hvis man taber 20% på valutakursfald.

mvh
Alex Christensen

Fra : jos

Dato : 29-10-08 12:26

alexbo wrote:
> [...]
> værdien er mere tvivlsomt.
> Så at få 18% i rente gavner ikke meget hvis man taber 20% på
Fornem forklaring!
jeg syntes umiddelbart det så selvmodsigende ud, så jeg takker -
finn

Fra : alexbo

Dato : 29-10-08 17:06

"jos" <jos@her.dk> skrev

> Fornem forklaring!
> jeg syntes umiddelbart det så selvmodsigende ud, så jeg takker -

Velbekomme.

mvh
Alex Christensen