Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Rentetilpasningslån i EUR
Fra : Newt Bridges

Dato : 25-10-08 13:45

Når man har et rentetilpasningslån (F1) i EUR, burde det så ikke blive
billigere ved refinansieringen her i december, sådan som det ser ud pt?

Jeg mener at ECB kun har sænket renten i løbet af i år, så selvom
Nationalbanken har hævet renten så burde man vel være "home-safe" når
ens lån er i EUR?

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-10-08 13:58

Newt Bridges wrote:

> Jeg mener at ECB kun har sænket renten i løbet af i år, så selvom
> Nationalbanken har hævet renten så burde man vel være "home-safe" når
> ens lån er i EUR?

Der er dog den lille finte at din lånerente for næste år kommer til at
afhænge af hvad investorerne vil byde for de 1-årige EUR
realkreditobligationer som skal sælges på auktion i december (hvis du
vælger EUR rentetilpasningslån). Selvfølgelig spiller ECB renten en stor
rolle, men en anden faktor, specielt i disse tider, er investorernes
præferencer for netop disse obligationer vs eksempelvis EUR interbank
deposits som er statsgaranterede i det meste af Europa. Investorernes
muligheder for at belåne (funde) danske realkreditobligationer i EUR er
heller ikke så gode som andre obligationer i EUR (med eller uden
statsgaranti).

Hvis fastkurspolitikken mellem DKK og EUR bryder sammen, kan det også
være en tvivlsom fornøjelse at have gæld i EUR.

Det er svært at være "home safe" i disse tider

Disclaimer: ovenstående er en generel kommentar, og må ikke læses som
forsøg på rådgivning om noget som helst.

--
Jesper Lund