Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Udlændinges skatteprocent i Danmark?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 23-10-08 16:46

Min polske samleverske har fast arbejde, folkeregisteradresse,
sygesikringsbevis og arbejds- og opholdstilladelse, foreløbigt for et år.
Hun betaler normal skat, d.v.s. 43%, så vidt jeg husker.

Dem hun går på sprogskole sammen med har også arbejde, nogle endda købt
hus, har sygesikring og alt det der og de betaler kun 8% i skat.

Hvorfor denne forskel? Hvad er der der afgør om man betaler 8 eller 43%?
--
/ Mikkel

Fra : Knut

Dato : 23-10-08 17:58

Vi betaler alle samme skat.
Dem som klarer den med 8% er fordi deres rette indkomstforhold endnu ikke er
kommet SKAT for øre. De har en forskudsregistrering lavere end
personfradraget (ca 35-40000) og betaler derfor kun arbejdsmarkedsbidraget.
Hvis de har en reel indtægt der er højere falder hammeren, når årsopgørelsen
kommer på gaden i marts/april næste år.

Knut

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 23-10-08 18:22

On Thu, 23 Oct 2008 18:57:30 +0200, Knut wrote:

> [...]
> Hvis de har en reel indtægt der er højere falder hammeren, når årsopgørelsen

Aha, tak for svaret. Jeg har aldrig sat spørgsmålstegn ved, om min
samleverske skulle betale almindelig indkomstskat; selvfølgelig skal hun
det. At hendes studiekammerater åbenbart tror de har fundet en fidus,
kommer dem altså til skade senere. Men lur mig om ikke de kan kringele den
på een eller anden måde. Polakker er meget kreative
--
/ Mikkel

Fra : Knut

Dato : 23-10-08 18:25

> [...]
> kommer dem altså til skade senere. Men lur mig om ikke de kan kringele den
> på een eller anden måde. Polakker er meget kreative

For det første er nogen af pengene sikkert meget 'sorte' og det kommer nok
ikke SKAT for øre.
For det andet går de sikkert helt ned, når efterskatten kommer - de
forsvinder så muligvis fra Danmark - og så er det desværre svært for SKAT at
inddrage tilgodehavenet.

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-10-08 23:58

Mikkel Mikkelsen skrev den 23-10-2008 17:45:
> [...]
> hus, har sygesikring og alt det der og de betaler kun 8% i skat.
>
> Hvorfor denne forskel? Hvad er der der afgør om man betaler 8 eller 43%?

Nok fordi, at dem med "8%" har en forskudsregistrering, hvor de
overholder Ligningslovens §9a, som giver fradrag op til 629 kroner pr.
dag (de første 5400 kroner betaler man selv).

I folkemunde omtales den lave beskatning som 8%, da det er
arbejdsmarkedsbidraget som ingen med lønindkomst slipper for.
Og i kroner og ører er beskatningen også lavere, men kun fordi man har
et højt månedsfradrag.

fx hvis nu du har en indkomst på 16.000 om måneden og et månedsfradrag
på 14000 kroner, så kan det godt være, at du skal betale 38% af
indkomsten mellem 14000 til 16000 kroner, men det er altså kun 760
kroner...... sammenholdt med AM-bidraget, så er "skatteprocenten"
tilnærmelsesvis 8%.
Og når man så ikke er så god til (procent)regning og ikke forstår
forskudsopgørelsens danske tekster, så spredes de der procenter som en
steppebrand med rygters bureau.

Og de 43% som du omtaler...har du husket at trække personfradraget fra
først?

Læs mere om denne paragrafs muligheder og begrænsninger i SKATs
ligningsvejledning om Rejsereglerne og Kost&Logi.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=104078&vId=202083&i=466&action=close#i104078

Eller på mere almindelig dansk i pjecen: Arbejde i Danmark - bopæl i
udlandet.
Pjecen findes også på polsk:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1717919&vId=201861
og den danske udgave: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1717877&vId=201758

Det lyder dog lidt mærkelig, at man har etableret sig med fast bolig
(købt og bebor hus) i Danmark og stadig påstår at have fast bopæl i Polen.
Måske skulle SKAT informeres om disse specifikke menneskers lidt - lad
os bare kalde det - interessante bopælsforhold.

BEMÆRK: ens forskudsopgørelse er ikke udtryk for, at SKAT har godkendt
noget som helst.....og årsopgørelsen kan genoptages i op til 3 år efter
det pågældende skatteår.

Sygesikring, arbejds-og opholdstilladelser og hvad der ellers findes af
mærkværdige papirer som andre danske myndigheder kan smide i hovedet på
borgeren har ingen indflydelse på LL §9a.
Reglen har heller ikke noget gøre med EU-borgerskab eller ej.
Reglen blev oprindelig lavet til de lønmodtagere (oftest: håndværkere)
som boede en del af landet, men arbejdede for korte perioder i den
modsatte ende.
Pga. disse globaliserings-tider, så skal selvsamme regel altså også
gælde for alle andre.

Indlægget er naturligvis skrevet af mig som privatperson!

Forresten: Er du den Mikkel Mikkelsen, som aftjente værnepligt i
Slevigske Fodregiments forsyningsdeling tilbage i 1993-1994?
I så fald kender vi hinanden .

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk