ABU rygeovn vejledning
Fra : KalleKnas

Dato : 06-11-08 00:13

Hej
Jeg har fået en ABY røgovn med skydelåg, men jeg mangler en brugsanvisning.
Burde der ikke følge en slags brænder med? Der er en lille skål.
Kan ikke lige se, hvordan det hele hænger sammen.
Er der nogen, der kan hjælpe?

Karsten - Brande

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-11-08 08:12

On 2008-11-06 00:12:42 +0100, "KalleKnas" <brydsoee@sport.dk> said:

> [...]
> Burde der ikke følge en slags brænder med? Der er en lille skål.
> Kan ikke lige se, hvordan det hele hænger sammen.

Den lille skål er "brænderen", men det kræver selvfølgelig en
forklaring, og hvis du kan vente til i aften, hvor jeg har mere tid, så
skal jeg nok skrive en brugsanvisning.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-11-08 18:42

On 2008-11-06 00:12:42 +0100, "KalleKnas" <brydsoee@sport.dk> said:

> [...]
> Burde der ikke følge en slags brænder med? Der er en lille skål.
> Kan ikke lige se, hvordan det hele hænger sammen.

Hej Karsten

Din ABU Röken rygeovn ser ud som den der er på dette link:
http://www.komplettfritid.no/crm/files/supplier_images/ABU/scaled/1046921_254x350.JPG

Den

består af en røgkasse (overdel) med skydelåg og en underdel, når du
skal ryge fisk, så skal du starte med at rense og skylle fisken,
derefter gnider du den ind i salt, og så skal den hænges til tørre i et
par timer, det må gerne ske udendør.

Når fisken er tør på overfladen, så kan du gøre rygeovnen klar, sæt
overdelen oven på underdelen, og tag derpå risten med den tilhørende
drypbakke op af overdelen (røgkassen), herefter fordeles der et tyndt
lag røgsmuld i bunden af røgkassen, når det er gjort, så kan du sætte
risten med drypbakken tilbage i røgkassen, og placere den/de klargjorte
fisk på risten, til slut skubbes skydelåget på, så det lukker helt tæt.

Note: Der skal kun bruges ganske lidt røgsmuld, højst hvad der kan være
i 1-2 tændstiksæsker.

Nu er du klar til at ryge fiskene, og det gøres ved at du hælder 1 til
1,5 deciliter sprit i skålen, som så skal placeres midt inde i
underdelen, stryg en tændstik og smid den ned i skålen, det antænder
spritten, og røgkassen (overdelen) placeres oven på underdele.

Det er en varmrygning du laver i en ABU Röken, og den tager max 12-15
minutter, hvis spritten ikke er brændt ud efter 12-15 minutter, så
fjerner du røgkassen og lade spritten brænde færdig, forsøg ikke at
slukke den.

Nogle gode råd:

Det kan være lidt besværligt at rengøre rygovnen, men hvis du starter
med at smører det hele ind i brun sæbe med en skuresvamp, så går det
væsentligt nemmere.

Jeg ryger sild i min ABU Röken, og de smager som en frisk røget
Bornholmer, jeg skærer dog hoved og hale af for at de skal fylde så
meget.

Hvis en fisk er for stor til at komme ned i røgkassen, så skær den i
mindre stykker som du så kan ryge, jeg deler tit havørreder i to og tre
portionsstykker, og ryger dem et af gangen.

Hvis du en dag fanger en hel masse knap så store aborrer, så prøv at
ryge dem, det smager bare helt fantastisk.

Dette link fører dig til en god hjemmeside om rygning
http://www.roegeovnens-venner.dk/

Er der stadig noget som du er i tvivl om, så spørg bare, jeg har hen
oger 30 år lavet i tusindvis af rygninger i min ABU Röken

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-11-08 18:48

On 2008-11-06 18:42:24 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Er der stadig noget som du er i tvivl om, så spørg bare, jeg har hen
> oger 30 år lavet i tusindvis af rygninger i min ABU Röken

Lige en ting vigtig mere, du må kun bruge din ABU Röken udendørs, og
den skal altid stå på et ikke brandbart underlag, der bliver meget
varmt inde i underdelen.

Fra : Jan Jensen

Dato : 10-03-09 07:08

hej niels, jeg så lige din beskrivelse om rygning af fisk, hvor du nævner
aborre, filetere du dem først, eller ryger du dem med skind, spørger fordi
aborren jo har et tykt skind.

hej jan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-03-09 19:54

On 2009-03-10 07:08:21 +0100, "Jan Jensen" <someone@else.dk> said:

> hej niels, jeg så lige din beskrivelse om rygning af fisk, hvor du
> nævner aborre, filetere du dem først, eller ryger du dem med skind,
> spørger fordi aborren jo har et tykt skind.

De skal endelig beholde skindet på under rygningen, det er lige til at
trække af når aborren er røget.