Patronen sidder fast i kammeret
Fra : Pedro

Dato : 02-11-08 13:24

Hej

I forbindelse med at jeg tog patronerne ud af min Mauser 98 cal. 6,5* 55, så
satte den ene patron sig fast i kammeret, uden at låsen havde fat om denne.
Dette førte til at patronen nu ikke synes at kunne tages ud med låsen,
heller ikke hvis låsen skubbes hårdt frem. I den forbindelse overvejer jeg
om jeg kan skubbe patronen fra pibe udgangen med min rensestok, eller om der
er en bedre metode?

Hvis patronen sidder fast, risikerer jeg så at den går af under presset fra
rensestokken, eller hvor meget kan patronen klare ?

Hvad er dine erfaringer med lignende situationer?

På forhånd tak

Vh

Carsten

Fra : J Nielsen

Dato : 02-11-08 20:10

On Sun, 2 Nov 2008 13:23:41 +0100, "Pedro" <pedro@hest.dk> wrote:

>Hvis patronen sidder fast, risikerer jeg så at den går af under presset fra
>rensestokken, eller hvor meget kan patronen klare ?

Patronen *kan* risikere at gå af! Det skete i USA hvor en kvinde blev dræbt
da hendes mand forsøgte at drive en patron bagud af låsen. Tilsyneladende
forplantede trykket sig fra projektilet via krudtet til fænghætten - skuddet
gik og sendte hylsteret bagud hvor det ramte kvinden, som holdt riflen.

>Hvad er dine erfaringer med lignende situationer?

Du burde kunne lukke låsen over patronen, men på en 98'er kræver det et solidt
vrid, da udtrækkeren skal tvinges over hylsterkraven.

Patronen sidder næppe særligt fast. Prøv at fjerne låsen og stød riflen i
gulvet med moderat kraft. Inertien burde få patronen til at flyve bagud.
Afmonter evt. skæftet først. Hvis dette ikke hjælper er der sandsynligvis rust
i kammeret eller en skævhed i patronen.

Hvis du vælger at drive patronen ud fra mundingen, skal du bruge et
mellemstykke eller en stykke 6mm rundstål, ellers risikerer du at kile stokken
fast mellem projektil og løb. Spænd riflen op i en skruestik. Fjern låsen!
Brug briller og høreværn og sørg for ikke at stå foran eller bagved riflen!
Et enkelt slag burde være nok.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Tau

Dato : 03-11-08 07:53

"Pedro" <pedro@hest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra rensestokken, eller hvor meget kan patronen klare ?
>
> Hvad er dine erfaringer med lignende situationer?

Dette er en af de klassiske, netop med en mauserlås. det er er utrolig
vigtigt med denne her type er at patronen skal vare helt tilbagei kammeret
for at være sikker på at udtrækkerenn kommer ind i rillen på patronen.
Hvis du prøver på at sætte låsen i kan du resikere at knække udtrækkeren.
Ud med låsen og et hård slag med kolben ned i gulvet, så vil patronen ryge
ud. Der sker ikke noget med geværet hvis slaget er lodret ned.

Hilsen
Poul