Spiser ikke op...
Fra : Klaus G.

Dato : 01-11-08 22:02

Hej.

Jeg har et, måske finuligt, problem.

Vores katte spiser kun de store kattepiller. Dvs. at der altid ligger nogle
små klumper tilbage. Vi fylder bare nyt mad oveni hver gang de skal have nyt
mad. Men nu er der altså ved at være jævnt mange af de der små stumper...

Så mit spørgsmål er følgene:
Kan en kat ikke finde ud af at spise disse små klumper kattemad, de er ved
2-3mm i diameter. Eller er det simpelthen fordi de er blevet forkælet for
meget :)

De brokker sig gevaldigt når der kun er de små klumper tilbage og tigger om
nyt mad. Men skal jeg bare lade være med at give dem nyt mad, til det hele
er spist op?

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tina.

Dato : 02-11-08 10:30

> [...]
>
> De brokker sig gevaldigt når der kun er de små klumper tilbage og tigger
> om nyt mad. Men skal jeg bare lade være med at give dem nyt mad, til det

Hvad fodrer du med, siden der både er "små klumper" og "store klumper"?

Tina

Fra : Klaus G.

Dato : 02-11-08 10:46

> Hvad fodrer du med, siden der både er "små klumper" og "store klumper"?
Royal Canin Kitten.

Det er alm. tørfoder som er knækket. Det sker nok fordi vi i kælderen har en
metaltønde af en art til at stå, der bliver al maden hældt over fra de store
sække foder. Derfra hælder vi det over i en mindre plastik bøtte, som vi
nupper med ovenpå igen, som vi så tager af når kattene skal have mad igen.
Så alle de "hælden over" må åbenbart gøre at nogle af pillerne går i stykker
og bliver til mindre stykker.

Gav det mening? :)

Fra : Klaus G.

Dato : 02-11-08 11:10

> Gav det mening? :)

Jeg har lige fundet nogle billeder, som viser hvad jeg snakker om.

Når vi kommer hjem med sådan en af de helt store sække, så bliver den hældt
over i sådan en tønde her:
http://www.emrehan.com.tr/images/yap_kim/yk05.jpg
Dog ikke en som der har været kemikalier i. Men en fra RC også, den er
lyserød, så der er ikke noget at tage fejl af, kunne bare ikke google den...
Men udformingen er helt magentil den på billedet.

Men sådan en stor tønde har vi ikke plads til i køkkenet og/eller gangen
ovenpå, så vi hælder det igen over i sådan en beholder her:
http://www.kennel-harmo9.dk/picture.aspx?id=17861216
Altså en plastikbøtte som man køber, når man skal prøve nogle forskellige RC
produkter. Jeg mener vi fik vores da vi købte killingefoder i forskellige
størrelser, for at se hvad bettemis kunne tygge :)

Og det er derfor, at der kommer nogle små stykker foder til. Det er ikke
meget, men i løbet af en måned bliver det jo til nok, så det dækker hele
bunden i madskålene.

Fra : Ragna

Dato : 02-11-08 13:52

Hej Claus!
Den slags små stumper opstår der også her hos os i skålen med Oral Care.
Jeg må indrømme, at jeg som oftest lader det gå med i hundens mad, når
skålen skal gøres ren, for vores katte rydder heller ikke op efter sig -
selv om foderstykkerne er intakte, når de kommer i skålen!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Majbritt Haagensen

Dato : 02-11-08 16:35

Hej Claus

Herhjemme er der også " småt " i bunden af skålen son ikke bliver
spist...jeg giver det til fuglene, for mine katte spiser det ikke...sådan er
det bare )

Hilsen Majbritt

Fra : Siri

Dato : 02-11-08 20:52

> [...]
nyt
> mad. Men nu er der altså ved at være jævnt mange af de der små stumper...

Hej Klaus.
Problemet har været vendt før gruppen. Og det er ganske almindeligt, at
kattene tager de store, hele foderbidder og knaser i sig, hvorpå der
bliver 'smuld' tilbage, som de ikke rigtig gider.
Hos mig er problemet ikke så stort, men jeg husker, at andre i gruppen
tager 'smuldet' fra og blander op med vådfoder, så bliver det spist også.
Selv giver jeg bare friskt, når de nu gerne vil have hele stykker at
knase.
Det er også godt for tænder og tandkød.
Ved dyrlægekontrollen i dag fik jeg at vide, at Gias tandkød er fint og
ikke rødt! Det var store, gode nyheder, da hun i foråret efter ½ år på
"tandvenligt" foder havde mere rødt tandkød end nogensinde!
Nu har hun i ½ år fået RC Fit32, som de begge knaser med velbehag, samt
RC sterilised.
Jeg ved ikke, hvad du fodrer med, men hvis der bliver vildt meget
'smuld', så var det måske værd at skifte foder Bare en tanke
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar