Hvad gør jeg
Fra : Lissi Lyngvig

Dato : 01-11-08 19:25

Hej, jeg er ny til dette forum og håber I kan hjælpe mig. Jeg har en
perserkat, Kiki, på 8½ år og har for nylig fået en hund. labrador (nu 4
mdr.). Kiki har svært ved at vænne sig til det nye familiemedlem. Da jeg i
sin tid fik hende havde vi også hund, men ingen problemer. Nu er det svært,
han, min labrador Bonzo vil lege med hende, men hun piver, og kommer han for
nær hvæser hun ad ham. Indtil videre bliver de holdt adskilt, da hun er på
1. sal (åben til stuen nedenunder, har sat stakit op til trappen, fordi
hvalpen (Bonzo) ikke må gå for meget på trapper. Men, men - Kikis kasse er
nedenunder i badeværelset, og hun vil ikke gå ned så længe hun kan se Bonzo
nedenunder. Han får lov til at komme op engang imellem, fordi jeg håber Kiki
kan vænne sig til ham, men nu har jeg haft ham i godt en måned, og der er
ingen bedring i forholdet. Hvad kan jeg gøre? Jeg holder jo så meget af dem
begge. Kan nogen hjælpe?

kærlig hilsen
Lissi

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 01-11-08 20:31

"Lissi Lyngvig" <llyngvig@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg er ny til dette forum og håber I kan hjælpe mig. Jeg har en
> perserkat, Kiki, på 8½ år og har for nylig fået en hund. labrador (nu 4
> mdr.).

Hej Lissi

Ikke for at skyde problematikken over på andre, men det var måske også
relevant at spørge i dk.fritid.dyr.hund, idet jeg tror de nok har nogle gode
råd mht. hundehvalpe i hjem med andre dyr.

Det er som sådan ikke et problem med katten, det er jo dens mangeårige
hjem/territorium, som der pludselig kommer fremmede ind på og katten
reagerer ganske naturligt. En hvalp er lidt en tornado at få ind i, og med
en kat på knapt 9 år, svarer det lidt til at sammenføre et børnehavebarn med
en person omkring 50 år. Det er ikke just det samme niveau de er på :o

Mit råd vil være at være tålmodig, og sørge for at give katten mindst samme
kvantum opmærksomhed som før og endda måske mere.

Der er midler som Feliway/Felifriend, der kan dumle uro via kunstige dufte
(mennesker kan knapt bemærke det) det kan du overveje om du vil prøve, det
er lidt dyre midler, men de kan være ret effektive og skal kun bruge i en
periode.

Held og lykke mned både hund og kat

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Lissi Lyngvig

Dato : 01-11-08 21:03

Tak for dit svar Heidi.
Ja jeg er godt klar over aldersproblematikken, og Bonzo, bliver
forhåbentlig noget roligere hen ad vejen (han er jo stadig kun et stort men
voldsomt "barn"). Jeg har nu sat Kikis kasse op ovenpå (i et loftsrum, der
støder op til mit computerrum, så hun nu har fri adgang til kassen. Det er
nok den bedste løsning på nuværende tidspunkt. Så håber jeg, det kommer til
at fungere. Hun er meget kærlig og har altid haft stort kontaktbehov, som
jeg prøver at dække så godt som muligt især som forholdene er på nuværende
tidspunkt, da hun ikke skal føle sig tilsidesat.

mange hilsener
Lissi

Fra : lh

Dato : 02-11-08 07:23

Hej.

Nu er jeg selv både hunde og katteejer og har haft disse dyr sammen altid.
Min sidste hvalp jeg fik gav ikke problemer, for hun var ikke så stor, og
kattene var sådan set gode til selv at sige fra, så hunde lærte hurtigt hvad
der var i kattens poter!
Når det så er sagt, så er det også vigtigt at du lære hunden at katten skal
den lade være i fred! Det er NEJ og NEJ og atter NEJ hver gang den
overskrider kattens grænser. Afled hundens opmærksomhed med noget andet når
den vil lege med katten. En labradorhvalp er ret voldsom i sin leg og ofte
bliver de ved selvom katten selv siger fra - de skal lige prøve igen.....
det stresser katten og det stresser også hunden at den ikke må lege med
katten. Men katten vil så ikke have det og det må du så finde ud af at få
din hund til at lade være med. Giv din hvalp masser af mulighed for at komme
af med sin energi, meget gerne mellem andre hvalpe, via træning, m.m.

lh