Har Batman lopper?
Fra : Jolin

Dato : 28-10-08 22:34

Hej folkens

Min kæreste mistænker at hendes kat (Batman) har fået lopper. Dette på grund
af, at det klør alle steder. På hende altså. Hun har små hævelser, der måske
godt kunne være loppe-bid. Det er aldrig noget jeg eller hun har prøvet før,
så jeg skal ikke kunne sige om det er loppebid.

Jeg tvivler imidlertid på at det har noget med katten at gøre. For det
første er han en huskat der altid er hjemme i lejligheden. Altså kan det
ikke rigtig komme udefra. For det andet viser han ingen tegn på kløe
overhovedet.

Jeg bor ikke hos min kæreste men overnatter af og til, og jeg har ingen
umiddelbare "loppebid".

(Nu begynder det selvfølgelig at klø alle mulige steder, men det er nok bare
psykologisk, hehe.)

Hvis Batman havde lopper, ville det da ikke være mere eller mindre tydeligt
i form af konstant kløe?

/Jolin

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 28-10-08 22:49

Jolin skrev:
> [...]
> godt kunne være loppe-bid. Det er aldrig noget jeg eller hun har prøvet før,
> så jeg skal ikke kunne sige om det er loppebid.

Loppebid dukker især op på underbenene og sidder ofte nogle stykker
langs en linje ...

> [...]
> første er han en huskat der altid er hjemme i lejligheden. Altså kan det
> ikke rigtig komme udefra. For det andet viser han ingen tegn på kløe

Nogle steder udendørs vrimler det med loppepupper i omgivelserne, der
bare venter på at noget varmblodigt passerer. På den måde kan man godt
få et par lopper med sig hjem.
Nu om dage er det også kattelopper, hunde har (hundeloppen er næsten
uddød), og hundeluftning står for en stor del af spredningen.

> Jeg bor ikke hos min kæreste men overnatter af og til, og jeg har ingen
> umiddelbare "loppebid".

Nogle mennesker er mere tiltrækkende for lopper end andre ...

> [...]
> psykologisk, hehe.)
>
> Hvis Batman havde lopper, ville det da ikke være mere eller mindre tydeligt

Katte er ikke så tilbøjelige til at klø sig som mennesker og hunde. Ofte
begynder katte først rigtigt at klø sig, hvis de udvikler en decideret
loppeallergi

Niels Peter

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-10-08 12:23

In news:490788c0$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Niels Peter Hansen <nph@bluewhite.dk> typed:

> Loppebid dukker især op på underbenene og sidder ofte nogle stykker
> langs en linje ...

Det har du helt ret i, men de kan undtagelsesvis også bide andre steder, og
biddene klør helt vildt. Kattelopper og myg elsker mig men ikke min mand,
der siges at det er noget med at man har "sødt" blod, hvad der så menes med
det.

Hvis man vil undersøge om katten har lopper, skal man tage et stykke
køkkenrulle og gøre det vådt. Derefter skal katten redes igennem på ryggen
med en tættekam, og det man reder af skal lægges på den våde køkkenrulle og
trykkes lidt ned i papiret. Hvis der kommer nogle små røde pletter på
køkkenrullen er det loppeekskrementer med det blod de har suget. Det er også
standardproceduren hos dyrlægen, når min kat er til den årlige undersøgelse
og vaccination. Det plejer at være ret effektivt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jolin

Dato : 29-10-08 20:20

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in message

> [...]
> også standardproceduren hos dyrlægen, når min kat er til den årlige
> undersøgelse og vaccination. Det plejer at være ret effektivt.

Ok. Jeg vil forsøge mig med den metode.

/Jolin