Overfølsom overfor katten ?
Fra : Morfar

Dato : 25-10-08 20:28

Hej Kattegruppe -

Vel vidende at det ikke er en helbredsgruppe, så tror jeg
mit spørgsmål er relevant i denne gruppe.
Stort set siden vi anskaffede vores kat ( British Shorthair )
har min kone lidt af kløe i øjne, ører og hårbund med hårtab
til følge.
Er der nogen i gruppen der erfaring med overfølsomhed, der
kan give sig udslag på denne måde.
Lægen vil ikke henvise til en test, da han mener det er udelukket
at katten kan være skyld i problemet.
Før vi eventuelt skaffer os af med katten, vil jeg gerne høre
gruppens mening.

Venlig hilsen -
Morfar

Fra : Sabina H.

Dato : 25-10-08 20:34

"Morfar" <thy@c.dk> wrote in message
> [...]
> at katten kan være skyld i problemet.
> Før vi eventuelt skaffer os af med katten, vil jeg gerne høre

det korte svar: ja, det kan godt give de symptomer...

dernæst, har i prøvet med en almindelig antihistamin pille (håndkøbs allergi
medicin)?

nogle mennesker udvikler med tiden resistens overfor de specielle allergener
der er i lige nøjagtig den kat man ejer.... for nogle kan det også være en
fordel feks at lukke døren til soveværelset, så man ikke har allergenerne
derinde hele natten også...

der er flere muligheder for at reducere problemet, uden at man behøver gå af
med katten...

--
Knus,
Sabina

Fra : Bente Hansen

Dato : 25-10-08 21:43

"Morfar" <thy@c.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> at katten kan være skyld i problemet.
> Før vi eventuelt skaffer os af med katten, vil jeg gerne høre

Jeg har ikke selv prøvet det, men hørt god virkning fra bekendte
http://loppetjansen.dk/pelspleje/speciel_pelspleje/petalcleanse_d_hund_2113_da.html

Efter 1 uge, var der ingen røde øjne og snottede næser.
Måske bare et held, det ved jeg ikke.. Men måske værd at prøve :)

Held & Lykke

/Bente

Fra : Bente Hansen

Dato : 25-10-08 21:44

Fra : Steen Hansen

Dato : 26-10-08 10:33

On Sat, 25 Oct 2008 21:28:11 +0200, "Morfar" <thy@c.dk> wrote:

> [...]
>at katten kan være skyld i problemet.
>Før vi eventuelt skaffer os af med katten, vil jeg gerne høre

Velvidende at min kones allergi overfor katte ikke svare til din kones
symptomer, min koner får vejrtrækningeproblemer ved omgang med katte,
hvis hun skal besøge steder hvor der er katte, får hun noget medicin
mod høfeber, hvis dette har din interesse skal jeg gerne finde navnet
på medicinen.

Mvh
Steen

Fra : Søren LH

Dato : 26-10-08 10:50

> [...]
> at katten kan være skyld i problemet.
> Før vi eventuelt skaffer os af med katten, vil jeg gerne høre

Ja, jeg har selv tidligere lidt af den form for allergi overfor kat, altså
kløe i øjenen i mild grad. Med anskaffelse af kat forsvandt det, jeg
udviklede
åbenbart immunitet, og nu er der tre katte i hjemmet uden at jeg får
symptomer.

Se om ikke det går, hvis I lader din kone blive så lidt udsat for katten som
muligt. Altså ikke kæle med den, og katten holdes fra sengen. Evt. lade
katten være udekat det meste af dagen. Udsættelse for små doser af allergen
udvikler immunitet, store doser gør det værre.

Mvh
Søren

Fra : Morfar

Dato : 26-10-08 14:28

"Morfar" <thy@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at katten kan være skyld i problemet.
> Før vi eventuelt skaffer os af med katten, vil jeg gerne høre

Tak for alle svarene på mit spørgsmål.
--------------------------------------
Jeg glemte at skrive at vi har haft katten i ca. to år, så jeg tror aldrig
min kone vender sig til ham.
Lægen har behandlet min kone med binyrebarkhormon som også hjælper,
men da det kun må bruges i en kort periode, er det ikke en løsningen
på langt sigt.
Luftvejsproblemer har der aldrig været tale om.
Spørgsmålet er jo så, om det i det hele taget skyldes katten.

Vi vil kigge lidt på nettet og på de svar der er sendt og så vurdere
hvad der skal ske - når vi finder ud af om det skyldes katten
vil jeg melde ud her i gruppen.

M.v.h.
Morfar

Fra : oz3bto

Dato : 28-10-08 19:40

> [...]
>
> Vi vil kigge lidt på nettet og på de svar der er sendt og så vurdere
> hvad der skal ske - når vi finder ud af om det skyldes katten

Man kunne jo prøve at sætte katten i pleje i f.x. 2 mdr. og se om
symptonerne forsvinder.. Hvis ikke så skal der nok søges et andet sted

Fra : Steen Hansen

Dato : 28-10-08 20:51

On Tue, 28 Oct 2008 19:39:34 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

>"Morfar" <thy@c.dk> skrev i en meddelelse

>Man kunne jo prøve at sætte katten i pleje i f.x. 2 mdr. og se om
>symptonerne forsvinder.. Hvis ikke så skal der nok søges et andet sted

Det tager op til et år før de sidste rester fra en kat forsvinder i et
hjem, så det er nok nærmere hustruen der skal flytte i 2 måneder for
at se om det er katten der er problemet.

Til Morfar
Prøv nu at se ked ud af det når du fortæller din hustru at hun skal
prøve at bo et andet sted i 2 måneder

Steen

Fra : Morfar

Dato : 04-11-08 00:24

> [...]
> at se om det er katten der er problemet.
>
> Til Morfar
> Prøv nu at se ked ud af det når du fortæller din hustru at hun skal

Tak for forslaget, som jeg dog betragter som en dårlig ide,
2 måneder uden middagsmad, det er sørme lang tid.
Samtidig risikerer jeg jo at hun finder ud af, at tilværelsen
uden mig er skønnere.
Nej, hun bliver her og passer sit arbejde, så hellere sende
katten på ferie.

Venlig hilsen
Morfar.