katteforkølelse ?
Fra : jytte jensen

Dato : 24-10-08 09:04

Pelle kom hjem fra pension igår aftes. Han er tilsyneladende blevet
forkølet. Han "fnuffer" hele tiden = der kommer prustende lyde ud af
næsen på ham.

Han er selvfølgelig vaccineret, men hvordan bør jeg forholde mig til
det ? jeg har hørt at de kan få nogle grimme følgesygdomme ?

Vh
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-10-08 10:52

In news:12248358430.18654837238806@dtext.news.tele.dk,
jytte jensen (slet 5E8K2) <mismerkur@5E8K2gmail.dk> typed:
> [...]
>
> Han er selvfølgelig vaccineret, men hvordan bør jeg forholde mig til
> det ? jeg har hørt at de kan få nogle grimme følgesygdomme ?

Hej Jytte.

Hvis han ikke har løbende øjne eller nyser, tror jeg at jeg ville se tiden
an et par dage hvis jeg var dig. Hvis han også skulle blive træt og ikke vil
spise, så er en tur til dyrlægen nok at anbefale.

Mini har lige haft nogle dage hvor hun har nyst ind imellem, men det er
holdt op igen. Det kan være ,at der måske er kommet ét eller andet
mikroskopisk noget ind i næsen, som er forsvundet af sig selv igen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : jytte jensen

Dato : 24-10-08 12:55

Tove Krieger <minimiv@privat.dk> skrev:
> [...]
>an et par dage hvis jeg var dig. Hvis
>han også skulle blive træt og ikke vil
>spise, så er en tur til dyrlægen nok at anbefale.

Han _er_ træt, og han ikke bare nyser men også fnyser ret meget
(hvis du forstår forskellen )

Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-10-08 13:49

In news:12248497120.00273976347624583@dtext.news.tele.dk,
jytte jensen (slet 0LJ0X) <mismerkur@0LJ0Xgmail.dk> typed:

> Han _er_ træt, og han ikke bare nyser men også fnyser ret meget
> (hvis du forstår forskellen )
>
> Jytte

Jo, jeg forstår skam godt forskellen. Du kunne jo evt. lige ringe til
dyrlægen og forhøre dig om det mon er nødvendigt med en konsultation.

Du skriver at han har været i pension. Er det en decideret kattepension ?
Der findes jo noget der hedder kennelsyge hos hunde, og når mange dyr er
samlet i en pension smitter de jo let hinanden. Mon der findes noget
tilsvarende for katte, der evt. kunne være blevet smittet med en virus af
en art i en kattepension. ?

Jeg synes ikke rigtigt, at der står noget om forkølede katte på nettet,
d.v.s. der står måske nok noget men det er mest om katte der nyser, og så
står der også noget om calicivirus, som giver forkølelsessymptomer. Der står
noget om det i dette link.:

http://www.dyrehospitalethobrovej.dk/sw24188.asp

Der er også en masse links hvis man googler på "katteinfluenza".

Fra : lh

Dato : 24-10-08 14:15

For nogle år siden havde jeg en kat til dyrlægen for at blive steriliseret.
Da katten kom hjem begyndte den at nyse. Alle mine katte er vaccineret og
har altid været det, men alligevel havde den fået en virus med hjem fra
dyrehospitalet og smittede hele flokken. Ikke én kat her gik ram forbi. Det
uskyldige nysen det startede med udviklede sig til en gedige forkølelse med
betændte øjne og vejrtrækningsproblemer. Jeg mistede en gammel kat der ikke
klarede den lange periode med snot. Det var en barsk omgang. Det var en
virus så kun de katte der kom komplikationer hos kunne behandles med
medicin, og da det jo tydeligt var smitsomt måtte dyrlægen herhjem til.
Da de fleste af mine katte altid har været perserkatte, så blev de meget
hårdt angrebet da de jo i forvejen har "korte luftveje". Det gik over en
måned før der var bund i det, da de jo smittede hinanden.
Dette her er ikke fortalt for at skræmme, men for at fortælle at de sagtens
kan få en virus selvom de er vaccineret. Hvis det kun er snot og virus kan
du nok ikke gøre så meget, men hold øje med det ikke udvikler sig og sætter
sig på lungerne. Snak med en dyrlæge hvis temperatuern bliver høj og du kan
se den har det skidt.

lh
www.lene1960.dk

Fra : jytte jensen

Dato : 24-10-08 14:21

lh <le_ha@mail.tele.dk> skrev:
> [...]
>skræmme, men for at fortælle at de sagtens
>kan få en virus selvom de er
>vaccineret. Hvis det kun er snot og virus kan

Ok - jeg venter og ser tiden an. Lige nu har han med stor
fornøjelse ædt sin daglige godbid (vådfoder) og han spiser og
drikker da også. Grunden til der ikke er så meget krudt i ham,
er nok, at hans søvn bliver forstyrret af den nysen og fnysen.

vh
Jytte

Fra : lh

Dato : 24-10-08 14:27

"jytte jensen (slet SR9YO)" <mismerkur@SR9YOgmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> drikker da også. Grunden til der ikke er så meget krudt i ham,
> er nok, at hans søvn bliver forstyrret af den nysen og fnysen.

Det er vel også lige som når vi er forkølede, vi er jo heller ikke på toppen
mens det står på.

lh
www.lene1960.dk

Fra : Majbritt Haagensen

Dato : 26-10-08 19:22

Hej Gruppe

En kat bliver ikke forkølet....der er altid en anden årsag.....-og hvis den
nyser og snøfter natten igennem er du nød til at kontakte din dyrlæge..

Hilsen Majbritt

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-10-08 21:44

> [...]
>
> Han er selvfølgelig vaccineret, men hvordan bør jeg forholde mig til
> det ? jeg har hørt at de kan få nogle grimme følgesygdomme ?

Hej Jytte.

Jeg har lovet Siri at forsøge at sende dette indlæg fra hende til din tråd,
da hun ikke selv kan komme igennem med indlæg p.t.:

*Citat*

Hej gruppe, kære katte-venner alle
Så bliver mine indlæg igen væk: Både igår og idag forsøgte jeg at svare på
Jyttes tråd om "a-tjuffende" katte.
Jeg har for nogen tid siden, da jeg spurgte andre meget erfarne til råds,
fået at vide, at katte kan ikke blive forkølede.
Derfor forsøgte jeg idag (og igår - begge gange forgæves, indlæggene kommer
ikke frem på hjemmesiden) at sende følgende:
http://www.petheaven.dk/~mette_2/katte/artikler/herpes.htm
Med samt lidt info om Lejon Leise, der for tiden også a-tjuffer, og som Dr
Dyr siger er særligt modtagelig overfor luftvejsinfektioner.
Så når han atjuffer - og jeg forstår så fint det lyd-ord, for i forrige uge
vågnede han op midt i sin lur med et kæmpe a-tjuf! og derpå 4-5 "hval-blås"
med nakken tilbage og forsøg på at blæse igennem med næsen lodret opad.
Så har jeg aftale med Dr Dyr om at ringe og få recept på Clamoxyl (som
virker godt på ham, mod infektion uden at slå hans mave i stykker) og
Binyrebarkhormon (Prednisolon) mod de hævede luftveje.
Måske en ide - hvis dette når frem....
God bedring til a-tjuf-misserne, Jytte
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

*Citat slut*

Fra : pellemanden

Dato : 30-10-08 12:38

On 27 Okt., 21:43, "Tove Krieger" <mini...@privat.dk> wrote:
> [...]
> virker godt på ham, mod infektion uden at slå hans mave i stykker) og
> Binyrebarkhormon (Prednisolon) mod de hævede luftveje.

Jo det gjorde det. Han blev mere og mere slatten og blev totalt
tilstoppet i næsen, så han hele tiden måtte åbne munden.
Det kunne jeg ikke holde ud at se på og så tog jeg på Kbh´s
dyrehospital med ham lørdag aften.
Man skal nemlig passe på Calicivirusen, som kan udvikle sig grimt. Men
herom er der en udmærket artikel på www.netdyredoktor.dk søg på
"Calicivirus"

Det går meget bedre nu, han er ved at være ovre det.

VH
Jytte