Hvordan stabiliseres bundlag?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-10-08 21:16

Jeg er ved at planlægge dekorationen af et 530L akvarie, der skal have
mange planter.

Jeg synes at det stort set altid ender med grus/sand ligger med en plan,
vandret overflade efter nogen tid, selvom man bygger det op skrånende
bund (dybest bundlag bagest).

Det foresvæver mig at jeg engang har set nogle konstruktioner med med
nogle PVC-rammer, der placeres i bundlaget for at gøre det nemmere at
styre det og evt. bygge "plateauer" og lignende.

Hvad hedder det jeg leder efter?

Har I nogle tips I vil dele ud af?

Andre ideer til at bevare højdeforskelle i bundlaget og/eller give
indtryk af at der er højdeforskelle?

--
Steen Suder

Fra : sjp

Dato : 25-10-08 15:41

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har I nogle tips I vil dele ud af?
>
> Andre ideer til at bevare højdeforskelle i bundlaget og/eller give indtryk

Jeg har aldrig set rammer der kunne ordne problemet.
Men jo større diameter bundmateriale jo længere tid, ligger det hvor det
skal.
Så groft grus ligger bedre end sand. Du kan bruge hønseæg store sten til den
bagerste skrå del (og lave huller til planterne) og så efterfylde med grus.
Du må så lige rette lidt og efterfylde med gruset når du har den ugentlige
rengøring.
Jeg har selv i øjeblikket klippe monduler limet fast i mit største akvarie
og jeg vil mene at du kan lave en skrå flade af flammingo som du imprægrerer
og derefter limer med silikone. Se evt. her
http://www.malawigruppen.dk/fremstilling_af_akvariebaggrund_peter_hasbo.htm
Den skrå flade skulle så ha nogle "bølgebrydere" så gruset/sandet ikke røg
af.
Så du må finde den kreative side frem og glæde dig over at akvariet
(specielt med planter) er en evig foranderlige størrelse som vi hele skal
ind og "rette" på

Mvh. Stig