David Konrad klager til undervisningsminis~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-10-08 11:26

En igangværende debat på dk. politik har ført til at David
Konrad truer med at melde mig til undervisningsministeriet for
at få mig fyret. Sagen er i korthed den at han med
udgangspunkt i skoleloven fra 1958 hævder at jeg kun skal
undervise i kristendom på evangelisk -luthersk facon, hvorimod
jeg med nuværende skolelov skal undervise blandt andet i
livsanskuelser, hvorunder emner som fx abortspørgmålet kan
komme ind, at jeg kan tage udgangspunkt i historiske forhold
om Jesus uden nødvendigvis at bruge bibelen som den eneste
kilde.

På den baggrund har jeg citeret nogle opgaver i kristendom som
kan komme på tale til afgangsprøven, hvorunder éleverne skal
forholde sig til Ambrosius Stub fra midten af 1700-tallet
(Livet som Seylads) og to billeder af hhv. Robert Storm
Petersen og Michael Kvium (So simple) hvor eleverne skal
forklare noget om livet med udgangspunkt i digt og billeder.

Jeg har forsøgt at forklare ham om bestemmelserne - heri at
man naturligvis tager udgangspunkt i kristendommen, men at der
ikke står et sted at man skal forholde sig til
evangelisk-luthersk opfattelse, at man skal inddrage andre
religioner etc.

Dette nægter David at tro på og citerer som sagt en
bestemmelse fra 1958, som ikke længere gælder.

På den baggrund er han "rystet" og forlanger at jeg skal
trække det i mig igen inden 24 timer, ellers vil han anmelde
mig til undervisningsministeriet for at få mig fyret.

Nu er jeg ikke bekymret for dette, da jeg naturligvis
underviser efter læserplanerne, men det er lidt synd for ham
at han geråder udi den fejltagelse der blot vil gøre ham
grundigt til grin, så det er her en opfordring til at nogle
lærere her vil være så elskværdige at forklare ham tingenes
rette sammenhæng - for mig tror han åbenbart ikke på, også
selvom jeg giver ham link til de gældende bestemmelser. Er der
nogen der vil gøre ham den store tjeneste så han slipper for
at blive uhjælpelig til grin? Eller er man så "ond" at man
gerne ser ham stege i sit eget fedt? )

Tråden hedder i dk.politik : skoler...