Læringsstile, min bare...!
Fra : Zeki

Dato : 24-10-08 12:40

"Tavleundervisning er yt, for det sagde de på TV"

Ovenstående blev i dag sagt af en af mine 12-årige elever just som jeg var
ifærd med at kridte tavlen op.

Med "TV" hentydes til den programserie som TV2 har kørt det seneste stykke
tid kaldet "En skole i verdensklasse på 100 dage."

I denne serie kan man se hvordan eleverne på en skole på 100 dage i
får hævet det faglige niveau med 20% i gennemsnit fordi de gør brug af det
nye modefænomén kaldet "læringstile", som i al sin enkelthed går ud på at
det enkelte barn lærer lige præcist på den måde som "eksperter" vurderer er
den "bedste."

Nogle lærer angiveligt bedst ved at sidde i lokale med afdæmpet lys og lytte
til musik mens de læser, mens andre angiveligt lærer bedst "når de rører
sig", mens endnu andre angiveligt skulle blive bedre til at stave ved at
hoppe samtidig!

I Nyhederne i forgårs kunne man høre den danske "ekspert" udi læringsstile,
Sven Schmidt, med henvisning til elevernes fremgang på skolen sige at "dette
beviser jo at når man gider, så batter det!"

Man kunne også se og høre en elev der har været gennem hele møllen blive
interviewet til Nyhederne. "Nu har jeg fundet ud af hvordan jeg lærer og
skal undervises," sagde hun.

Er det bare mig der gyser ved tankegangen om 28 forskellige elever som
"kræver" at blive undervist på hver deres måde, for "ellers lærer jeg jo
ikke noget"?`

Og er jeg den eneste som er 100% overbevist om at enhver skoleklasse som får
at vide at "det her kamerahold skal filme og følge jer den næste måned, for
I skal i TV" er motivationsfaktor nok i sig selv? Læringsstile eller ej?

Den skole hvor jeg er ansat var en af de første skoler i landet der
begyndte at eksperimentere med læringsstile helt tilbage i 2003. Det er
efterhånden ligesom gået i sig selv igen, pånær en håndfuld insisterende
læringsstils-fanatikere, hvis klasser underligt nok efterfølgende er kendt
som de mest problematiske og besværlige på skolen.

Jeg synes der er et eller andet skræmmende ved at høre en ni-årig stemple
sig selv med sætningen "i første klasse fik jeg at vide at jeg lærer bedst
ved at kunne røre ved tingene. Og så fik jeg forresten også at vide at det
helst skal foregå mellem 10 og 12."

Jeg vil nærmest betegne det som hjernevask!

Fra : mr

Dato : 24-10-08 21:55

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse
> [...]
> helst skal foregå mellem 10 og 12."
>
> Jeg vil nærmest betegne det som hjernevask!

Ja for søren, fri os for alle nye initiativer!
Der var da et par lærere som var begejstrede i "Skolen", men det må nogen se
at få sat en stopper for. Der skal ikke laves om på noget som helst, alt
fungerer glimrende!
Forresten - send flere penge

Fra : Zeki

Dato : 24-10-08 22:40

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse

> Ja for søren, fri os for alle nye initiativer!

Hvem agiterer for det? Hvis du nu gad læse hvad jeg skrev så ville du ikke
skrive sådan noget pjat. Vi har jo netop arbejdet med dette "initiativ" (som
slet ikke er spor "nyt") i flere år. Har du et problem med at jeg fortæller
om erfaringerne?

Fra : mr

Dato : 25-10-08 07:29

> [...]
> skrive sådan noget pjat. Vi har jo netop arbejdet med dette "initiativ"
> (som slet ikke er spor "nyt") i flere år. Har du et problem med at jeg

har du et problem med at det virker?
Ha du problemer med at folkeskolen og lærerne får positiv opmærksomhed?

Fra : Zeki

Dato : 25-10-08 08:39

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
betegne det som hjernevask!

> har du et problem med at det virker?

Øhh...hvor? TV-dokusoap fra TV2 er ikke videnskabelig bevisførelse.
Kender selv en lærer fra Gauerslundskolen som indrømmer at det er det rene
skønmaleri.

I programmet ser vi bl.a en pige som lærer at lave ligninger. Hun sidder
fire timer sammen med sin lærer. Alene. Efterfølgende ser man det lykkedes
for hende.

Hvor mange skoler i landet tror du har de ressourcer? Hvor er resten af
klassen?

Det ville da være underligt hvis hun ikke lærte det, nærmest pinligt.

> Ha du problemer med at folkeskolen og lærerne får positiv opmærksomhed?

Nej da - slet ikke. Men du har tilsyneladende slet ikke læst mit indlæg.
Måske har du blot læst det sidste afsnit og så gættet dig til resten. Prøv
igen.

Fra : Zeki

Dato : 25-10-08 08:41

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ha du problemer med at folkeskolen og lærerne får positiv opmærksomhed?

Hov! Den måtte jeg lige kommentere igen, for det er jo ikke det der er
præmissen for programmet.

Hele præmissen for programserien er jo "det fungerer ikke i den danske
skole - det gør vi noget ved." Det synes jeg ærligt talt ikke er et særligt
positivt signal at sende.

Fra : mr

Dato : 25-10-08 09:46

> [...]
>
> Hov! Den måtte jeg lige kommentere igen, for det er jo ikke det der er
> præmissen for programmet.
>
> Hele præmissen for programserien er jo "det fungerer ikke i den danske
> skole - det gør vi noget ved." Det synes jeg ærligt talt ikke er et
> særligt positivt signal at sende.
>

> uha nej. Lad os endelig gleme alt om at lave noget om. Der er stor
> opmærksomhed på koldeskolen. Hårder og Antorini har forslag fremme som
> (især det sidste) er værd at dyrke. Men hvis man kun kan være negativ og
> vil hade alt nyt, så kommer man ingen vegne. Hvorfor dog være så pokkers
Hvorfor ikke være medspiller og udnytte chancen?
Det handler ikke om at man kan gøre Graulundekspirementet om iugen uden det
koster noget. Det tror jeg de fleste fatter. Det handler vel om at det ER
muligt at ændre noget. Hvis alle bare siger ØV BØV, det duer ikke, vi har
prøvet, glem det, så sker der intet.
Ta nu bolden op, brug opmærksomheden positivt, i stedet for altid at være
negativ.
Folkeskolen, lærerstanden og seriøse politikere har ikke haft bedre chance i
nyere tid. Kom nu igang, stedet for at være negativ. Slug et par kameler og
kom videre.

Fra : Zeki

Dato : 25-10-08 10:05

> [...]
> det koster noget. Det tror jeg de fleste fatter. Det handler vel om at det

Tænk dig - det tror jeg også de fleste fatter.

>Hvis alle bare siger ØV BØV, det duer ikke, vi har prøvet, glem det, så
>sker der intet.

Så man skal prøve igen og igen og igen, indtil det virker?

Hvad med at prøve noget andet? F.eks noget man ved virker? Stort set alle
voksne jeg kender har da klaret det meget godt og er dannede og fornuftige
mennesker. Hvis det virkelig har stået og står så skidt til med den danske
folkeskole som nogle hævder, hvorfor er størstedelen af den voksne danske
befolkning ikke udannede analfabeter?

Hvis der blev eksperimenteret med dit barn fra første til sjette klasse
fordi "vi vil lige afprøve noget nyt", for derefter at høre skolen/lærerne
sige efter sjette: "det virkede sgu ikke", ville du så blive ved med at
skubbe på? Ville du sige "prøv igen."?

Jeg har en kollega som - lige siden skolen fik introduceret læringsstile i
2003 - altid har været meget forhippet på det, og fascineret af det. Hun er
sågar det der hedder "certificeret læringsstilskonsulent" fordi hun har
været på et kursus med guruen herself - hende der har "opfundet" teorien -
Rita Dunn.

I dag er hun ikke forhippet længere. Rent faktisk hænger læringsstile hende
langt ud af halsen. Det er ligesom alt muligt andet der umiddelbart virker
nyt, tiltalende og spændende. Så det er let at blive fascineret af. Men det
er gennem erfaring og dét at komme om bag facaden - reel indsigt - sådanne
tiltag skal vurderes.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-10-08 10:32

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen

> I dag er hun ikke forhippet længere. Rent faktisk hænger
> læringsstile hende langt ud af halsen. Det er ligesom alt
> muligt andet der umiddelbart virker nyt, tiltalende og
> spændende.Så det er let at blive fascineret af .

Præcist.

Men det er gennem erfaring og dét at komme om bag facaden -
reel indsigt - sådanne
tiltag skal vurderes.

Netop!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-10-08 10:25

> [...]

> "når de rører
> sig", mens endnu andre angiveligt skulle blive bedre til at

Alle lærer bedst på forskellig måde. Punktum. Det er det
eneste vi kan sige positivt om de såkaldte "læringsstile". Det
er gammel vin på nye flasker. I min tid var der blot tale om
"auditivt, motorisk og visuelt- begavede" og her var "motorisk
begavede i bunden af hierakiet".

Men vi kan nu en gang ikke undervise 25 børn individuelt med
en lærer til rådighed et par timer om ugen. Det er ren
skønmaleri.

> [...]
> Sven Schmidt, med henvisning til elevernes fremgang på
> skolen sige at "dette
> beviser jo at når man gider, så batter det!"

Det beviser ingenting - det viser at når en elev der er
normalt begavet sætter sig for at lære noget som helst, så kan
det lykkes. Og når eleven får personlig, positiv opmærksomhed
hele tiden, så er der overvejende sandsynlighed for at også
det giver pote - især til en elev der normalt er luddoven.
Endelig udvikler eleverne sig også over tid. Der er forskel på
at være en doven 9.klasseselev i en almindelig skoleklasse og
så at se samme elev blive motiveret via TV-fokus, lærer
en-til-en-fokus.

Naturligvis kan normalt begavede børn da lære nye ting - og
med lærerstøtte alle lektionerne bliver det da også som at
have eneundervisning. Men at hævde at det skyldes
"læringsstilene" er at skyde over målet.

> [...]
> elever som
> "kræver" at blive undervist på hver deres måde, for "ellers

Nej, det gør jeg også - men desværre skal det nok vise sig at
nogle lærere griber det med kyshånd fordi det er nyt og
spændende (tilsyneladende). Vi har jo set det i Gardners 7
intelligenser (som i virkeligheden ikke var intelligenser, men
kompetencer), som lærere over hele landet var vildt begejstret
for. Man vi har som lærere ikke altid den fornødne baggrund
til at kritisere tingene og sige fra når noget blot er pop.
Mange lærere har fx svært ved at erkende at
"trip-trap"-systemet også kan kritiseres, at Gardnes mange
intelligenser kan kritiseres etc. når de selv har ofret tid og
kræfter på at lære det at kende, været på kurser i det etc.

Tingene er rimelig ensidige til visse pop-forskeres fordel,
nemlig dem der vil sælge noget.

Helmuth Nyborg har jo længe advokeret for at vi skal gøre som
den franske stat i 1905: skille de dumme fra de kloge ved at
give de kloge alle mulige ressourcer og så lade de "dumme"
blot få en skolegang uden krav om noget som helst, fordi
ifølge HN kan intelligens ikke udvikles, evner ikke udvikles -
man er det man er og det kan der ikke ændres på.
Men hvis man ser HN i kortene, så vil man vide at han har et
firma der netop sælger den slags tests der skulle gøre det
muligt at vurdere børnenes intelligens med stor sikkerhed,
selvom selv ikke han kan definere hvad intelligens er.

Det er ret utroligt at folk hopper på den limpind, men jeg kan
godt forstå at almindelige mennesker falder for vrøvlet, når
selv lærere gør det.
Og jeg bemærkede at der bag også stod en Lektor Knopff
(vistnok det han hedder, jeg kan ikke rigtig huske det).
Det var ham der også lavede en seance med en alternativ skole
hvor læsesvage elever fik mulighed for at komme på en
lejrskole hvor de gennem dagen kunne læse og løse opgaver og
som følge deraf blev bedre til fagene og hvor man
efterfølgende havde en stor debat om hvorvidt man også skulle
gøre det i den almindelige folkeskole.

Jamen, hvis disse tiltag viser noget, så er det at det kan
lykkes at hjælpe en hel masse børn til en bedre skolegang hvis
man ofrer de nødvendige ressourcer til formålet. Professor
Egelund var yderst begejstret, men sagde i den efterfølgende
debat i den udsendelse, at det naturligvis ikke måtte koste
flere penge. Han er jo regeringens mand.

> [...]
> at vide at "det her kamerahold skal filme og følge jer den
> næste måned, for
> I skal i TV" er motivationsfaktor nok i sig selv?

Nej, det er du ikke - jeg er også helt enig i det
synspunkt -men retfærdigvis skal det siges at det også indgik
i debatten. Men her mente bemeldte "ekspert" at man kunne
"skrælle den motivationsfaktor væk" og se på de øvrige
kendsgerninger i forsøget. Men ærlig talt: det er lige så let
at skrælle sådan noget væk som det er at få nævningene i en
retssal til at "se bort fra en eller anden påstand" i deres
votering. Tingene er sagt, tingene er sket. Det kan ikke lade
sig bortviske, lige så lidt som man kan bortviske
verdenssamfundets kendskab til at lave a-våben.

> [...]
> læringsstils-fanatikere, hvis klasser underligt nok
> efterfølgende er kendt
> som de mest problematiske og besværlige på skolen.

Det undrer mig ikke - det er jo en opdragelse til små
individualister der ikke skal have styrket andre kompetencer
end deres egne. Skidt med de andre og deres forhold.

Husker jeg i øvrigt forkert eller var det ikke en skole med
næsten ingen indvandrere? Hvorfor mon man ikke laver sådanne
eksperimenter i fx københavnske folkeskoler med nedslidte
bygninger, materialer og sociale problemer?
I udsendelsens skole var det jo lækre lokaler, materialerne
var til rådighed, lærerne arbejdede faktisk gratis med at
fremstille materialer, der var TV på, en konsulent der kunne
følge det hele og give råd og vejledning, man har klippet
udsendelsen sammen til at vise bestemte vinkler på tingene,
man har udvalgt eleverne på forhånd til at udtale sig til TV
etc. etc.

PÅ vores skole er der nedslidte bygninger, materialer,
toiletter, og det vrimler med børn af forskellig nationalitet
og social baggrund. I nogle af klasserne har vi både
ADHD-børn, autister m.v. Gad vide hvordan man ville have
taklet det via "læringsstilene"?

> [...]
> at vide at det
> helst skal foregå mellem 10 og 12."
>
> Jeg vil nærmest betegne det som hjernevask!

Det er i hvert fald et ord jeg ikke vil være så fremmed over
for, selvom jeg blot vil kalde det noget mildere, fx
manipulation.

Fra : Zeki

Dato : 25-10-08 10:38

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Det undrer mig ikke - det er jo en opdragelse til små individualister der
> ikke skal have styrket andre kompetencer end deres egne. Skidt med de
> andre og deres forhold.

Pudsigt du nævner det::

"Professor Per Fibæk Laursen frygter, at Dunn's teori kan føre til en meget
vidtgående og overflødig individualisering"
http://www.sophia-tt.dk/userfiles/file/Notat_Plan-B_sep-08.pdf

> Husker jeg i øvrigt forkert eller var det ikke en skole med næsten ingen
> indvandrere?

Du husker ikke forkert.

> [...]
> vejledning, man har klippet udsendelsen sammen til at vise bestemte
> vinkler på tingene, man har udvalgt eleverne på forhånd til at udtale sig

Ren doku-soap. Et skønmaleri. Hvis TV2 ønsker at påstå noget, så kan de gøre
det ved at udvælge de klip der bekræfter det de gerne vil påstå. Alt det
andet (kritiske lærere på skolen f.eks, manglende resultater osv) bliver
naturligvis klippet væk.

Det værste er efterfølgende at høre både naive børn og forældre udtale sig
om at "det nok er sådan skolen skal indrettes" for "det har vi jo set på
TV2"

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-10-08 18:28

> [...]
> forældre udtale sig om at "det nok er sådan skolen skal
> indrettes" for "det har vi jo set på TV2"

Præcist udtrykt -jeg husker også at den "gale" psykolog fra
Nordjylland, Per Kjeldsen, var i TV for at undsige projektet
og jeg husker også at man i den anden udsendelse hvor lektor
Knopff også var "bagmanden" at det var Egelund der stod for at
forsvare projektet, men det måtte ikke koste mere - og
folkeskolerne ifølge ham, nærmest bugnede af penge, så de
kunne bare gå i gang.

Hvorfor skal man altid hive den mand op fra mølposen hver gang
man skal besnakke de nuværende borgerlige politikere? Det er
jo lige vand på deres mølle at bilde dem ind at man kan få en
eliteskole samtidig med at man skærer ned på ressourcerne. Jeg
så ham ikke i denne udsendelse (da jeg ikke så dem alle), men
det skulle da ikke undre mig at han også huserede et sted -
måske bag modellen.

Fra : Kim2000

Dato : 25-10-08 18:36

> [...]
> skærer ned på ressourcerne. Jeg så ham ikke i denne udsendelse (da jeg
> ikke så dem alle), men det skulle da ikke undre mig at han også huserede

Han hives frem fordi han altid siger præcis det som man gerne vil have ham
til. Manden er komplet hjernelam og har ingen forstand på undervisning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-10-08 20:36

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Han hives frem fordi han altid siger præcis det som man
> gerne vil have ham til. Manden er komplet hjernelam og har
> ingen forstand på undervisning.

Her er vi for en gangs skyld enige. Egelund er uddannet
SAS-pilot og har undervist 1 år på en privatskole. Dernæst har
han læst psykologi på universitetet og er endt som professor
på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, men nogen særlig
føling med rigtig undervisning har han ikke.

Fra : Søren Friberg

Dato : 25-10-08 20:49

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, men nogen særlig
> føling med rigtig undervisning har han ikke.

Ja, han er ene og alene populist.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 25-10-08 17:57

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> er gammel vin på nye flasker. I min tid var der blot tale om
> "auditivt, motorisk og visuelt- begavede" og her var "motorisk

Meget præcist og korrekt formuleret.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-10-08 18:24

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:49034fc8$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Meget præcist og korrekt formuleret.

tak!

Fra : Kim2000

Dato : 25-10-08 18:33

> [...]
> helst skal foregå mellem 10 og 12."
>
> Jeg vil nærmest betegne det som hjernevask!

Jeg kan fortælle lidt om min egen erfaring med læringsstile, eller noget i
den stil, som jeg indførte i min, mildst talt, urolige klasse, der bestemt
langsomt men sikkert var ved at blive den klasse, som alle kæmpede for at
undgå at have. Det skal lige nævnes at vi er i den heldige situation at vi
er to lærere, der har dem til næsten de fleste fag.

Eleverne får en ugeplan hver fredag, på den ugeplan står der hvad de skal
lave hele næste uge. Dertil har de sammenlangt 16 timer, de dage hvor noget
fælles gennemgåes skrives på sedlen, dvs. at når "Grethe" hun faktisk selv
kan tingene, så tænker hun ikke på det, når Grethe ikke kan finde ud af det,
ved hun at det gennemgåes på den og den dag.
Eleverne må sidde i klassen, på biblioteket, to sofaer der er opstillet
eller i et ekstra klasseværelse, som vi er den luksus situation at have til
rådighed.

Eleverne må høre musik (høretelefoner), have dæmpet lys eller ligge på
gulvet eller hvad man nu har lyst til.

Eleverne krydser så af efterhånden som de når ugeplanen igennem og vi
kontrollere selvfølgelig dels om det de laver er rigtigt og dels om de nu
også laver det de skal, vi har endnu ikke taget nogle i at snyde forøvrigt.

De gevinster vi har oplevet i vores klasse er:
- Færre konflikter, da eleverne simpelthen kan forlade en konflikt
- At eleverne skiftes meget til at sidde alene og sammen på kryds og tværs
(de har ikke faste pladser)
- Bedre socialt liv
- Bedre læring i samtlige fag
- At de er blevet meget bedre til at planlægge deres tid
- At de føler ansvar for deres (med)læring
- Ansvarsbevistheden er markant forøget
- De mindre elever rapporterer om markant mindre drillerier fra min klasse
(dejligt)
- Vi havde to der i starten af skoleåret ikke kunne læse (5.klasse) begge
kan nu læse
- Læreren har markant mere tid til hver enkelt elev, fordi eleven får hjælp
når denne har brug for det, og at eleven der ikke får hjælp kan give sig til
noget, denne kan finde ud, mens der ventes. Altså slut med at sidde 15
minutter med fingeren oppe.
- Eleverne er blevet gode til at hjælpe hinanden.

Jeg ved godt ingen vil kalde det læringsstile som i teorien, men det var den
måde jeg kunne overskue at gøre det på, og det virker. Vi har heller ikke
lavet nogle læringsstiletests og kunne ikke drømme om det.

mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-10-08 20:49

> [...]

> men det var den måde jeg kunne overskue at gøre det på, og
> det virker. Vi har heller ikke lavet nogle læringsstiletests

Har lige gennemgået den test som tv2 har på sin hjemmeside,
udviklet af "eksperten". Her er der begrænsninger med at man
kun må sætte to krydser. Jeg kunne have sat krydserne ved
flere, men så tog jeg blot testen to gange og se; jeg er både
god til at lære via lytning samt ved at se. Gad vide om jeg
også ville blive en "røre-person" eftersom jeg også bevæger
mig af og til når jeg lærer noget nyt eller hvad?

På samme side kan man også tage en mensatest for at afsløre om
man er intelligent. Du godeste hvor er jeg altså klog - men
det vidste jeg jo i forvejen -også uden tests.

Summa summarum -det er det rene nonsens og er blot med til at
fastholde en person i en "læringsstil" fremfor at fokusere på
den mangfoldighed af muligheder der er for en person der skal
lære noget.

Det er kejserens nye klæder set fra min pind.

Fra : Zeki

Dato : 26-10-08 07:50

> De gevinster vi har oplevet i vores klasse er:
> - Færre konflikter, da eleverne simpelthen kan forlade en konflikt

Det er vel ikke læringstilsteoriens fortjeneste.

> - At eleverne skiftes meget til at sidde alene og sammen på kryds og tværs
> (de har ikke faste pladser)

Det har de heller ikke i mine klasser, og vi bruger ikke læringstile.

> - Bedre socialt liv

Den må du lige uddybe?

> - Bedre læring i samtlige fag

Hvad mener du med "bedre læring"?

Hvordan har I målt det?

> - At de er blevet meget bedre til at planlægge deres tid

Pga læringstile?

> - At de føler ansvar for deres (med)læring

Med motivation følger et større ansvar, naturligvis, men det er vel ikke
læringstilsteoriens fortjeneste

> - Læreren har markant mere tid til hver enkelt elev

Klart - I er jo to lærere på "forsøget." Det er ikke normalt. Normalt er der
en lærer til én klasse.

Fra : Kim2000

Dato : 26-10-08 09:59

> [...]
>
> Hvordan har I målt det?

> Pga læringstile?

> Med motivation følger et større ansvar, naturligvis, men det er vel ikke

Det skulle i hvert fald være fantastisk tilfældigt at den klasse der havde
meget mobning/drilleri og at den klasse der konstant hængte bagefter fagligt
blot skulle have udviklet sig hen over sommerferien og nu er skolens førende
fagligt. Forrige år havde vi halvdelen af klassen i C3, nu er den laveste i
C5 og vi har hele 4 i C10. Og også ved læsning er niveauet steget ganske
markant, vi har ikke længere 5-6-7 stykker, der læser dårligt.
Bundetniveauet er simpelthen også her steget. Det fag hvor det kniber lidt
er i engelsk, men når jeg tænker på mine andre klasser jeg har haft, så
kunne de heller ikke meget i 5.klasse, men er i 7.klasse over Fælles Mål's
målsætning (hvor jeg sender dem videre).

Min klasse har utrolig lidt fælles gennemgang og det tror jeg er svaret på
hvorfor tingene er blevet markant bedre. Hvis man spørger eleverne, så er
det ofteste tavleundervisningen de er mest ked af eller synes er mindst
spændende. Vi har simpelthen "bare" fjernet eller minimeret det mest
kedsommelige, så læreren siger mindst muligt.

Jeg tror absolut det der er den største motivation er at de ved hvad de skal
lave, og at der ikke kommer en ekstra ligeså snart de er færdige, når de er
færdige med ugeplanen kan de spille på forskellige hjemmesider, spil på
klassen osv osv. Vi når væsentligt mere nu på en uge end tidligere og igen,
bundniveauet er højere. Og de dygtigste kan udfordres på deres niveau. Det
er altså heller ikke alle elever der har samme bøger.

> Klart - I er jo to lærere på "forsøget." Det er ikke normalt. Normalt er
> der en lærer til én klasse.

Vi er jo ikke to i klassen på samme tid, vi er to lærere der har deler
klassens timer, så dermed er det altså kun os to der hele tiden skal snakke
sammen. Og forsøg og forsøg ved jeg ikke om jeg vil kalde det længere, vi
startede sidste sommer og det fortsætter indtil vi sender dem ud af skolen.
Jeg er heller ikke sikker på man kan kalde det læringsstile, men det var i
hvert fald hvad jeg kunne overskue at lave. Der er selvfølgelig mange
værksteder, men det er fortsat bygget op omkring vores almindelige bøger.

Fra : Zeki

Dato : 29-10-08 17:58

Ja, det måtte jo komme:

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080917/AAS/920160137

Jeg er dybt rystet over at et sæbeopera program på TV2 hvor producenterne
har sat sig for at "bevise" at noget bestemt virker, kan påvirke de
ansvarlige politikere til at handle i en bestemt retning

Som der står: "Børn- og ungerådmand Louise Gade og hendes forvaltning er
dybt inspireret af den teori og de resultater, der opnås, når man arbejder
med børns læringsstile"

Er der ikke nogen i Århus Kommune der gider vække Louise Gade?

Der findes INGEN dokumentation på at den 30 år gamle teori om læringsstile
virker. At klasser der f.eks har arbejdet ud fra læringsstilsprincippet
skulle lære mere, hurtigere og bedre, end klasser hvor lærerne gør det på
andre måder. INGEN videnskabelige beviser. Punktum.

Enhver skole eller klasse som fik tilført samme ressourcer og opmærksomhed
som dem på TV2 vil klare det bedre, uanset hvilken teori der blev gjort brug
af.

http://www.youtube.com/watch?v=sIv9rz2NTUk

Fra : mr

Dato : 29-10-08 22:16

> [...]
> som dem på TV2 vil klare det bedre, uanset hvilken teori der blev gjort

lige netop!
Hvorfor så ikke benytte sig af opmærksomheden, i stedet for altid være
negativ og modvillig?

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-10-08 01:24

mr skrev:

> lige netop!
> Hvorfor så ikke benytte sig af opmærksomheden, i stedet for altid være
> negativ og modvillig?

Fordi en skole måske har et større ansvar end blot at lade sig forlede
af en fjernsynskanals aktuelle synspunkter. De ændrer sig som bekendt
hastigt, mens et barns udvikling ikke kan gøres om.

Fra : mr

Dato : 30-10-08 09:49

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en fjernsynskanals aktuelle synspunkter. De ændrer sig som bekendt
> hastigt, mens et barns udvikling ikke kan gøres om.

Du snakker forbi!
Nu er der endelig kommet positiv opmærksomhed på folkeskolen, det skal
udnyttes. Det behøver altså ikke være sådan at alt der kommer ude fra er
forfærdeligt. Det handler ikke kun om læringsstile og andet populistisk
underholdning. Det handler om at mange har fået øjnene op for at det kan
lade sig gøre at ændre noget. Hvad og hvordan noget skal ændres må man så
finde ud af, det er ikke det væsentlige. Brug dog opmærksomheden positivt,
lad være med altid at være så negativ mod alt nyt. Vær med og se
mulighederne.
Nu hader I så "læringsstile" og diverse eksperter, fordi de/det ligger lidt
væk fra jeres egen opfattelse. Men lad nu være med at bruge jeres
fjendtlighed til at stoppe ethvert positivt initiativ. Hvis ingen må sige
noget, gøre noget eller bare se glad ud, så ændrer folkeskolen sig ikke en
meter.
Vær medspiller!
Nu fik I jo lønstigningerne, som tilsyneladende var det allervigtigste i
verden at kæmpe for, se nu at komme videre!

Fra : Zeki

Dato : 30-10-08 09:55

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du snakker forbi!
> Nu er der endelig kommet positiv opmærksomhed på folkeskolen,

Hele præmissen for TV2's udsendelse er "Folkeskolen fungerer ikke, så nu
rykker vi ud og viser hvordan det skal gøres"

Synes du virkelig at det er "positiv opmærksomhed"?

De har jo I FORVEJEN allerede lavet deres konklusion. Programmet følger en
manuskriptagtig skabelon. Når man inden kameraerne ruller allerede har
titlen "Verdensklasse på 100 dage" på plads, så er der mere Hollywood end
(faktuel) Dansk Folkeskole over det, synes jeg.

Fra : mr

Dato : 30-10-08 19:25

> [...]
> titlen "Verdensklasse på 100 dage" på plads, så er der mere Hollywood end
> (faktuel) Dansk Folkeskole over det, synes jeg.

nå nej. Lad os hellere lade vær med at gøre noget som helst! Intet nyt er
godt nyt. Alt er i skønneste orden, ingen skal komme og blande sig her!
Hip!

Fra : Zeki

Dato : 30-10-08 19:53

> nå nej. Lad os hellere lade vær med at gøre noget som helst! Intet nyt er
> godt nyt. Alt er i skønneste orden, ingen skal komme og blande sig her!
> Hip!

Har du ikke andet end dette standardargument at byde på?

Når man vil "udvikle"/forandre/prøve noget nyt, så siger man samtidig at det
er fordi status quo ikke er godt nok. Men lad det dog være op til de enkelte
lærere og skoler at vurdere. Sådan noget skal ikke presses igennem ovenfra
pga et TV2 sæbeopera program.

Jeg tror sgu at jeg får min skole til at bruge penge på et kamerahold og
nogle dyre konsulenter fordi jeg gerne vil bekræfte at hula-hop teorien
virker. I al sin enkelthed får jeg en elev til at stå ovre i hjørnet og
hoppe rundt med en hulahopring, mens de andre børn bliver filmet og mens
flere lærere og konsulenter sværmer om dem i en undervisningssituation.

100 dage senere vil jeg kunne konstatere at disse børn lærer hurtigere og
bedre ved at en af deres klassekammerater står ovre i hjørnet og hopper med
en hulahopring.

Inden hele dette forløb har jeg naturligvis lige sikret mig aktieoption på
Danmarks største importør af hulahopringe.

Fra : mr

Dato : 30-10-08 20:06

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ikke andet end dette standardargument at byde på?

har du andet end den sædvanlige modvilje?

Fra : Zeki

Dato : 30-10-08 21:05

> har du andet end den sædvanlige modvilje?

Den sædvanlige modvilje? Så fordi jeg ikke falder baglæns over læringsstile,
så har er det en "sædvanlig" modvilje?

Er det så nu jeg skal nævne alle de ting - nye inititativer - som jeg ikke
har modvilje, f.eks elevplaner, over for?

Men fordi jeg ikke klapper over lige det som DU synes er en god idé, så
bliver det altså til en "sædvanlig" modvilje.

Du har det åbenbart ikke så godt med folk der ikke deler din måde at anskue
verden på...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-10-08 21:39

> [...]
> god idé, så bliver det altså til en "sædvanlig" modvilje.
>
> Du har det åbenbart ikke så godt med folk der ikke deler din

Lad os lige kaste et blik på Finland - her har der ifølge
Folkeskolen været folk ovre for at se på fænomenet "Verdens
bedste folkeskole". Folkene kom frem til at man i Finland har
universitetsuddannede lærere der brændte for deres fag (de
skal ikke være "eksperter" i alle mulige fag som her - de skal
ikke arbejde i "den rummelige folkeskole" -og jeg kan tilføje
at børnene hvert år får deres skolebøger foræret af
skolevæsenet - ikke noget med slidte og forældede bøger her -
jeg fx skal undervise i geografi uden et eneste kort til
klassen og desuden skal jeg nøjes med atlas til ca. halvdelen
af klassens elever - jeg skal undervise i kristendom i to ud
af tre klasser, hvor der er ET bogsæt til alle tre klasser til
deling). De finske lærere har 5 år på universitetet, de "bor"
i deres klasser og de opfattes som eksperter i undervisning i
deres fag af både regering og kommune, og tilrettelægger selv
deres undervisning og bestemmer hvornår de skal undervise i
hvad. Der er ikke noget med at de skal bruge tid på
elevplaner, handleplaner og andet bureaukrati. Man stoler på
lærernes kompetencer - og ifølge PISA er den finske folkeskole
altså verdens bedste.
Der kan så siges en hel del negativt om den også, men der er i
hvert fald ingen tvivl om at de lærer noget, at lærerne
trives, og af flere tusinde ansøgere til lærerjobbet, kom kun
lidt over 200 ind på universiteterne. Der ville jeg gerne
arbejde, men mit finske er desværre ikke særlig udviklet til
det job

Fra : Zeki

Dato : 30-10-08 21:58

> [...]
> ansøgere til lærerjobbet, kom kun lidt over 200 ind på universiteterne.
> Der ville jeg gerne arbejde, men mit finske er desværre ikke særlig

Og alligevel er de finske elever så kede af at gå i skole, at de går rundt
og skyder hinanden!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-10-08 00:38

> Og alligevel er de finske elever så kede af at gå i skole,
> at de går rundt og skyder hinanden!

Den finske folkeskole er ifølge PISA-undersøgelserne den
bedste i verden (eller blandt de bedste i verden), men de
finske skolebørn er ikke just "lykkelige", siger en anden
rapport.

Så enten skal vi kombinere den danske folkeskole med den
finske i forhold til læreruddannelsen og den måde man "kæler"
for eleverne på og så den danske model, hvor vi også tager
hånd om eleverne på en mere indfølende facon, eller også må vi
vælge.
Det ser ikke ud til at man kan få begge dele, skal man tro
PISA.

I øvrigt er vi ikke den dyreste i verden, men ligger nr. 3 på
listen, og hvis vi skal følge politikerne mener de vist at vi
skal være som finnerne og dermed forkaste elevernes trivsel i
skolen. Jeg synes ikke det er et godt alternativ. Og som nogen
har været inde på: det er da mærkværdigt at vi siden 50'erne
har haft den danske model,og har klaret os godt i verden
således at danskere er berømte over hele verden for deres
ideer, fortagsomhed og uddannelsesniveau, at vi hører til en
af de rigeste nationer i verden i forhold til indbyggertal, og
alligevel skal man høre at vi er dårlige her i landet til
undervisning.

Nu må politikerne tage sig sammen: hvad vil de? og hvordan vil
de opnå det de vil? Skal den danske model forkastes fuldkommen
eller hvad?

Fra : Zeki

Dato : 31-10-08 07:14

> Nu må politikerne tage sig sammen: hvad vil de? og hvordan vil de opnå det
> de vil? Skal den danske model forkastes fuldkommen eller hvad?

Jeg er tilhænger af den danske fælleskabsorienterede model og den rummelige
demokratiske folkeskole. Ellers var jeg jo ikke blevet lærer.

Derfor er det trist at læringsstilsmodellen som i følge mange eksperter
skaber små MIG A/S'er vinder indpas rundt omkring. Men selv de lærere som
har behov for at prøve dette bluff-nummer af, bliver vel klogere en dag. Det
ser vi i hvert fald tydeligt på min skole.

Fra : Kim2000

Dato : 31-10-08 07:23

> [...]
> har behov for at prøve dette bluff-nummer af, bliver vel klogere en dag.
> Det ser vi i hvert fald tydeligt på min skole.

Der får man bør ende som lærer er en kombination af en række
undervisningstiltag. I mine klasser har vi fx vel 80% elever som vil lære
uanset næsten hvad pokker man gør, det er de sidste 20% som man skal bruge
energi på. Der er så også nogle forældre der bare ikke vil acceptere at
deres barn ganske enkelt ikke har evnerne til at blive raketforsker. Det er
utrolig naivt at bilde nogen ind at _alle_ har evnerne til at få en lang
videregående uddannelse, hvilket dog hverken forhindrer økonomisk rigdom
og/eller rigdom i livet. Nogle ting kræver en fælles gennemgang, om det så
er med hele klassen eller med den halve, ja det er jo op til læreren at
vurdere.

Fra : mr

Dato : 01-11-08 14:08

> [...]
>
> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Og alligevel er de finske elever så kede af at gå i skole, at de går rundt

nå, som er vi tilbage igen. Godt Zeki.

Fra : mr

Dato : 01-11-08 14:07

> [...]
> ansøgere til lærerjobbet, kom kun lidt over 200 ind på universiteterne.
> Der ville jeg gerne arbejde, men mit finske er desværre ikke særlig

endelig noget konstruktivt.
Brug det og lad dog et par politikere tale om læringsstile. Opmærksomhed er
betingelse for ændringer.

Fra : mr

Dato : 01-11-08 14:06

> [...]
> bliver det altså til en "sædvanlig" modvilje.
>
> Du har det åbenbart ikke så godt med folk der ikke deler din måde at

måske er du lidt ophidset og har ikke læset det jeg skrev.
Hvorfor ikke gribde den positive opmærksomhed? Glem du dit had til
læringsstile og vær konstruktiv.

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-10-08 17:45

mr skrev:
> "Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du snakker forbi!

Hvad?

> Nu er der endelig kommet positiv opmærksomhed på folkeskolen, det skal
> udnyttes. Det behøver altså ikke være sådan at alt der kommer ude fra er
> forfærdeligt.

Eller at fordi noget er nyt, er det en forbedring.

> Det handler ikke kun om læringsstile og andet populistisk
> underholdning.

Det er nu min opfattelse.

> [...]
> finde ud af, det er ikke det væsentlige. Brug dog opmærksomheden positivt,
> lad være med altid at være så negativ mod alt nyt. Vær med og se

Der forsøger jeg også i det daglige på min arbejdsplads, der ikke er en
folkeskole.

> Nu hader I så "læringsstile" og diverse eksperter, fordi de/det ligger lidt
> væk fra jeres egen opfattelse.

Jeg forstår ikke rigtigt, hvem "I" er i den forbindelse her.

> [...]
> noget, gøre noget eller bare se glad ud, så ændrer folkeskolen sig ikke en

Det forstår jeg heller ikke noget af. Hvilken fjendlighed har jeg
udtrykt og over for hvem?

> Vær medspiller!
> Nu fik I jo lønstigningerne, som tilsyneladende var det allervigtigste i
> verden at kæmpe for, se nu at komme videre!

Jeg er i hvert fald glad for min løn. Det er nok hovedårsagen til at jeg
arbejder. Er det ikke sådan i mange brancher? Dog skal jeg ganske
frivilligt på spejderlejr til sommer, men det kan jeg jo ikke leve af.

Fra : Zeki

Dato : 30-10-08 21:07

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nu hader I så "læringsstile" og diverse eksperter, fordi de/det ligger
> lidt væk fra jeres egen opfattelse.

Sund skepsis og kritik er tilsyneladende noget du selv har det svært med.

Jeg har fem års varieret førstehåndserfaring med læringsstile. Hvem er du
til at fortælle mig at jeg er forkert på den?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-10-08 21:41

> [...]
> det svært med.
>
> Jeg har fem års varieret førstehåndserfaring med
> læringsstile. Hvem er du til at fortælle mig at jeg er

Det burde du da vide Zeki! Alle der IKKE er lærere ved
naturligvis meget bedre hvad lærernes job går ud på. De
såkaldt uprofessionelle voksne som mr er jo bedre til jobbet
end samtlige lærere i landet. Det svarer akkurat til
sportsfanatikere der kommenterer fodbolden fra lænestolen med
en bajer ved hånden. De ved også meget bedre hvordan kampen
skal spílles, hvordan der skal dømmes etc.

Derfor skal vi bøje os ydmygt i støvet for mr og hans
proselytter - de ved bedst!

Fra : Kim2000

Dato : 30-10-08 22:26

> [...]
> der skal dømmes etc.
>
> Derfor skal vi bøje os ydmygt i støvet for mr og hans proselytter - de ved

Man har dog indtrykket af at alle vi "vildt kloge sportsidioter" inderst
inde godt ved at Morten Olsen er en bedre træner end vi nogensinde ville
være. Jeg tvivler på det er tilfældet når folk kloger sig på folkeskolen.

Vi skal ikke mere end 3-4 år tilbage hvor Bertel ikke mente idræt havde
nogen betydning for læring, nu er motorik og bevægelse hans kæphest. Det er
sandt for dyden godt vi lærere ikke lytter til politikerne, så ville børnene
jo aldrig lære noget.

Derudover bliver jeg altid imponeret over at "verdens dårligste og dyreste
folkeskole" siden 1950'erne alligevel har fostret det samfund, der i dag er
verdens rigeste, men lad nu endelig ikke det mane til en vis
eftertanke......

Fra : Zeki

Dato : 30-10-08 22:34

> Derudover bliver jeg altid imponeret over at "verdens dårligste og dyreste
> folkeskole" siden 1950'erne....

Hvem har udtalt at vi skulle have "verdens dårligste" folkeskole?

Fra : Kim2000

Dato : 30-10-08 22:44

> Hvem har udtalt at vi skulle have "verdens dårligste" folkeskole?

Vi kan vel nemt finde de første 20-30 stykker alene i nyhedsgrupperne, og
skal vi gå over til TV2, så var den pågældende folkeskole jo nærmest en
katastrofe inden "de reddede den". Naturligvis støttet op Egelund, der vil
gøre alt for at komme i tv.

Fra : mr

Dato : 01-11-08 14:09

> [...]
> der skal dømmes etc.
>
> Derfor skal vi bøje os ydmygt i støvet for mr og hans proselytter - de ved

sludder. Intet kan ændres hvis man kun er negativ og ikke vil gå i dialog.

Fra : Zeki

Dato : 01-11-08 18:30

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> sludder. Intet kan ændres hvis man kun er negativ og ikke vil gå i dialog.

Hvis eksperter er enige om ting der fungerer, hvorfor skal de så ændres?

Forandring og udvikling er altså ikke automatisk noget positivt. Lyt nu til
erfaringerne i stedet for bare at sidde dér og kloge den og insistere på
forandring.

Fra : mr

Dato : 02-11-08 11:07

> [...]
>
> Forandring og udvikling er altså ikke automatisk noget positivt. Lyt nu
> til erfaringerne i stedet for bare at sidde dér og kloge den og insistere

ok, er der ikke noget der kan gøres bedre? Ingen grund til forandring -
samfundet forandrer sig, skolen må ikke, stakkels børn.

Fra : Zeki

Dato : 02-11-08 14:07

> ok, er der ikke noget der kan gøres bedre?

Jo da. Men ikke ved at indføre læringsstile.

Fra : mr

Dato : 02-11-08 14:20

> "mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jo da. Men ikke ved at indføre læringsstile.

Højere løn er på plads. Så mangler universitetsuddannelsen. Finland vist 4-5
år. Det ville jo være helt fantastisk hvis du, i stedet for durheden, var
positivt og sagde: Ok, læringsstile og andet nyt er fint - giv os en bedre
uddannelse!
BEhøver det være så svært eller negativt.

Fra : Zeki

Dato : 02-11-08 14:27

> Det ville jo være helt fantastisk hvis du, i stedet for durheden, var
> positivt og sagde: Ok, læringsstile og andet nyt er fint - giv os en bedre
> uddannelse!

Er du fuldstændig tungnem?

Hvor mange gange skal jeg skrive at jeg HAR arbejdet med bl.a læringsstile i
flere år og at det derfor IKKE er "nyt", før du forstår det?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-11-08 01:23

> [...]
>
> Hvor mange gange skal jeg skrive at jeg HAR arbejdet med
> bl.a læringsstile i flere år og at det derfor IKKE er "nyt",

opgiv det -manden er faktaresistent og hinsides pædagogisk
rækkevidde. Når han har sat sig noget i hovedet, så er der
ikke plads til andet.

Fra : mr

Dato : 03-11-08 06:44

> [...]
>
> opgiv det -manden er faktaresistent og hinsides pædagogisk rækkevidde. Når
> han har sat sig noget i hovedet, så er der ikke plads til andet.

lyder bekendt Wilstrup

Fra : mr

Dato : 03-11-08 06:45

> [...]
>
> Hvor mange gange skal jeg skrive at jeg HAR arbejdet med bl.a læringsstile
> i flere år og at det derfor IKKE er "nyt", før du forstår det?

jeg prøver igen. Prøv at glemme dit had til læringsstile og Egelund. Brug
det konstruktivt!

Fra : sallegander2@gmail.c~

Dato : 23-11-08 12:40

On 3 Nov., 06:44, "mr" <m...@mail.dk> wrote:

> jeg prøver igen. Prøv at glemme dit had til læringsstile og Egelund.. Brug
> det konstruktivt!

Hej Zeki,

Jeg studerer på Danmarks Journalisthøjskole, og er ved at skrive en
større artikel om læringsstile og de mange penge, der er bevilget til
det i Århus.

Derfor vil jeg gerne snakke med dig, om de erfaringer du har gjort
dig.

Du må meget gerne kontakte på på e-mail eller telefon.

Med venlig hilsen

Alexander Bitsch
Mobil: 51 51 95 25
E-mail: abitsch@mail.djh.dk