Anbefalinger fra arbejdsgiver
Fra : Anton

Dato : 24-10-08 09:58

Hej
Efter 10 år i samme stilling har jeg fået nyt arbejde.
Jeg spurgte så min chef om en anbefaling.
Han mente at det brugte man ikke mere, gør man ikke det?

Med venlig hilsen
Anton

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-10-08 10:15

"Anton" <antonGiraf@jaste.dk> wrote in message

> Han mente at det brugte man ikke mere, gør man ikke det?

Det er nok meget branche- og jobspecifikt.

Fra : Anton

Dato : 24-10-08 12:08

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen

> Det er nok meget branche- og jobspecifikt.

Det it-branchen.

mvh
Anton

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-08 15:55

"Anton" <antonGiraf@jaste.dk> skrev i en meddelelse

> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen

> Det it-branchen.
>
> mvh
> Anton

Ofte kan det være pinligt at spørge om en anbefaling,
hvis man har en idê om, at eens tidligere chef ikke
har 'ordet i sin magt'.) og det dermed vil være
en pine for ham at blive bedt om..

Men efter 8-10 år, eller bare deromkring, så kan
man måske næsten få lov at skrive den selv ?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-11-08 08:36

"Marimba" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
> en pine for ham at blive bedt om..
>
> Men efter 8-10 år, eller bare deromkring, så kan
> man måske næsten få lov at skrive den selv ?

Det er set før - også efter en meget kortere periode

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-10-08 12:26

> [...]
> Jeg spurgte så min chef om en anbefaling.
> Han mente at det brugte man ikke mere, gør man ikke det?

En ansat omfattet af funktionærloven har til enhver tid ret til skriftligt
at få bekræftet ansættelsesvilkår og afskedigelsesforhold, det der til
dagligt omtales som en "anbefaling". Det er §17 i funktionærloven, der er
relevant:

<SNIP>
§ 17. Funktionæren har til enhver tid ret til af arbejdsgiveren skriftligt
at få bekræftet, i hvilket tidsrum tjenesteforholdet har varet, med hvilket
arbejde funktionæren i hovedsagen har været beskæftiget, hvilken løn
funktionæren oppebærer, og - i tilfælde af opsigelse - på begæring oplysning
om årsagen til afskedigelsen.
</SNIP>

Det er hvad du har krav på at få. Derudover er jeg enig med din chef i at
"anbefalinger" ikke er ret meget værd. Det er væsentligt bedre at bruge en
refferance, hvor en evt. kommende arbejdsgiver kan kontakte din tidligere
arbejdsgiver.