Proces-opslagsværk, hvor?
Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-10-08 20:34

Hej, alle.

Jeg ordner af og til Windows PC'ere for venner og familie (når PC'erne
"bliver langsomme", har fået virus, popper reklamer osv osv).

Indimellem får jeg brug for at slå "mistænkelige" procesnavne op på nettet,
men det er besværligt, især hvis der er mange.

Derfor ønsker jeg at lave et lille program, som kan malke en PC for kørende
processer (dem, som er listet i TaskManager), slå hver enkelt op i en
database og til slut udtale sig om:

- Hvad hver enkelt proces gør (grafikdriver, musedriver, skype-proces etc.
etc.)
- Hvor den er startet fra
- Om den er "overflødig" (kan undværes )
- Om den er "farlig" (virus, spyware etc.)

Findes sådanne programmer allerede? Som freeware? Er de gode (nok)?

Hvis jeg skal lave et sådant program selv, får jeg brug for at kunne slå
hver enkelt proces op på nettet et sted, og det skal kunne ske maskinelt.
Findes der et site eller en webservice, hvor man kan lave sådanne
online-opslag? Jeg vil helst ikke ud i at skulle parse den HTML, som
almindelige hjemmesider spytter ud, når man indtaster navnet på en proces i
et søgefelt.

Jeg har kigget lidt på www.sysinfo.org/startuplist.php. Den ser ud til at
kunne give mig de ønskede oplysninger, og det ser oven i købet ud til, at
man kan downloade hele deres database som en XML-fil - og det er jo lige
noget jeg kan bruge!

Men er dette det bedste sted? Har I andre gode forslag?

Jeg afventer lige jeres svar, før jeg går i gang med mit projekt...

Hilsen Martin.

Fra : Alex Holst

Dato : 30-10-08 20:22

Martin Christiansen <martin@martfjerninogkarin.dk> wrote:
> Hej, alle.
>
> Jeg ordner af og til Windows PC'ere for venner og familie (n?r PC'erne
> "bliver langsomme", har f?et virus, popper reklamer osv osv).
>
> Indimellem f?r jeg brug for at sl? "mist?nkelige" procesnavne op p? nettet,
> men det er besv?rligt, is?r hvis der er mange.
>
> Derfor ?nsker jeg at lave et lille program, som kan malke en PC for k?rende
> processer (dem, som er listet i TaskManager), sl? hver enkelt op i en
> database og til slut udtale sig om:

Process Explorer kan den slags, men husk at du ikke kan regne med hvad
den fortæller dig, hvis du kører den fra et inficeret system. Så når du
hjælper venner, skal du tage deres harddisk ud og putte den i din egen
maskine som en sekundær disk.

Det kan ofte ikke betale sig at slå processnavne op, for onde processer
kan let gemme sig.

when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk/

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-11-08 03:51

Martin Christiansen har bragt dette til os:
> Hej, alle.
>
> Jeg ordner af og til Windows PC'ere for venner og familie (når PC'erne
> "bliver langsomme", har fået virus, popper reklamer osv osv).

http://fileforum.betanews.com/detail/Starter/1117675384/1

Et super stykke software.

--
http://www.projecthoneypot.org