lineær funktion
Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-11-08 18:59

Er det muligt at få excel til at tegne en lineær funktion, på baggrund af
funktionen og start/slut værdier ?

Hvis der er start gebyr i en taxa på 30 kr og 10kr pr km, vil jeg altså have
den til at tegne prisen på en tur fra 0 -100km, altså f(x)10*x+30 ..uden at
manuelt fedte rundt med et sildeben

Skal virke i office 2003 & 2007

På trods af at det er 8 klasses matematik, og sikkert en basal feature i
excel , magter jeg det ikke..

Nogen der har en løsning?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-11-08 23:59

Sune Storgaard wrote:
> [...]
>

> Skal virke i office 2003 & 2007
>
> På trods af at det er 8 klasses matematik, og sikkert en basal

Det kan Excel ikke umiddelbart. Du er nødt til selv at indtaste (beregne) x
og y værdier for at Excel kan lave et diagram.

Jan

Fra : Lars Klintholm

Dato : 03-11-08 18:17

Den 02 nov 2008 skrev Sune Storgaard i
dk.edb.programpakker.ms-office:

> [...]
> altså have den til at tegne prisen på en tur fra 0 -100km, altså
> f(x)10*x+30 ..uden at manuelt fedte rundt med et sildeben

I området A1 til A11 skriver du 0, 10, 20 osv til 100
I celle B1 laver du formlen: =10*A1+30
Kopier formlen nedad, ved at dobbeltklikke på fyldhåndtaget
Marker A1 til B11
Vælg Guiden Diagram, og vælg typen XY-graf

Lars Klintholm

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-11-08 09:20

"Lars Klintholm" <nospam2008@klintholm.com> skrev i en meddelelse
> I området A1 til A11 skriver du 0, 10, 20 osv til 100
> I celle B1 laver du formlen: =10*A1+30
> Kopier formlen nedad, ved at dobbeltklikke på fyldhåndtaget
> Marker A1 til B11

Men så er det jo lige netop at sildebenet skal frem.
Det jeg søgte var en mulighed for at gøre det hvor man indsatte start/slut
værdier i formlen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 04-11-08 13:46

Den 04.11.2008 skrev Sune Storgaard i dk.edb.programpakker.ms-office:

> Men så er det jo lige netop at sildebenet skal frem.
> Det jeg søgte var en mulighed for at gøre det hvor man indsatte start/slut
> værdier i formlen

Du kan jo udelade alle mellemværdierne, hvis du ikke vil se dem. Når det
er en ret linie, der skal afbildes kan du nøjes med at lave grafen ud
fra første og sidste værdipar:

0   30
100   1030

Lars Klintholm