Skrift i billeder ...
Fra : zekoron

Dato : 25-10-08 14:19

Hej allesammen jeg har lige lært det med html her på html.dk
men jeg har nogle spørgsmål?

jeg ved ikke hvordan jeg kan lave skrift ind i mit billede uden
at bruge paint til at redigire det?
kan man ikke gøre det ti len html`?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Finn Elmgaard

Dato : 25-10-08 17:54

"zekoron" <x_edis_x@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> men jeg har nogle spørgsmål?
>
> jeg ved ikke hvordan jeg kan lave skrift ind i mit billede uden

Du kan gøre det med "position:absolute".
Det er en metode til at placere et element, f.eks. et billede, lige præcis
hvor du vil have det på siden (i stedet for at forsøge at placere det ved
hjælp af en tabel).

Der er et eksempel her, som jeg tror du kan bruge:
http://www.w3schools.com/dhtml/tryit.asp?filename=trydhtml_zindex2

mvh
Finn

Fra : Martin Jensen

Dato : 25-10-08 19:01

Finn Elmgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Du kan gøre det med "position:absolute".

Det kan også klares ved at indsætte billedet som baggrundsbillede,
eksempelvis i en tabel som her

Hvis du vil have teksten til at blive i billedet, hvis dine brugere
downloader det (eks. copyright), kan du ikke klare det ved hjælp af html. Så
skal du i gang med asp eller lignende.

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 25-10-08 19:41

"Martin Jensen" <har@ingen.dd> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvis du vil have teksten til at blive i billedet, hvis dine brugere
> downloader det (eks. copyright), kan du ikke klare det ved hjælp af html.

Finns løsning med at bruge CSS er bedre end at bruge tabeller, dao skal der
lidt kendskab til at placere det det rigtige sted

Kim

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-10-08 23:16

Martin Jensen skrev:

> eksempelvis i en tabel som her

Hvorfor lige i en tabel? Det kan sagtens laves i en

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Jensen

Dato : 26-10-08 10:05

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hvorfor lige i en tabel? Det kan sagtens laves i en

hvorfor lige i en div? Det kan sagtens laves i en <table>

Hvis du kiggede efter skrev jeg eksempelvis, hvilket må betyde at
det er et af flere eksempler på hvordan det kan gøres. Jeg kunne
også have brugt 1 år på at skrive en fyldestgørende rapport som
omhandler alle muligheder inden for html og css, og så poste den.
Jeg valgte dog kun at skrive meget kort, og dermed kun komme med
et eksempel.

Det er ikke alle som helst vil arbejde med div's. Men det er fint
at zekoron nu har to valgmuligheder.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-10-08 10:55

Martin Jensen forklarede den 26-10-2008:

> hvorfor lige i en div? Det kan sagtens laves i en <table>

Fordi en <table> er beregnet til visning tabulære data. Og det
kvalificerer et billede man vil have tekst ovenpå ikke til at være.
En <div> er en division - beregnet til opdeling af dokumentet i
afdelinger - hvoraf een kune være f.eks. et billede man vil have tekst
ovenpå...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-10-08 15:19

Martin Jensen skrev:

> hvorfor lige i en div? Det kan sagtens laves i en

Som Birger siger - og så giver det også mindre
kode.

> Det er ikke alle som helst vil arbejde med div's.

Tabeller til design er yt

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kurt G

Dato : 26-10-08 18:10

KLIP
> Tabeller til design er yt
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk
> http://vebel.dk

Jeg kan altså ikke forlige mig med, at fordi det af nogle regnes for
umoderne, så skal/'må' man ikke bruge det.
Det er ikke alle, der er befarne i CSS og for dem er tabeller en mulighed
for at formatere deres site!

Blot min mening.

Mvh Kurt

Fra : Martin Jensen

Dato : 26-10-08 21:01

Kurt G wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg kan altså ikke forlige mig med, at fordi det af nogle regnes for
> umoderne, så skal/'må' man ikke bruge det.

Jeg må give dig ret her, men min nysgerrighed omkring emnet har fået mig til
at google en masse omkring position:absolute, og har fundet frem til en masse
muligheder som jeg ikke kendte til. Så jeg har lært en del pga. denne tråd.
Det er jo super rart :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-10-08 22:00

On Sun, 26 Oct 2008 18:10:11 +0100, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>KLIP
<snip>

> [...]
>umoderne, så skal/'må' man ikke bruge det.
>Det er ikke alle, der er befarne i CSS og for dem er tabeller en mulighed

Du har selvfølgelig lov til at have din mening og selv formattere din
HTML som du vil. Og er man ikke befaren i alle dele af et håndværk, så
laver man selvfølgelig tingene som man bedst kan.
Det har jeg ingen problemer med.

Men dette er en offentlig nyhedsgruppe, som læses af langt flere end dem
der skriver, og så du'r det altså ikke at læsere efterlades med det
indtryk, at "tabeller til design" er en OK måde at kode HTML på.

Det handler jo ikke om, at det "af nogle regnes for umoderne", men om at
der er standarder på området:
"Tables should not be used purely as a means to layout document content"
<url:
http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/tables.html#h-11.1>

At kode efter standarder giver langt større muligheder for et godt
resultat.

Desværre ser man ofte, at selv velanskrevne bøger om ASP leverer HTML på
amatør-niveau.

Men det er lidt ligesom hvis man i en gruppe om el-teknik møder en
anbefaling om, at hvis sikringer springer, så prop sølvpapir i hullet.
Her kan konsekvenserne selvfølgelig være større. På websider er
konsekvensen som regel kun, at modtageren ikke modtager det budskab, amn
har tænkt sig at sende.

Blot min mening.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-10-08 00:48

Jørn Andersen skrev:

> "Tables should not be used purely as a means
> to layout document content"

Ser man på http://csszengarden.com og de muligheder
det giver, forstår man slet ikke at nogen fortsat er til
tabeldesign

Jamen, der findes så meget gammelt skrammel på
nettet - hæslig kode fra 1999, hæld det ud med
badevandet, det er ikke værd at samle på.

Asp kan sagtens skrive moderne kode efter
standarderne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-08 07:24

Allan Vebel wrote:

> Asp kan sagtens skrive moderne kode efter
> standarderne.

Jeg tror ikke, Jørn insinuerede noget andet. Han konstaterede blot, at bøger
med god og grundig forklaring på asp indeholder anvisninger på forældet
html - forfatterne har ikke ulejliget sig med at opdatere den del af
stoffet.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-10-08 00:19

Kurt G skrev:

> Jeg kan altså ikke forlige mig med, at fordi det af
> nogle regnes for umoderne, så skal/'må' man ikke
> bruge det.

Det bliver du nødt til at vænne dig til

> Det er ikke alle, der er befarne i CSS og for dem
> er tabeller en mulighed for at formatere deres site!

Derfor er tabeller til design fortsat yt - der findes så
mange andre muligheder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Jensen

Dato : 27-10-08 15:47

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Derfor er tabeller til design fortsat yt - der findes så
> mange andre muligheder.

Kan du så ikke lige hjælpe mig her, for en af grundene til at jeg
ikke ville droppe mine tabeller til opbygning af design er at jeg
ikke kan få mine menuer eller lignende til at gå lige så langt
ned som indholdsområdet.

Hvis vi kigger på http://www.w3schools.com/default.asp
i højre side er der en del små kasser. Hvis vi nu leger med
tanken om at der kun er en kasse i højre side, og den så skal
have præcis samme højde som indholdsområdet, uanset om der er 1
eller 1000 linjer tekst i indholdsområdet.

Hvordan vil i opsætte en side som den uden brug af <table>

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-10-08 16:03

Martin Jensen skrev:

> at der kun er en kasse i højre side, og den så skal
> have præcis samme højde som indholdsområdet,
> uanset om der er 1 eller 1000 linjer tekst i
> indholdsområdet.

Prøv at kigge på Jørgen Farum Jensens eksempler
http://webdesign101.dk/layout/ - det er nydeligt
illustreret på

http://webdesign101.dk/layout/eksempel11.php

FUT: news:dk.edb.internet.webdesign.html

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-10-08 01:08

Kurt G tastede følgende:
> [...]
> umoderne, så skal/'må' man ikke bruge det.
> Det er ikke alle, der er befarne i CSS og for dem er tabeller en mulighed for

Tabeller er mægtig gode til at præsentere tabulære data - telfonbøger,
cd registre, og hvad man ellers kan finde på.
Tabeller er ikke til design, af flere forskellige årsager. For mig, er
den vigtigste, at koden er uoverskuelig, svær at rette i og
vedligeholde. Flere søgemaskiner kan heller ikke indksere dem rigtigt.
Og endelig så er der - som Martin har opdaget - så uendelig mange flere
muligheder, hvis man ikke fra starten låser sig fast i en håbløs tabel.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kurt G

Dato : 27-10-08 09:20

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> umoderne, så skal/'må' man ikke bruge det.
> Det er ikke alle, der er befarne i CSS og for dem er tabeller en mulighed

Tak for jeres kommentarer, som jeg tager til efterretning. Jeg vil kikke mig
om for at lære af eksemplerne.
Mvh Kurt

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 25-10-08 20:29

"zekoron" <x_edis_x@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> men jeg har nogle spørgsmål?
>
> jeg ved ikke hvordan jeg kan lave skrift ind i mit billede uden

Prøv at se her http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=poskreativ

Kim