Nyt grafikkort eller ny computer?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 29-10-08 21:26

Hejsa

Sidder med en Athlon64 3500 og et ATI x800 grafikkort. Sidst nævnte er ved
at være for gammelt, kan f.eks. ikke spille Splinter Cell Double Agent, som
er ~et år gammelt. Jeg skal derfor have nyt grafikkort og sigter efter noget
i prisklassen 1000-1500 kr., men vil min CPU kunne følge med til de nye
spil? Jeg sidder med et Socket 939 bundkort, så det begrænser en evt.
CPU-opgradering en del.

mvh Frank

Fra : Hagar

Dato : 30-10-08 00:17

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:4908c6e8$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> nye spil? Jeg sidder med et Socket 939 bundkort, så det begrænser en evt.

Jeg plejer at henvise folk her til
http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest for at få et fingerpeg
om hvad der er af mangler i ens opsætning, men jeg kan se dit spil ikke er
med ?

Hagar

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 11:32

Frank K. Jensen wrote:

> spil? Jeg sidder med et Socket 939 bundkort, så det begrænser en evt.
> CPU-opgradering en del.

Et nyt grafikkort vil sikkert kræve et bundkort med PCIe ver. 1.1 eller
nyere. Afhængigt af dit nuværende bundkort kan du risikere at sidde med
PCIe 1.0a.

Et Asus M2N kan håndtere XFX GF8800GTS (det har spillet perfekt til et
netparty i sidste uge).
Dertil en Athlon x2 4850e (det er en 45W TDP CPU til standard
CPU-socket). Kingston ValueRAM PC2-6400. Det hele burde kunne klares for
1200-1500 + grafikkort naturligvis.

En tilsvarende Intel-løsning vil komme til at koste det dobbelte -
mindst (Intel-CPU'er på 45W TDP er ikke billige og de virker ikke med
LGA-775).

Og så til grafikkortet:

XFX GF8800GT:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=427458

Asus GF8800GTS:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419242

Der kan fås billigere kort, men de lider ofte af billige køleløsninger

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-11-08 18:53

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> min CPU kunne følge med til de nye spil? Jeg sidder med et Socket 939
> bundkort, så det begrænser en evt. CPU-opgradering en del.

Hvis jeg må foreslå et mere tidssvarende kort, så er ATI's Radeon 4850 et
rigtigt godt bud.
Det er hurtigere end 8800GT (nogen gange lidt, andre gange meget) og ligger
i samme prisklasse.

Her ses et nydeligt et, med passiv (dvs lydløs) køling , og 1 GB ram, som er
godt både ved højere opløsninger, og efterhånden som de nye spil bliver mere
shader-afhængige:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=469466&searchArea=&Soegeord=

En lille test med ældre CPU'er (og 512 MB ram på kortet), så du kan se hvad
du kan forvente:
http://www.tomshardware.co.uk/athlon-gaming-benchmark,review-31395-12.html

Og hvis du senere vil opgradere CPU/bundkort, så burde dette kort sagtens
kunne skalere op.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-11-08 21:02

Henrik Stavnshøj wrote:

> En lille test med ældre CPU'er (og 512 MB ram på kortet), så du kan se hvad
> du kan forvente:
> http://www.tomshardware.co.uk/athlon-gaming-benchmark,review-31395-12.html

Det er testet mod et 8800GS som ydelsesmæssigt ligger markant under et
8800GT.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-11-08 23:15

Jesper Poulsen wrote:

> Det er testet mod et 8800GS som ydelsesmæssigt ligger markant under et
> 8800GT.

Det er jeg klar over.
Men manden har en ældre cpu, så jeg tænkte det var rimeligt at vise ham hvad
han kan forvente med dén.

Mine bemærkninger stammer fra dette review:
http://www.hardocp.com/article.html?art=MTUyOCwzLCxoZW50aHVzaWFzdA==

Citat:
"The gameplay experience in Crysis was greatly improved by using an ATI
Radeon HD 4850. Not only were we able to run Crysis at a higher resolution
with the Radeon HD 4850 than with the BFGTech video card, we were even able
to increase object detail quality. Whereas we had to leave it at medium, on
the two GeForce 8800 GT based video cards, the ATI Radeon HD 4850 had enough
performance headroom to allow us to bump it up to high."

Med andre ord: 4850 giver mulighed for bedre detaljer i spillene pga. sin
bedre hastighed.

Direkte hastighedsammenligninger:
http://www.hardocp.com/article.html?art=MTUyOCw2LCxoZW50aHVzaWFzdA==

Pointen er, at qua sin nyere arkitektur, håndterer 4850 bedre de mere
avancerede funktioner, der er ved at dukke op i spillene i dag:

"But framerates don't tell the whole story. With bloom enabled at 1600x1200,
the BFGTech GeForce 8800 GT OCX exhibited considerably choppiness and a
noticeable input lag, resulting in an unpleasant gameplay experience. Those
problems were absent from the ATI Rdeon HD 4850, however. Age of Conan
remained fluid and responsive on the ATI video card, with bloom enabled."
(I spillet Age of Conan.)

Så efter min mening er et 4850 et bedre køb idag, med mulighed for senere at
følge med i en evt. opgradering.

Og kortet i testen er endda med 512 MB ram, det ser ud til at 1 GB vil give
større fordele fremover:
http://www.guru3d.com/article/gigabyte-radeon-hd-4850-1gb-gvr485oc1gi-review/8

Kig på Crysis forneden.
(Jeg har set tilsvarende i andre tests, det er ikke kun her.)

Når kortene er prissat ens, kan jeg ikke se nogen grund til at købe det
ældre 8800GT.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-11-08 16:22

Henrik Stavnshøj wrote:

> Når kortene er prissat ens, kan jeg ikke se nogen grund til at købe det
> ældre 8800GT.

Hvis man ikke anvender Linux eller hvis ens bundkort er så gammelt at
det ikke håndterer PCIe 2.0, så er ATi 4850 sagen.

GF8800GT burde kunne virke på PCIe 1.0a, som Franks PC højst sandsynligt
er udstyret med.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-11-08 21:26

Jesper Poulsen wrote:
> [...]

> det ikke håndterer PCIe 2.0, så er ATi 4850 sagen.
>
> GF8800GT burde kunne virke på PCIe 1.0a, som Franks PC højst

http://forum.ncix.com/forums/index.php?mode=showthread&forum=101&threadid=1484256&pagenumber=2&msgcount=32&subpage=1&product_id=26778

Ser ud til at motherboardet i den test med ældre cpu'er jeg nævnte, også er
PCIe 1.0a?

Mht. Linux, så er det nok ikke dét, man anvender til Splinter Cell
http://tldp.org/cgi-bin/ldpsrch.cgi?words=Splinter+Cell%3A+Double+Agent

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-11-08 21:54

Henrik Stavnshøj wrote:

> Mht. Linux, så er det nok ikke dét, man anvender til Splinter Cell

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=7053

Jeg spiller Call of Duty 4, men derfor anvender jeg stadig Linux. Mit
grafikkort skal virke begge steder.

Det er surt at købe et ATi-kort og så finde ud af at man godt kunne
tænke sig at prøve Linux.

Jesper Poulsen