Køb af brugt knallert
Fra : Henrik

Dato : 20-10-08 19:46

Hej
Jeg tænker på at købe en brugt knallert gennem gul og gratis eller
lignende, men der trænger sig masser af spørgsmål på, som håber i vil
hjælpe mig med.

Jeg har tidligere haft en hot50 (uden plade), som blev stjålet. Den var
i øvrigt elendig at køre på og mine lange ben kunne ikke være der.

Jeg bilder med selv ind at jeg ikke have en knallert uden plader igen.
Holder påstanden egentligt om at 30ere med plade ikke så ofte blivet
stjålet?

Jeg synes f.eks. t-rex eller gilera runner er fede 45 knallerter, men
jeg kan ikke helt bestemme mig for 45 er noget for mig. Hvad er jeres
for/imod?

Det leder mig ind på syn. Skal en 45er synes og hvornår? Skal en 30er
med plade synes og hvornår?

Hvad koster det at lave ejerskifte på 30er med plade og 45?
Er der årlig afgift til staten på en 45er? Hvis ja hvad koster det?
Kan man nøjes med ansvar forsikring på en 45er?

Det var mange spørgsmål, men bær over med mig. Håber på gode svar. Mange
tak.

mvh Henrik

Fra : ScooterGrisen

Dato : 20-10-08 13:49

> Jeg har tidligere haft en hot50 (uden plade), som blev stjålet. Den var
> i øvrigt elendig at køre på og mine lange ben kunne ikke være der..

Husk og lær noget fra dine oplevelse og køb dig en ordentlig tyk
kædelås til din næste scooter og lås den fast til noget.

> Jeg bilder med selv ind at jeg ikke have en knallert uden plader igen.
> Holder påstanden egentligt om at 30ere med plade ikke så ofte blivet
> stjålet?

Intersant. Jeg syns det lyder rigtig nok, hvis der f.eks stod 2 ens
scootere hvor den ene havde nummerplade og den anden ikke havde så
ville jeg da mene at tyven ville vælge den uden nummerplade.

> Jeg synes f.eks. t-rex eller gilera runner er fede 45 knallerter, men
> jeg kan ikke helt bestemme mig for 45 er noget for mig. Hvad er jeres
> for/imod?

Tja hvis du vil køre på vejen hvor bilerne køre og du har kørekort så
er en 45 sagen.
Hvis du har det fint med at køre 30 og køre på cykelstierne og hvis du
ikke har kørekort så er en 30'er fin.

> Det leder mig ind på syn. Skal en 45er synes og hvornår? Skal en 30er
> med plade synes og hvornår?

Det er ikke noget som hedder syn på en 30'er og jeg mener heller ikke
der er noget som hedder syn på en 45.
Man kan få lavet serviceeftersyn på værksted hvor man får skiftet olie
osv men det er ikke en lov krav.

> Hvad koster det at lave ejerskifte på 30er med plade og 45?
> Er der årlig afgift til staten på en 45er? Hvis ja hvad koster det?
> Kan man nøjes med ansvar forsikring på en 45er?

Hvis man f.eks har en forsikring som koster 774kr om året så er 230kr
af de 774kr statsafgift. Det er ikke noget man lægger mærke til da det
er en del af forsikrings prisen, det var bare et tilfælde jeg læste om
det på nettet.

Grunden til at nogle 30 scootere har nummerplade og andre ikke har er
fordi alle nye scootere solgt efter 1.juli 2006 skal have nummerplade
så hvis du køber en ny vil den altid have nummerplade men hvis du
køber en brugt så har de fleste brugte ikke nummerplade med mindre de
er nyere end 1 juli 2006.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-08 21:02

Henrik wrote:

> jeg kan ikke helt bestemme mig for 45 er noget for mig. Hvad er jeres
> for/imod?

Med en 45'er er du ofte den blødeste trafikant på vejen. Af samme årsag
ser jeg mange 45'ere på cykelstierne langs de mest trafikerede veje - og
jeg forstår dem godt. Jeg har ikke spor i mod at dele cykelsti med en 45'er.

Politiet har normalt heller ikke noget imod at 45'ere befinder sig på
cykelstierne langs veje med stærk, tung trafik. Det er mere sikkert for
alle parter.

> Kan man nøjes med ansvar forsikring på en 45er?

Der er intet lovkrav om kaskoforsikring.

Jesper Poulsen

Fra : Henrik

Dato : 21-10-08 19:35

Mange tak for de gode svar. Lidt flere spørgsmål til jer.

Hvordan gør i når i står og skal handle om en brugt knallert. Altså,
hvad kigger i efter osv.? Er der gode råd til hvad man skal få at vide
af sælger? Tips til hvordan man undgår at købe et "lig"?

Omregistrering vigtige huskere? - bør er en handel ikke først rigtigt
gældende når man har været på motorkontoret og fået knallerten
omregistreret til ens navn?

Kan der i alle tilfælde tegnes ansvarsforsikring på en brugt knallert?

Andre ting man bør gøre når man handler med private?

mvh Henrik

Fra : ScooterGrisen

Dato : 21-10-08 12:59

> Andre ting man bør gøre når man handler med private?

Jeg har skrevet nogle råd til køb af brugt scooter:
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/tipsogtricks.html
Hvis du finder den nyttig hører jeg gerne fra dig.
Også hvis du har noget du syntes skal tilføjes eller rettes.

Men mit bedste råd er at du skal prøve og køre en tur på den og prøve
alt udstyret af.