sorter via anden tabel
Fra : Martin

Dato : 20-10-08 14:07

Hej!

Jeg har en tabel med nogle spørgsmål

tabel questions
---
id (primær)
groupid
columnid
(og andre felter som er uvæsentlige i denne sammenhæng)

Så har jeg en tabel med gruppe navne

tabel groupnames
---
groupid
name
sorter

Nu vil jeg gerne have sorteret de forskellige groupid fra questions
efter sorter i tabellen groupnames.
Kan dette lade sig gøre?

Bemærk
Der er ingen relationer imellem groupid i de 2 tabeller.

groupid indeholder navne i de 2 tabeller (blue, pink og yellow) og
yellow skal komme før pink

MySQL 5

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-10-08 14:32

Martin wrote:
> [...]
> name
> sorter
>
> Nu vil jeg gerne have sorteret de forskellige groupid fra questions

Du skal vel bare joine de to tabeller på groupid og lave en sort by
sorter, hvis jeg har forstået dig ret - ellers må du lige præcisere.

--
Lars Kongshøj
Oracle- og Unix-konsulent søger opgaver

Fra : Martin

Dato : 20-10-08 15:43

Lars Kongshøj wrote:

> Du skal vel bare joine de to tabeller på groupid og lave en sort by
> sorter, hvis jeg har forstået dig ret - ellers må du lige præcisere.

Så simpelt så simpelt :)
Blev iøvrigt til

SELECT
q.*
FROM
questions AS q
JOIN
groupnames AS g
ON
g.groupid = q.groupid
ORDER BY g.sorter

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-10-08 18:07

Martin wrote:

> JOIN
> groupnames AS g
> ON
> g.groupid = q.groupid

Hvordan hænger det lige sammen med din oprindelige post ?
> Bemærk
> Der er ingen relationer imellem groupid i de 2 tabeller.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 21-10-08 14:44

Stig Johansen wrote:

> Hvordan hænger det lige sammen med din oprindelige post ?

At de 2 groupid ikke har nogle FK sat, men ja, er de i overensstemmelse,
men måske ikke når der kommer en ny gruppe (men dette ligger længere
henne i fremtiden)