/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Hinde på øjet.
Fra : Julia Friis Andersen


Dato : 18-10-08 19:51

Min kat har på det sidste fået en slags hinde inde på øjet, som fylder
halvdelen af øjet. Det er noget den har på begge øjne, og det er ikke
betændelse, det er jeg sikker på. Nogen der ved hvad det er, eller hvad
jeg kan gøre ved det?



Med venlig hilsen
Julia Friis Andersen
- Tøm kattebakken ved privat svar


Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk


 
 
Niels Peter Hansen (18-10-2008)
Kommentar
Fra : Niels Peter Hansen


Dato : 18-10-08 19:55

Julia Friis Andersen skrev:
> Min kat har på det sidste fået en slags hinde inde på øjet, som fylder
> halvdelen af øjet. Det er noget den har på begge øjne, og det er ikke
> betændelse, det er jeg sikker på. Nogen der ved hvad det er, eller hvad
> jeg kan gøre ved det?
>
>
>
> Med venlig hilsen
> Julia Friis Andersen
> - Tøm kattebakken ved privat svar
>
>
> Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Det lyder som blinkhinden, en slags tredje øjenlåg, der normalt renser
øjnene for urenheder ved at fare hurtigt hen over øjet, så hurtigt, at
det ikke kan ses med det blotte øje.
Hvis katten er syg eller på anden måde svækket, kan blinkhinden være
permanent fremme, helt eller delvis.
Så du skal nok til Dr. Dyr og have checket missen.

Niels Peter

Tove Krieger (18-10-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 18-10-08 20:03

In news:48fa30f0$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Niels Peter Hansen <nph@bluewhite.dk> typed:
> Julia Friis Andersen skrev:
>> Min kat har på det sidste fået en slags hinde inde på øjet, som
>> fylder halvdelen af øjet. Det er noget den har på begge øjne, og det
>> er ikke betændelse, det er jeg sikker på. Nogen der ved hvad det er,
>> eller hvad jeg kan gøre ved det?
>>
>>
>>
>> Med venlig hilsen
>> Julia Friis Andersen
>> - Tøm kattebakken ved privat svar
>>
>>
>> Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk
>
> Det lyder som blinkhinden, en slags tredje øjenlåg, der normalt renser
> øjnene for urenheder ved at fare hurtigt hen over øjet, så hurtigt, at
> det ikke kan ses med det blotte øje.
> Hvis katten er syg eller på anden måde svækket, kan blinkhinden være
> permanent fremme, helt eller delvis.
> Så du skal nok til Dr. Dyr og have checket missen.

Katten behøver ikke nødvendigvis at være syg. Det kan også betyde at katten
har et massivt angreb af orm, for så kommer blinkhinden frem og dækker noget
af øjet.

Der er også en virus der kan forårsage blinkhindefremfald, men jeg ville
under alle omstændigheder få dyrlægen til at undersøge en afføringsprøve fra
katten for at være sikker på om det er orm eller ej.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Klaus G. (18-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 18-10-08 21:12

> Katten behøver ikke nødvendigvis at være syg. Det kan også betyde at
> katten har et massivt angreb af orm, for så kommer blinkhinden frem og
> dækker noget af øjet.
Jeg mindes af have læst herinde, at det kræver kræfter at holde den væk fra
øjet, altså kommer den til syne hvis katten er afkræftet/udmattet? Den ses
dog ofte hvis man vækker katten efter en laaang sovetur :)


--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Majbritt Haagensen (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Majbritt Haagensen


Dato : 19-10-08 15:27

Hej Julia
En blinkhinde kan kortvarigt være fremme efter en lang søvn, men sådan som
du beskriver det er du nød til at gå til din dyrlæge med katten. Det er
sygdom eller et voldsomt angreb af orm som er beskrevet i andre indlæg, men
din kat har det ikke godt, for det er som regel ved mere alvorlig sygdom
(mange gange ved feber)- eller hvis katten har været syg i længere tid, at
blinkhinden kommer frem....skriv endelig og fortæl hvad der var/er galt med
din kat..og god bedring..

hilsen Majbritt
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:48fa4306$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> > Katten behøver ikke nødvendigvis at være syg. Det kan også betyde at
> > katten har et massivt angreb af orm, for så kommer blinkhinden frem og
> > dækker noget af øjet.
> Jeg mindes af have læst herinde, at det kræver kræfter at holde den væk
fra
> øjet, altså kommer den til syne hvis katten er afkræftet/udmattet? Den ses
> dog ofte hvis man vækker katten efter en laaang sovetur :)
>
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch
> www.seth-enoch.dk/gallery
>
>



Julia Friis Andersen (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Julia Friis Andersen


Dato : 19-10-08 17:24

> Majbritt Haagensen skrev:
> Hej Julia
> En blinkhinde kan kortvarigt være fremme efter en lang søvn, men sådan som
> du beskriver det er du nød til at gå til din dyrlæge med katten. Det er
> sygdom eller et voldsomt angreb af orm som er beskrevet i andre indlæg, men
> din kat har det ikke godt, for det er som regel ved mere alvorlig sygdom
> (mange gange ved feber)- eller hvis katten har været syg i længere tid, at
> blinkhinden kommer frem....skriv endelig og fortæl hvad der var/er galt med
> din kat..og god bedring..
>
> hilsen Majbritt
>
> news:48fa4306$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Katten behøver ikke nødvendigvis at være syg. Det kan også betyde at
> > > katten har et massivt angreb af orm, for så kommer blinkhinden frem og
> > > dækker noget af øjet.
> > Jeg mindes af have læst herinde, at det kræver kræfter at holde den væk
> fra
> > øjet, altså kommer den til syne hvis katten er afkræftet/udmattet? Den ses
> > dog ofte hvis man vækker katten efter en laaang sovetur :)
> >
> >
> > --
> > Klaus G. // Seth-Enoch
> > www.seth-enoch.dk/gallery
> >
> >
>
> Tak for svaret. Du er sikker på at det ikke er noget vi måske ka klare med
en ormekur? Vi vil jo nødigt bruge penge på at tage ham til lægen hvis han
bare fortæller vi kan klare det med det..




Med venlig hilsen
Julia Friis Andersen
- Tøm kattebakken ved privat svar


Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk


Tove Krieger (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 19-10-08 17:45

In news:146dncbbp-GmwmbVnZ2dnUVZ_vWdnZ2d@giganews.com,
Julia Friis Andersen <julia_friis11KATTE@BAKKEhotmail.com> typed:
>>
>> Tak for svaret. Du er sikker på at det ikke er noget vi måske ka
>> klare med
> en ormekur? Vi vil jo nødigt bruge penge på at tage ham til lægen
> hvis han bare fortæller vi kan klare det med det..

Som udgangspunkt kunne du jo lige prøve at ringe til jeres dyrlæge og
forhøre dig. Du skal under alle omstændigheder sikkert til dyrlægen
alligevel da ormepiller er receptpligtige, og mange dyrlæger forlanger
katten undersøgt inden de vil udskrive dem.

Jeg ved godt at det kan være en udskrivning hvis ens kat bliver syg, men jeg
har så den indstilling, at det er noget der hører med hvis man vil have
kæledyr. Man har jo så mange glæder af de små kælemisser, så man ligesom har
en forpligtelse til at sørge for at de har det godt, er raske og kommer til
et årligt check hos dyrlægen og bliver vaccineret.

Jeg håber at du finder ud af den bedste løsning for jeres mis, og at
blinkhindefremfaldet ikke skyldes at den er syg.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Nina (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Nina


Dato : 19-10-08 18:06

ET LILLE TIP

Apropos de dyre dyrelæge-besøg, så er vi begyndt at lægge 200 kr. til
side hver måned. På den måde er udskrivningen ikke så stor af gangen.
Fik idéen da vi i sommers havde en meget syg kat, der skulle til læge,
hospital og Landbohøjskolen - og så bliver det hurtigt rigtig dyrt.


Tove Krieger skrev:
> In news:146dncbbp-GmwmbVnZ2dnUVZ_vWdnZ2d@giganews.com,
> Julia Friis Andersen <julia_friis11KATTE@BAKKEhotmail.com> typed:
>>>
>>> Tak for svaret. Du er sikker på at det ikke er noget vi måske ka
>>> klare med
>> en ormekur? Vi vil jo nødigt bruge penge på at tage ham til lægen
>> hvis han bare fortæller vi kan klare det med det..
>
> Som udgangspunkt kunne du jo lige prøve at ringe til jeres dyrlæge og
> forhøre dig. Du skal under alle omstændigheder sikkert til dyrlægen
> alligevel da ormepiller er receptpligtige, og mange dyrlæger forlanger
> katten undersøgt inden de vil udskrive dem.
>
> Jeg ved godt at det kan være en udskrivning hvis ens kat bliver syg, men
> jeg har så den indstilling, at det er noget der hører med hvis man vil
> have kæledyr. Man har jo så mange glæder af de små kælemisser, så man
> ligesom har en forpligtelse til at sørge for at de har det godt, er
> raske og kommer til et årligt check hos dyrlægen og bliver vaccineret.
>
> Jeg håber at du finder ud af den bedste løsning for jeres mis, og at
> blinkhindefremfaldet ikke skyldes at den er syg.
>

Tove Krieger (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 19-10-08 18:48

In news:48FB68E2.4060902@fks.dk,
Nina <balfkja@fks.dk> typed:
> ET LILLE TIP
>
> Apropos de dyre dyrelæge-besøg, så er vi begyndt at lægge 200 kr. til
> side hver måned. På den måde er udskrivningen ikke så stor af gangen.
> Fik idéen da vi i sommers havde en meget syg kat, der skulle til læge,
> hospital og Landbohøjskolen - og så bliver det hurtigt rigtig dyrt.

Ja, det gør det nemlig, så jeg lægger også til side til evt.
dyrlægeregninger, og det er næsten noget man kan være sikker på vil komme
henad vejen. Mini skal checkes og vaccineres én af dagene, det er heller
ikke billigt efterhånden, men når det kun er et check er der jo ikke noget
at være ked af, så betaler man bare ved kasse 1.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Kate (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Kate


Dato : 19-10-08 20:51

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in
news:48fb72bb$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Ja, det gør det nemlig, så jeg lægger også til side til evt.
> dyrlægeregninger, og det er næsten noget man kan være sikker på
> vil komme henad vejen. Mini skal checkes og vaccineres én af
> dagene, det er heller ikke billigt efterhånden, men når det kun er
> et check er der jo ikke noget at være ked af, så betaler man bare
> ved kasse 1.

Lante skæpper også godt i kassen hos vores dyrlæge, men sådan er det
når man har en (s)kat med småskavanker. Heldigvis er Mowgli en
gennemsund dreng ellers ku' det hurtig sende mig på fattiggården
men uanset hvad, så skal der altid være råd til dyrlægebesøg og det
gælder for katte såvel som kanin.

--
Kate

Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,
gerne ældre.

Tove Krieger (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 19-10-08 21:27

In news:Xns9B3CDE4F48CE8doughnutoliwerinvali@130.225.247.90,
Kate <doughnut@oliwer.invalid> typed:
> "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in
> news:48fb72bb$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Ja, det gør det nemlig, så jeg lægger også til side til evt.
>> dyrlægeregninger, og det er næsten noget man kan være sikker på
>> vil komme henad vejen. Mini skal checkes og vaccineres én af
>> dagene, det er heller ikke billigt efterhånden, men når det kun er
>> et check er der jo ikke noget at være ked af, så betaler man bare
>> ved kasse 1.
>
> Lante skæpper også godt i kassen hos vores dyrlæge, men sådan er det
> når man har en (s)kat med småskavanker. Heldigvis er Mowgli en
> gennemsund dreng ellers ku' det hurtig sende mig på fattiggården
> men uanset hvad, så skal der altid være råd til dyrlægebesøg og det
> gælder for katte såvel som kanin.


Ja, man skal overveje tingene nøje inden man anskaffer sig et kæledyr.

For nogle måneder siden fik jeg min datter til at tage Sofie (hendes
10-årige *hankat*) til dyrlægen. Han havde været slem til at kaste op i lang
tid, og desuden drak han utroligt meget vand (det var godt nok også meget
varmt udenfor), og så synes vi at han havde tabt sig en del over et stykke
tid.

Han blev undersøgt på kryds og tværs og fik taget en blodprøve, men der var
tilsyneladende intet i vejen med ham. Hun måtte af med 2.300,- kr. for at få
at vide at han var sund og rask (bortset fra hans epilepsi), men som hun
også sagde bagefter, at det var en rimelig pris for at få fred i sjælen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Kate (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Kate


Dato : 19-10-08 21:35

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote in
news:48fb97fa$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Han blev undersøgt på kryds og tværs og fik taget en blodprøve,
> men der var tilsyneladende intet i vejen med ham. Hun måtte af med
> 2.300,- kr. for at få

Okay, jeg var afsted med Mowgli for ikke så længe siden fordi jeg lige
pludseligt så spøgelser og syntes han drak alt for meget. Et tjek med
blodpanel gav jeg under 1000kr for, men de penge var også godt givet ud
for så blev det en god weekend
Hvis jeg ikke husker at sige hvem jeg kommer med, tager de det nu for
givet at det er Lante

--
Kate

Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,
gerne ældre.

Majbritt Haagensen (20-10-2008)
Kommentar
Fra : Majbritt Haagensen


Dato : 20-10-08 18:51

Hej igen Julia

Ja, jeg tror at din kat er syg, for hvis det er pga. orm er det uundgåeligt
at du ikke skulle have opdaget at din kat har orm, da det er voldsomt hvis
blinkhinden er fremme pga. dette...
- skriv endelig og fortæl hvordan det går med katten...-og igen god
bedring...( jeg tænker at din kat har det skidt, så ring endelig til
dyrlægen, det kan meget hurtigt blive alvorligt hvis den er syg og har været
det et stykke tid...og det lyder lidt sådan

Hilsen Majbritt

"Julia Friis Andersen" <julia_friis11KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:146dncbbp-GmwmbVnZ2dnUVZ_vWdnZ2d@giganews.com...
> > Majbritt Haagensen skrev:
> > Hej Julia
> > En blinkhinde kan kortvarigt være fremme efter en lang søvn, men sådan
som
> > du beskriver det er du nød til at gå til din dyrlæge med katten. Det er
> > sygdom eller et voldsomt angreb af orm som er beskrevet i andre indlæg,
men
> > din kat har det ikke godt, for det er som regel ved mere alvorlig sygdom
> > (mange gange ved feber)- eller hvis katten har været syg i længere tid,
at
> > blinkhinden kommer frem....skriv endelig og fortæl hvad der var/er galt
med
> > din kat..og god bedring..
> >
> > hilsen Majbritt
> >
> > news:48fa4306$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> > > > Katten behøver ikke nødvendigvis at være syg. Det kan også betyde at
> > > > katten har et massivt angreb af orm, for så kommer blinkhinden frem
og
> > > > dækker noget af øjet.
> > > Jeg mindes af have læst herinde, at det kræver kræfter at holde den
væk
> > fra
> > > øjet, altså kommer den til syne hvis katten er afkræftet/udmattet? Den
ses
> > > dog ofte hvis man vækker katten efter en laaang sovetur :)
> > >
> > >
> > > --
> > > Klaus G. // Seth-Enoch
> > > www.seth-enoch.dk/gallery
> > >
> > >
> >
> > Tak for svaret. Du er sikker på at det ikke er noget vi måske ka klare
med
> en ormekur? Vi vil jo nødigt bruge penge på at tage ham til lægen hvis han
> bare fortæller vi kan klare det med det..
>
>
>
>
> Med venlig hilsen
> Julia Friis Andersen
> - Tøm kattebakken ved privat svar
>
>
> Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk
>



Winther (21-10-2008)
Kommentar
Fra : Winther


Dato : 21-10-08 07:25

Julia Friis Andersen wrote:
> Min kat har på det sidste fået en slags hinde inde på øjet,
> som fylder halvdelen af øjet. Det er noget den har på begge
> øjne, og det er ikke betændelse, det er jeg sikker på. Nogen
> der ved hvad det er, eller hvad jeg kan gøre ved det?

Sætter lige et link ind. Katten har det samme, men det gik væk da den fik
noget at spise og drikke og ormemiddel igen.
Vi mangler stadig et kærligt hjem til de små killinger når de bliver gamle
nok. Helst samlet.
http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=90360
--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734


























































Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177449
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408123
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste