Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skatte fradrag ved oprettelse af lån?
Fra : mlt

Dato : 15-10-08 15:15

Hvis man låner ca 600.000 til en andel og starter afbetalingen med det samme
får man så ikke et skattefradrag hver måned? Skal man selv informere skat om
dette eller registeres det automatisk?

Antager at det ikke gælder for SU lån før man begynder afbetaling på dette.

Fra : Knut

Dato : 15-10-08 15:40

Du får ikke skattefradrag for at låne eller afdrage.

Du får derimod et skattefradrag for renteudgiften.

Du kan vælge at ændre din forskudsregistrering her og nu svarende til den
forventede renteudgift - derved får det straks effekt.
Du kan også vælge at vente til årsopgørelsen - så vil beløbet blive
medregnet i din skatteopgørelse på basis af den årlige indberetning fra
banken. Du vil så få din restskat/overskydende skat reguleret med det beløb
du måtte være berettiget til - altså få overført et evt. overskud til din
NemKonto.

Knut.

Fra : mlt

Dato : 15-10-08 15:57

"Knut" <enbedreeemailadresse@mail.dk> wrote in message
> [...]
> banken. Du vil så få din restskat/overskydende skat reguleret med det
> beløb du måtte være berettiget til - altså få overført et evt. overskud

Ok så SKAT tager automatisk højde for dette rentefradrag ved næste
årsopgørelse og tilbage betaler hvis jeg i løbet af året har betalt for
meget?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-10-08 16:11

> Ok så SKAT tager automatisk højde for dette rentefradrag ved næste
> årsopgørelse og tilbage betaler hvis jeg i løbet af året har betalt for
> meget?

Kun hvis de ved, at du har haft en renteudgift. Ikke alle renteudgifter
oplyses automatisk til SKAT.

Fra : Knut

Dato : 15-10-08 16:29

> [...]
>>

> Ok så SKAT tager automatisk højde for dette rentefradrag ved næste
> årsopgørelse og tilbage betaler hvis jeg i løbet af året har betalt for

Ja - hvis ellers din kreditor har indberettet rentefradraget.
Du bør altid selv checke om det er sket - og ikke bare blindt tro på at alt
er vel.

Knut

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-10-08 22:02

mlt skrev den 15-10-2008 16:57:

> Ok så SKAT tager automatisk højde for dette rentefradrag ved næste
> årsopgørelse og tilbage betaler hvis jeg i løbet af året har betalt for
> meget?

Nej, Det går op til 2 år før dit rentefradrag "automatisk" er med i
forskudsopgørelsen, men selv på det tidspunkt skal du være opmærksom på,
at det beløb som står på forskudsopgørelsen er det beløb som stod på
årsopgørelsen fra året før og dermed ikke svarer til din reelle
renteudgifter.

EKSEMPEL

Du optager lån nu i oktober 2008 hos et dansk pengeinstitut (ganske
almindelig lån...ikke noget med fremmedvaluta eller noget).
Du kommer til at betale 6000 kroner i renter.
Disse 6000 kroner oplyser banken i begyndelsen af januar til SKAT.
På den automatiske årsopgørelse vil de 6000 kroner fremgå som
renteudgifter, pengeinstitutter.

Dine renteudgifter vil ikke stå på din forskudsopgørelse 2009!
I løbet af 2009 betaler du så 18.000 kroner i renter
Igen fortæller banken om renterne i januar 2010 og igen vil renterne
fremgå af årsopgørelsen 2009.
MEN på din forskudsopgørelse år 2010 vil der nu kun stå renteudgifter
6000 kroner, da det er det beløb som var på din årsopgørelse 2008.

I 2010 vil du nu få renteudgifter på 15.000 kroner (du afdraget jo noget
af lånet hele tiden, hvorfor dine renteudgifter bliver mindre).
Banken fortæller igen om renteudgifterne til SKAT i begyndelsen af 2011.
MEN på din forskudsopgørelse 2011 vil der nu stå renteudgifter 18.000
kroner, da det er det beløb som var på din årsopgørelse 2009.

..
..fortsæt selv tankegangen.... og ta' forbehold for tekniske ændringer
af forskuds-systemet og hvad der kommer af reguleringer..
..
..

sagt på andre måder: hold øje med din forskudsopgørelse! Jo mere præcis
den er, desto mere præcis bliver din årsopgørelse.

Personlig låner jeg gerne penge til SKAT mod at få overskydende skat i
marts/april. Ikke meget, bare 5000-6000 kroner, så er der nemlig
lommepenge til en ferie sydpå
Det gør jeg ved at sætte mine indtægter lidt for højt og fx ikke
indregne akasse/fagforening i min forskudsopgørelse.....hvis det viser
sig, at jeg midt på året alligevel har brug for pengene, jamen så retter
jeg på tastselv med de tal jeg kender på det tidspunkt og får ad den vej
penge retur før tid (men så ryger lommepengene til ferien ).

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : Knut

Dato : 15-10-08 22:07

Ja - ved årsopgørelsen bliver der taget højde for rentefradrag og afregnet
et evt. overskud til skatteyderen.

Derimod kommer det ganske rigtigt ikke automatisk med på forskudsopgørelsen
før langt ude i fremtiden.

Knut

Fra : StreetFighter

Dato : 15-10-08 22:06

On Wed, 15 Oct 2008 16:15:10 +0200, mlt wrote:

> Hvis man låner ca 600.000 til en andel og starter afbetalingen med det samme
> får man så ikke et skattefradrag hver måned? Skal man selv informere skat om
> dette eller registeres det automatisk?

Mit bedste råd, er at du bare venter med at gøre noget og så i det nye år
selv indberetter renteomkostningerne på SKAT.dk

På denne måde vil du låne SKAT dine penge i max ½ år til en nettorente som
du aldrig vil kunne få på anden vis.

--
Wheelies er min passion

Fra : Anders Majland

Dato : 20-10-08 14:14

> [...]
> selv indberetter renteomkostningerne på SKAT.dk
>
> På denne måde vil du låne SKAT dine penge i max ½ år til en nettorente som

Nu havde spørgeren jo ikke for mange penge på kontoen men var netop ude at
låne... Og den rente han får for at låne skat pengene står sikkert ikke mål
med hvad han betaler i rente på sit lån - Ja det er småpenge i forskel da
skatteværdien af et rentefradrag ikke er stort, men jeg har ikke set en
udregning der viser at det kan være en god forretning af låne skat penge
hvis man har gæld på alm. rentevilkår.

Det er klart noget andet hvis det det er ens opsparing man låner skat ...