Pumpe sandorm - Eller ???
Fra : Kåre

Dato : 16-10-08 16:47

Som nævnt i anden tråd, har jeg lige været ude at fiske fladfisk uden held.
Uheldet skyldes vel at der var ekstrem strøm, og at vi ikke kunne skaffe
sandorm.
Jeg havde ellers fabrikeret en pumpe pind med en svupper for enden.
Den pumpede sådan set fint, vi lavede i hvert fald store huller.
30 minutters pumpen, 2 mand, gav een lille sølle orm...
Der var MASSER af friske ormepølser, så de burde være der.
Det skal siges at mudderet er ret mørkt på stedet, så når man har pumpet som
en gal, så kan man ikke se en fløjtende f..
Vi havde et fiskenet med for at fange dem i sandvirvaret, men kunne
alligevel ikke få fat i noget.

Hvad gjorde vi forkert?
Hvad skal vi gøre i stedet?

Jeg vil meget gerne være uafhængig af at skulle købe orm. Man ved aldrig om
man kan få fat i nogen.
Og det burde være let at finde nogle, når der er så mange af dem. problemet
er at der om efteråret sjældent er frit sand at grave i. Der er typisk 20-50
cm vand over ormene.
Pumperiet har jeg ikke den store tiltro til, nu...
Findes der nogle geniale værktøjer til det formål?
Eller er det bare frem med greben?

pft
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-08 23:22

> Pumperiet har jeg ikke den store tiltro til, nu...
> Findes der nogle geniale værktøjer til det formål?
> Eller er det bare frem med greben?

Hvad med det nye kunstigt agn GULP, det har jeg haft meget held med, andre
har så ikke, hvad det skyldes ved jeg ikke.

De gange jeg har brugt det har det virket fint men selvfølgelig er den
originale vare bedst.

kimilar

Fra : Kåre

Dato : 17-10-08 08:13

"kimilar" <kimilar snabel a gmail dot com> skrev i en meddelelse

> Hvad med det nye kunstigt agn GULP, det har jeg haft meget held med, andre
> har så ikke, hvad det skyldes ved jeg ikke.
Jeg har prøvet sdan noget ved flere lejligheder.
Det kan skyldes uheld, men jeg har aldrig fanget noget som helst på det...
OG det er temmelig dyrt synes jeg.

mvh
Kåre

Fra : Carsten

Dato : 17-10-08 15:14

Hej Kåre

Følgende fremgangsmåde plejer at virke:
En stampe-plade på vel 40-50 cm gange 40 cm, to huller, øverst i hver hjørne
af pladen, til montering af hver tov-ende, så du har et tov du kan holde i.
Stamp 10-20 gange, så du kommer 30-50 cm ned, og kig så godt efter orm
(-ene). Det er et problem hvis vandet er for uklart, så man ikke kan se
ormene, eller der hurtigt løber sand hen over hullet. Så er man nødt til at
kigge grundigt efter, og stille og klart vand foretrækkes

/Carsten

Fra : Kåre

Dato : 17-10-08 20:55

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan se ormene, eller der hurtigt løber sand hen over hullet. Så er man
> nødt til at kigge grundigt efter, og stille og klart vand foretrækkes

Jo jeg kender godt metoden, men har dog aldrig prøvet med en plade.
Jeg synes jo at min svupper løsning på en pind burde være lidt det samme.
At jeg stamper med hænderne og ikke fødderne giver vel ikke den store
forskel?

Problemet er lidt at vandet bliver MEGET grumset/sort der hvor jeg
graver/pumper.
Vandet er godt nko klart nok.
Det er ikke rent strandsand, men sådan noget sort muddernoget...
Det gør det helt umuligt at se en orm før det har lagt sig igen. Og så er
den nok bare dækket igen...

mvh
Kåre

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 17-10-08 19:29

Kåre wrote:
> Findes der nogle geniale værktøjer til det formål?
> Eller er det bare frem med greben?

Jeg bruger en ormepumpe, men vandet skal ikke være ret dybt, før jeg ikke
gider.

kortlink.dk/ormepumpen/5vzb

Fra : Kåre

Dato : 17-10-08 20:57

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger en ormepumpe, men vandet skal ikke være ret dybt, før jeg ikke
> gider.

Jeg har hørt lidt til denne pumpe, men kan den ikke bruges på 50 cm vand
f.eks.?
Jeg havde lidt en ide om at man kunne suge sand og orm op, og så puste det
ud i en si. Så er man fri for at skulle have dykkerdragt på når man skal
hitte ormen.
Og det kan jo også være lidt svært at se ormen på 50 cm vand, hvis vandet er
lidt uroligt.

> kortlink.dk/ormepumpen/5vzb

Det blev vist ikke til et rigtigt link???

mvh
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 17-10-08 20:58

> Det blev vist ikke til et rigtigt link???

Hmmm, bare glem det

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-10-08 17:11

Kåre wrote:
> "3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt lidt til denne pumpe, men kan den ikke bruges på 50 cm
> vand f.eks.?

Yessir. Jeg har hugget en badering fra ungerne. Deri sætter jeg et net. Så
er det blot at fyre kanonen af derned. En halv meter vand skulle være ok.