Tidevand - Hvornår?
Fra : Kåre

Dato : 16-10-08 16:27

Hej

Så er jeg lige kommet hjem fra en tur til Als Odde, hvor jeg skulle have
fisket nogle fladfisk op.
Det foregik i båd (og ja, slæbestedet var gratis, som jeg havde fået at vide
herinde ).

Jeg tjekkede på DMI for at finde ud af hvornår der var lavvande. Det er jo
bedst ved tidevandsskift.
Det skulle være kl. 14 i Hals (udmunding af Limfjorden), og kl. 17-18 i
Grenå.
Als Odde ligger tættere på Hals, så jeg sjussede mig frem til at der nok
ville være lavvande og tidevandsskift ved 15-tiden.

Det var der så bestemt IKKE!.
Der var så meget strøm, at det var svært at holde noget som helst ved
bunden.
Og det så ud til at vandet steg i den tid vi var der. Og det undrer mig at
vandet stiger når strømmen er udad ???
Jeg kender ikke Als Odde så godt fra båd, men har for nogle år siden fisket
der meget fra stranden, på kanten til sejlrenden. Der holdt jeg altid øje
med tidevandsskift, og mener bestemt at der ingen strøm skulle være lige
omkring skiftet.
Korrekt?
Der kommer jo ikke så meget vand fra fjorden, at det kan give så meget
strøm.

Mit spørgsmål er: Hvordan finder jeg ud af hvornår tidevandet skifter?
Og hvordan er forholdene omkring tidevandet ved Als Odde / Udmundingen af
Mariager fjord?

På forhånd tak.
Kåre

Fra : Kent Hald

Dato : 16-10-08 22:20

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er: Hvordan finder jeg ud af hvornår tidevandet skifter?
> Og hvordan er forholdene omkring tidevandet ved Als Odde / Udmundingen af

Hej,

Forskellen på ebbe og flod på vores breddegrad, er så lille,
at vinden spiller en stor rolle.
Så hvis det blæser meget, kan vandet stige meget ,selv når der skulle være
ebbe.
D.v.s. i vestenvind vil vandet i Limfjorden stige,
og der vil derfor være meget strøm ved f.eks.Aggersund og Hals - Egense.
M.h.t sandorm, har jeg set en pumpe (som en cykelpumpe) med en større
cylinder/stempel.
man sætter "studsen" ned i ormehullet og trykker håndtaget i bund,
og ormene bliver blæst op og ligger lige til at samle op.
Den er vist temmelig dyr i rustfrit, men med lidt snilde, kan man vel selv
lave en..

Håber det hjælper. god fornøjelse.

Kent

Fra : Kåre

Dato : 16-10-08 23:17

> [...]
> D.v.s. i vestenvind vil vandet i Limfjorden stige,
> og der vil derfor være meget strøm ved f.eks.Aggersund og Hals - Egense.

OK. Men der var jo vestenvind som der plejer at være.
Det må betyde at vandet burde blive presset ud af Mariager fjord, og skulle
give ekstra lavt vand.
Men det så mest ud til at vandet godt nok rendte kvikt ud af fjorden, men
vandet steg alligevel...
Jeg forstår det ikke...
Der bliver jo ikke presset vand ind fra vest og ind i Mariager fjord. Der er
ikke ligesom Limfjorden hvor vandet kan komme ind fra Vesterhavet.

> [...]
> og ormene bliver blæst op og ligger lige til at samle op.
> Den er vist temmelig dyr i rustfrit, men med lidt snilde, kan man vel selv
Jeg mener at have set den i et gammelt fiskeblad engang.
Hvor køber man mon sådan en, og hvad mener du med temmelig dyr?
Et par hundrede kroner er jo hurtigt tjent hjem, og ærgelsen ved en spildt
tur uden orm er undgået.

mvh
Kåre

Fra : Kent Hald

Dato : 16-10-08 23:50

> [...]
> Hvor køber man mon sådan en, og hvad mener du med temmelig dyr?
> Et par hundrede kroner er jo hurtigt tjent hjem, og ærgelsen ved en spildt

Hej,
Jeg ved ikke, hvor den kan fås i DK.
Men jeg søgte en gang på ebay,
og der ville den ryge op i ca. 400 kr. + evt. told og moms m.m.
Jeg har set den brugt på film, og den var meget effektiv.

M.v.h.
Kent

Fra : Jan Steffensen

Dato : 22-10-08 10:03

> [...]
> Der bliver jo ikke presset vand ind fra vest og ind i Mariager fjord. Der
> er ikke ligesom Limfjorden hvor vandet kan komme ind fra Vesterhavet.

Når der er vestenvind (eller nordvest) bliver vandet presset ind i Kattegat,
og vandstanden vil stige i bl.a. Mariager fjord, selvom man umiddelbart
skulle synes, at vandet blæses ud af fjorden.

Jan

Fra : Kåre

Dato : 22-10-08 16:27

"Jan Steffensen" <jbs@webfic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kattegat, og vandstanden vil stige i bl.a. Mariager fjord, selvom man
> umiddelbart skulle synes, at vandet blæses ud af fjorden.

Jeg forstår bare ikke at der var så rivende en strøm UD ad fjorden, selvom
det burde være ved vandvending?
Hvis der presses vand ind fra Kattegat, så burde vandet gå ind i fjorden.

Kåre

Fra : Jørgen Ancher Bihlet

Dato : 23-10-08 10:08

hej

der kan jo godt være en kraftig under strøm uden at du kan se den på
overfladen
i øresund hvor jeg fisker kan der være 4 mil over strøm og 4 mil under strøm
eller mere

jørgen