Andet multimedie
bentjuul 3670
Kalibrering af skærm
Fra : tobi

Dato : 16-10-08 19:33

Hej

Jeg sidder og roder med AI8 og en tilhørende kursusbog fra Adobe Press for
at lære lidt om AI. (Windows XP)

(Det er jo noget bedaget noget, men lad nu det ligge...)

I bogen er der et afsnit om kalibrering af skærmen m.h.t. at opnå
overensstemmelse imellem det skærmen viser og så papirudgaven.
Jeg kan dog ikke få programmet Adobe Gamma til at starte og jeg kommer til
at tænke på følgende:

Lærebogen / programmet er jo ca. 10 år gammel - da havde vi jo alle de gamle
skærme med billedrør eller hvad det nu var og jeg arbejder på en bærbar med
en helt anden skærmteknik.

Mit spørgsmål er: Kalibrere man i dag en alm. fladskærm med samme formål,
som tidligere og hvordan gør man det?

Tom

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-10-08 20:23

On Thu, 16 Oct 2008 20:32:52 +0200, "tobi" <ingen@jmail.dk> wrote:

>Mit spørgsmål er: Kalibrere man i dag en alm. fladskærm med samme formål,
>som tidligere og hvordan gør man det?

Ja, det gør man.

Der er lidt at læse her: http://www.gballard.net/nca.html#getagoodscreen
og her http://www.artabus.com/mire.php

Det er lettest med et måleapparat man hænger på skærmen, fx X-rite eller
Spyder.

Men det kan også gøres på med Adobe Gamma. Hvis Adobe Gamma er i menuen
start / Programmer / Start skulle det være installeret rigtigt.
Selve indstillingen af Adobe Gamma foregår i Windows kontrolpanelet,
hvor du finder Adobe Gamma Kontrolpanelet.
Når du starter selve programmet Adobe Gamma, ser du ikke noget. Det
læser blot den profil ind som man har lavet i Adobe Gammas kontrolpanel.

Hvis du vil købe et apparat til at måle med, så se her:
http://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=10210&jssCart=1946cc0b6797dfac4444deb25f701faa

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-08 14:06

tobi skrev bl.a.:

> Mit spørgsmål er: Kalibrere man i dag en alm. fladskærm med samme
> formål, som tidligere og hvordan gør man det?

Ja, det er samme fremgangsmåde.

Enten køber man en elektronisk kalibrator, eller du kan gøre det ud fra
nogle kendte referencekort. Sørg allerførst for, at dit system er indstillet
til det korrekte farvesystem og at referencekortene passer til dette
farvesystem. Herefter foretager man så en visuel kalibrering. Men det er en
proces, som skal foretages i den rigtige rækkefølge, sådan at både
grafikkort og skærm er indstillet rigtigt. Det er ikke helt lige til og man
må ikke være farveforstyrret

Kortne kan du sikkert købe i diverse grafiske huse eller måske hos en
trykker. De kan også hentes på nettet, men du *skal* være stensikker på, at
de bliver udskrevet på en printer, som er kalibreret korrekt og efter samme
farvesystem/profil.

En automatisk dims koster fra 1500,- og op.

Der er sikkert et hav af anvisninger på nettet.

Claus

Fra : tobi

Dato : 17-10-08 18:37

Tak til begge - nu ved jeg hvad jeg skal bruge vinteren til

Tom