Internet/telefoni - hvad skal jeg vælge?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-10-08 16:48

Vi flytter og i den forbindelse skal vi naturligvis have internet i det nye
hus. Jeg har ikke kunnet finde udbydere der kan tilbyde over 8 Mbit på
adressen, som ligger 3-4 km fra nærmeste central.

Jeg har p.t. bredbånd og fastnettelefon hos TDC (fastnet var en betingelse
for bredbånd), men fastnetten kan jeg forså vidt godt undvære og kun bruge
de to mobiler vi har.

Jeg kan godt leve med 8 Mbit, men mobilt internet, hvis hastighed i praksis
ligger væsentligt lave (så vidt jeg har kunnet læse mig til),er
uinteressant.

Vores behov for telefoni er begrænset, da vi i det daglige kun bruger at
sende et par SMS'er til hinanden og fra fastnetten ringer vi en gang om
ugen til min mor - ikke ret meget mere.

Vi har dog behov for at ringe jævnligt til Polen til folk der ikke har PC
og internet og som bruger mobiltelefoner. Jeg har indtil nu brugt Skype
Out, hvor mann ringer til et nummer i Danmark o.s.v., men det løber
alligevel op i over 1,50 kr. pr. minut.

Hvad med IP-telefoni? Jeg kender det ikke, men det kunne vel være en
mulighed?

Spørgsmål: Hvilken udbyder kan give mig følgende:

Internetforbindelse, min. 8 Mbit
Billig telefoni til Polen (til mobiltelefoner)
Evt. kan vi flytte mobilerne fra Telmore, hvis det er en fordel.
--
/ Mikkel

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-10-08 16:50

On Wed, 15 Oct 2008 17:47:53 +0200, Mikkel Mikkelsen wrote:

> Spørgsmål: Hvilken udbyder kan give mig følgende:
>
> Internetforbindelse, min. 8 Mbit
> Billig telefoni til Polen (til mobiltelefoner)
> Evt. kan vi flytte mobilerne fra Telmore, hvis det er en fordel.

Glemte at fortælle, at det nye hus ligger 10 kilometer fra viborg, hvis det
har nogen betydning.
--
/ Mikkel

Fra : Søren Blom

Dato : 15-10-08 17:28

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev

> Glemte at fortælle, at det nye hus ligger 10 kilometer fra viborg, hvis
> det
> har nogen betydning.

Først og frememst har du styr på, om du kan få Internet fra Eenergimidt som
nok er dit energi selskab i det område?Kik på www.energimidt.dk

Hvis I ikke har brug for den normale fatnet telefon, så var det måske en ide
at kikke på IP telefon, så kan I alligevel have en fastnet telefon evt. med
det nummer I har nu og det behøver ikke at koste ret meget at have, samt at
det er nemmere at bruge frem for Skype når I skla ringe til Polen, eftersom
I ringer meget til Polen, så skulle I måske kikke på
http://kampanje.tellio.dk/privat022008/bestil.php og deres udlands pakke.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-10-08 19:23

On Wed, 15 Oct 2008 18:27:48 +0200, Søren Blom wrote:

> "Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev

> Først og frememst har du styr på, om du kan få Internet fra Eenergimidt som
> nok er dit energi selskab i det område?Kik på www.energimidt.dk

Det kan jeg ikke. Hvis jeg kunne, ville det nok alligevel være uinteressant
p.g.a. prisen. jeg har en almindelig riveantenne til de danske kanaler og
det er hvad jeg har brug for af TV.

> [...]
> det nummer I har nu og det behøver ikke at koste ret meget at have, samt at
> det er nemmere at bruge frem for Skype når I skla ringe til Polen

Yep, IP-telefoni er jo det store dyr i åbenbaringen, men jeg er helt blank
på området. Jeg søger et udbyder der kan give mig billib (IP) telefoni til
moboltelefoner + det andet jeg har nævnt.

, eftersom
> I ringer meget til Polen, så skulle I måske kikke på
> http://kampanje.tellio.dk/privat022008/bestil.php og deres udlands pakke.

Pakkerne til faste priser for ubegrænset opkald gælder kun til fastnet. Der
er ingen prisliste over minuttakster til f.eks. Polen - blot et postulat om
at deres pris er 25% billigere end TDC's. Uden at kende TDC's priser på at
ringe til en polsk mobiltelefon, vil jeg dog antage, at selv med en "rabat"
på 25%, bliver prisen ret høj.
--
/ Mikkel

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-10-08 18:23

Mikkel Mikkelsen skrev:
> [...]
> og internet og som bruger mobiltelefoner. Jeg har indtil nu brugt Skype
> Out, hvor mann ringer til et nummer i Danmark o.s.v., men det løber

Fullrate tilbyder jo ADSL og ip-telefoni kombineret.
prisen til polen er 1.00 kr/min.
for 19kr/md kan man få billigere udelandstelfoni (halvpris),
og det er så kun 50øre/min til Polen.
http://www.fullrate.dk/privat/priser/opkald_udland/
Polen mobil er hhv 6kr/min og 3kr/min.

Cybercity har også en udenlandspakke tl 15 kr/min
og priser er 2,25 kr/min (uden) og 0,99 kr/min med udenlandspakke.
http://www.cybercity.dk/kundecenter/telefoni/priser_og_abonnement/udlandstakster/index.aspx?L=P
Polen mobil hhv 4kr/min og 2,99kr/min

> Hvad med IP-telefoni? Jeg kender det ikke, men det kunne vel være en
> mulighed?

Jeg bruger udover fullrate (uden udenlandspakke) så musimi til udenlands
der er pris kun 0,26 kr/min til Polen .
https://musimi.dk/index.php/rates/?kode=P#udland
Polen-mobil er 1,94kr/min

> Spørgsmål: Hvilken udbyder kan give mig følgende:
>
> Internetforbindelse, min. 8 Mbit

Det afhænger jo af dit kobber ud til dig hvis det skal være ADSL.
er der langt eller er kobber dårligt så kan det være vanskeligt.
Nogen gange kan TDC levere bedre hastighed end de andre der anvender
TDC kobber.

Hos mig er ca. 3-5 Mbyte/s ca. max på ADSL, selv fra TDC, de
gamle kobberledninger kan ikke mere.
(måske engang Dong-Energy tager sig sammen og nedgrader EL og fiber)

> Billig telefoni til Polen (til mobiltelefoner)

Det er ofte lidt dyrere når det er mobiltelefoner i udland,
men check hjemmesiderne (se ovenstående URL's).

> Evt. kan vi flytte mobilerne fra Telmore, hvis det er en fordel.

øh.., jeg troede I skulle ringe til polske mobiltelefoner
fra fastnet/IP-telefoni ?

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-10-08 19:37

On Wed, 15 Oct 2008 19:22:57 +0200, Frank Damgaard wrote:

> [...]
[klip]

> Fullrate tilbyder jo ADSL og ip-telefoni kombineret.

Jeg kan ikke få Fullrate, selv om de påstår at være landsdækkende.

> Cybercity
[klip]
> Polen mobil hhv 4kr/min og 2,99kr/min

Så er Skype-Out trods alt billigere.

> Jeg bruger udover fullrate (uden udenlandspakke) så musimi til udenlands
> der er pris kun 0,26 kr/min til Polen .
> https://musimi.dk/index.php/rates/?kode=P#udland
> Polen-mobil er 1,94kr/min

Samme svar her.

> øh.., jeg troede I skulle ringe til polske mobiltelefoner
> fra fastnet/IP-telefoni ?

Det må jeg have formuleret uklart. Vi bruger i øjeblikket fastnetten til
det, men bruger også gerne IP eller mobil fremover, når bare det er
billigt.
--
/ Mikkel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-10-08 20:27

On Wed, 15 Oct 2008 20:37:28 +0200, Mikkel Mikkelsen
<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

> Jeg kan ikke få Fullrate, selv om de påstår at være landsdækkende.

'Landsdækkende' er efter IT & Telestyrelsens definitioner, hvor man i
praksis skal dække i omegnen af 95% (jeg husker ikke tallet) af alle
danske husstande... men altså ikke alle.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-10-08 14:02

> 'Landsdækkende' er efter IT & Telestyrelsens definitioner, hvor man i
> praksis skal dække i omegnen af 95% (jeg husker ikke tallet) af alle
> danske husstande... men altså ikke alle.

80 % er nok for at kunne kalde sig landskækkende.

--
Mvh. Jesper

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-10-08 23:13

Mikkel Mikkelsen skrev:

> Jeg kan ikke få Fullrate, selv om de påstår at være landsdækkende.

hvad bruger de af grund til ikke at kunne levere?

Fullrate bruger trodsalt TDC på de centraler de ikke selv har udstyr,
men de skal som minimum kunne levere 2MBit, så er kobberet for
dårligt kan det måske være en grund.

> Det må jeg have formuleret uklart. Vi bruger i øjeblikket fastnetten til
> det, men bruger også gerne IP eller mobil fremover, når bare det er
> billigt.

IP kan findes billigt, som med musimi.dk og flere
men kræver jo ordentlig bredbånd og enten en software-telefon
til PC. eller en SIP-box.

PS.
http://lebara.dk/ har haft reklamer med mobil, måske det var
noget til billigere samtaler til udland fra mobil ?

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-10-08 15:57

On Thu, 16 Oct 2008 00:12:37 +0200, Frank Damgaard wrote:

> hvad bruger de af grund til ikke at kunne levere?

Jeg bor for langt fra centralen (5,5 kilometer).

> PS.
> http://lebara.dk/ har haft reklamer med mobil, måske det var
> noget til billigere samtaler til udland fra mobil ?

2,29 kr. til Polen - stadig for dyrt i forhold til Skype-Out.
--
/ Mikkel