Andet multimedie
bentjuul 3670
Diffusion og overprint.
Fra : C. Nielsen

Dato : 15-10-08 13:28

Måske nogen kan hjælpe med at forklare følgende.
Hvad betyder det når noget skal checkes for om der er foretaget korrekt
diffusion samt overprint for sort/mørke farver ?
Hvordan checker jeg det ?

Mvh.
Charlotte

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-10-08 07:46

C. Nielsen skrev:

> Hvad betyder det når noget skal checkes for om der er foretaget
> korrekt diffusion samt overprint for sort/mørke farver ?
> Hvordan checker jeg det ?

Hvilke programmer bruger du?

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 16-10-08 22:12

> Hvilke programmer bruger du?

I dette konkrete tilfælde er det en photoshop fil som skal være klar til
tryk.

Mvh.
Charlotte

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-10-08 08:21

C. Nielsen skrev:

> I dette konkrete tilfælde er det en photoshop fil som skal være
> klar til tryk.

Okay. Det er ret svært at sige, præcis hvad du skal gøre, uden at
kende noget til jobbet, men hvad diffusion og overprint er, er
forklaret ret godt i Photoshops hjælpefunktion.

Sidder du med en engelsk Photoshop så prøv at gå i menuen 'Help' ->
'Photoshop Help' og skriv 'Trapping' og 'Overprint'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 17-10-08 15:28

> [...]
>
> Sidder du med en engelsk Photoshop så prøv at gå i menuen 'Help' ->
> 'Photoshop Help' og skriv 'Trapping' og 'Overprint'.

Tak for det gode råd.
Jeg havde slet ikke tænkt på at kigge i Help til selve photoshop, jeg var så
fokuseret på at det var noget trykkeriet bad om og vidste heller ikke det
hed "trapping".

Mvh.
Charlotte

Fra : Jan Petersen

Dato : 18-10-08 19:04

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> så fokuseret på at det var noget trykkeriet bad om og vidste heller ikke

Trapping er vel et oldnordisk fænomen - med de maskiner man trykker med
nutildags skulle man gerne kunne styre papiret præcist gennem maskinen, selv
de nye avisrotationer kører temmeligt præcist - og overprint er vel af samme
skuffe, ingen udskæring hvis der skal trykkes sort ovenpå, farven skulle
gerne dække.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 19-10-08 17:57

Jan Petersen wrote:
> [...]
> overprint er vel af samme skuffe, ingen udskæring hvis der skal
> trykkes sort ovenpå, farven skulle gerne dække.

Nej desværre er det ikke sådan.
Difussion eller trapping er en hverdagsting.
Et karton ark på 1,120x1,620mm til kartonnage med fx. 10 emner giver sig
meget ved et gennemløb på en 6 farvet maskine, så der skal laves trapping på
mellem 0,05 og 0,8.
Skal der fx. trykkes sort tekst ovenpå sølv, så skal teksten slå ud i sølv,
og teksten skal trappes.
Men jeg forstår ikke hvorfor trykkeriet vil have leverandøren til at lave
det, det er bedst at lave det selv.
Derimod er det meget godt at kontrollere overprint, så opdager man også hvis
den sorte tekst står i cmyk. Men ellers er det også en ting man altid
kontrollerer i dtp.

M.v.h
Niels