Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Obligationer
Fra : Werner

Dato : 13-10-08 17:08

Hvorfor f..... falder værdien af realkreditobligationer?
Skal man nu til at overveje at sælge dem?
vh
Werner

Fra : alexbo

Dato : 13-10-08 17:37

"Werner" <werner@> skrev i

> Hvorfor f..... falder værdien af realkreditobligationer?

Fordi renten stiger og der er ubegrænset garanti i en bank,
der vil ikke være mening i at købe obligationer med 4% rente til kurs 100,
hvis man kan sætte pengene i banken til 4,5%.

Jeg læste at ATP vil sætte 35 milliarder i banken, dem skulle de måske
ellers have købt obligationer for.

mvh
Alex Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-08 13:44

Werner:

> Hvorfor f..... falder værdien af realkreditobligationer?

Fordi der ikke er så mange køberer som før. Realkreditobligationer, til en
lidt mindre grad en statsobligationer, bliver traditionelt betragtet som et
sikkert sted at ha' placeret penge i urolige tider, som nu. Men fordi Lene
E har udstedt en statsgaranti på indskud i bankerne placerer folk, f.eks
dem der har solgt aktier nu deres penge som indskud.

Og sådanne aktører som ATP, landets største pengetank, som normalt køber
store mængder realkreditobligationer, har nu af politiske grunde meldt ud
at de vil skyde 30 milliarder kr i bankerne.

> Skal man nu til at overveje at sælge dem?

Hvis du har behov for provenuet. Har du kun behov for afkastet er det lige
meget om kursen går op eller ned.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-10-08 17:33

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> fordi Lene E har udstedt en statsgaranti på indskud i bankerne placerer
> folk, f.eks dem der har solgt aktier nu deres penge som indskud.

De store kursfald på realkreditobligationer (i 2008) kom nu *før* Lenes
statsgaranti..

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-08 23:11

Look what the cat dragged in - Jesper Lund:

> De store kursfald pÃ¥ realkreditobligationer (i 2008) kom nu *før*
> Lenes statsgaranti..

Du ta'r - som sædvanli' - fejl.

Se

http://www.rd.dk/aktuellepriserprivatlff

for renteudviklingen, daglig kl 12 - derfor kan der/er der en
forsinkelse.

Vælge f.eks periode 1.10 til 13.10.

Det er den effektive obligationsrente og det er den, der er interessant
her.

Kriseplanen blev annonceret mandag, den 6 oktober, tirsdag er der ingen
ændringer (på grund af forsinkelsen) men onsdag gik den effektive rente
på en 30 årig obligation *op* fra 7,18 pct til 7,40 pct. For Flexlån gik
den effektive rente *op* fra 4,84 pct til 5,55 pct.

Når kursen falder, så går renten...

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-10-08 23:41

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Se
>
> http://www.rd.dk/aktuellepriserprivatlff

Man kommer ikke direkte ind på siden. Man skal vælge "Se kurser og
renter" i venstre siderude og derpå "Renteudvikling". Så bliver der
loaded noget Java og der kan man vælge periode.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-10-08 21:22

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> på en 30 årig obligation *op* fra 7,18 pct til 7,40 pct. For Flexlån gik
> den effektive rente *op* fra 4,84 pct til 5,55 pct.

Disse kursfald på realkreditobligationer er nu intet mod kursfaldene i
januar til september 2008, og slet ikke når man korrigerer for
renteudviklingen på statsobligationer (det som obligationsanalytikere
kalder "relativ værdi").

Derudover skal du være opmærksom på at Nationalbanken den 7. oktober
meget overraskende forhøjede renten med 0,4 procentpoint. Det påvirker
især korte obligationer som Flexlån. De korte Flexlånsobligationer er
desuden meget tætte substitutter med aftaleindskud i banker og interbank
placeringer, og disse typer placeringer er som bekendt statsgaranteret de
næste to år.

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-10-08 11:13

> [...]

> aftaleindskud i banker og interbank placeringer, og disse typer
> placeringer er som bekendt statsgaranteret de næste to år.

Politiken Søndag har et interview med Lene Espersen, som gi'r mig
ret i, at kuserne på obligationer falder - og (bygge-) renten
stiger-

: ...fordi Lene E har udstedt en statsgaranti på indskud i bankerne
: [så] placerer folk, f.eks dem der har solgt aktier nu deres penge
: som indskud.
:
: Og sådanne aktører som ATP, landets største pengetank, som normalt
: køber store mængder realkreditobligationer, har nu af politiske
: grunde meldt ud at de vil skyde 30 milliarder kr i bankerne.

Her kommer et uddrag (findes desværre ikke på politiken.dk).

Christine Cordsen: "Mange tusinde boligejere står til at få dyrere
flekslån til december. Kommer regeringen med en hjælpende hånd?"

Lene Espersen: "Helt grundlæggende ved folk, der har taget flekslån,
at der er en større risiko forbundet med det. Og i de sidste år har
folk, der har valgt fornuftige, kedelige, fastforrentede lån, betalt
en meget højere rente hvert eneste år. Nu vender markedet, og nu er
det altså flekslånerne, der får lov til at betale et par procent
mere. Mit udgangspunkt er ikke, at vi skal til at lave store
hjælpepakker til flekslånerne."

"Men når det er sagt, så har vi lavet en hjælpepakke, der alene
understøtter den finansielle sektor og ikke realkreditsektoren, men
vi har jo ikke ønsket at lave store forvdidninger af, hvilke
værdipapirer de store pensionskasser køber. Så hvis vi ser, at
realkreditobligationerne pludseligt bliver skubbet til side, fordi
man køber papirer med statsgaranti, så har vi selvfølgelig en
forpligtelse til at reagere."

Christine Cordsen: "Lige nu ser det ud til, at boligejerne med
flekslån betaler en ekstra pris for den garanti, I har udstedt til
folk med penge i banken."

Lene Espersen: "Det er nok endnu for tidligt at sige, hvor stor en
del af effekten på boligmarkedet der skyldes, at statsobligationer
og investeringer i bankeren er mere sikre end at sætte pengene i
realkreditobligationer. Men vi er optaget af, at alle boligejere og
også dem, der bor til leje - for de vil også kunne mærke stigende
rente - kommer godt og ordenlig igennem finanskrisen. Vi kan ikke
styre renten, men vi skal sørge for, at pensionskasserne ikke
begynder at lave brandudsalg af realkreditobligationer. Derfor ser
Finanstilsynet lige nu på, hvordan vi kan være med til at sikre
stabilitet for realkreditobligationerne. Altså hvordan vi kan hjælpe
til, så de ikke bliver tvunget til unødigt at sælge
realkreditobligationer i en situation, hvor de er under press. Vi
ønsker ikke, at boligejerne - og lejerne - skal betale en merpris,
fordi vi har lavet en redningspakke."

Skærer man igennem hendes bull shit, så kan man slutte sig til, at
der først kommer tiltag, der retter op på den politik med
statsgarantien som erhvervsministerne har lavet, i det tilfælde, at
pensionskasser som ATP laver brandudsalg i deres beholdning af
realkreditobligationer.

Ellers må obligations- og boligejere (og lejere - en noget
vidtløftig tilføjelse, men typisk for en Konservativ) sejle i deres
egen sø.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : StreetFighter

Dato : 15-10-08 22:14

On Mon, 13 Oct 2008 18:07:43 +0200, Werner wrote:

> Hvorfor f..... falder værdien af realkreditobligationer?

Sådan nogle har lang løbetid og er meget rentefølsomme. Tallet "varighed"
udtrykker ændringen i kursen ved 1% renteændring. Hvis renten stiger med 1%
så vil kursen falde med 10-11 point hvilket med de nuværende kurser på 6%
realkreditlån er ca 12%.

> Skal man nu til at overveje at sælge dem?

Ja hvis du tror på at renten stiger yderligere, hvilket alt tyder på. Du
kan få 6% i banken uden binding og dekort.

--
Wheelies er min passion