Re: Sikkerhedssoftware fejler ælgt?Referen~
Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-10-08 06:27

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

>Hvis du havde brugt dit krudt på at tjekke kilden, havde du
>opdaget, at det ikke handler om virus.

Jeg havde faktisk skrevet "anti-det-ene-og-det-andet" til at
starte med. Men så rettede jeg det til virus, fordi jeg troede,
det var forholdsvis bredt favnende. Det var det så ikke

>"Jeg vil ikke sige, at virusbeskyttelse er spild af penge.
>Det er som regel en god idé. Men det vigtigste er, at sørge
>for, at ens computer er opdateret. Det nytter ikke meget at
>bruge antivirus, hvis computeren ikke er opdateret"

Men er der da et antivirus-program, der efterhånden kan bestå
den ellegaardske test?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-10-08 07:39

Klaus Ellegaard skrev:

> Jeg havde faktisk skrevet "anti-det-ene-og-det-andet" til at
> starte med. Men så rettede jeg det til virus, fordi jeg troede,
> det var forholdsvis bredt favnende. Det var det så ikke

Det er nu også nemt at blive vildledt af artiklens underrubrik.

[secunias konklusion:]

> Men er der da et antivirus-program, der efterhånden kan bestå
> den ellegaardske test?

Kan du nævne noget, der kan bestå den ludvigsenske test? Den
minder meget om den ellegaardske test, men den er ikke
begrænset til anti-det-ene-og-det-andet-programmer. Vi du fx
betale mig 1 million kroner, hvis jeg får snavs på
computeren efter at have opsat den i henhold til
http://sikkerhed-faq.dk, og hvis jeg ellers opfører mig
fornuftigt?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-10-08 08:07

> [...]

>betale mig 1 million kroner, hvis jeg får snavs på
>computeren efter at have opsat den i henhold til

Nej, og det giver sikkerhed-faq heller ikke indtryk af. Den
fortæller basalt set, at man skal opføre sig ordentligt og
giver en række forslag til, hvordan man gør det.

Hele ideen i sikkerhed-faq er, at sikkerheden ikke er bedre
end det, brugeren gør ud af det personligt. Hvis brugeren
ikke gør det "ordentligt", er der risiko for ubehageligheder.

Det er meget forskelligt fra anti-*.* som netop reklamerer
med, at det er "anti". Som artiklen også beskriver, lyder
det for brugeren som om al sikkerhed kan afhændes til det
program. Det er jo en antivirus-løsning, og så har man en
løsning mod virus. Problem løst.

Så om noget er det brugeren, der skal give sig selv den
million. Den kan passende bruges på et pc-kørekort

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-10-08 10:56

Klaus Ellegaard skrev:

> Nej, og det giver sikkerhed-faq heller ikke indtryk af. Den
> fortæller basalt set, at man skal opføre sig ordentligt og
> giver en række forslag til, hvordan man gør det.

Citat fra kendt kilde:
"Enten vil leverandøren give mig en milliard dollars, hvis
jeg på
trods af hans program får malware på min maskine, eller også
sælger
han falsk sikkerhed".

Jeg må hellere understrege, at jeg ikke mener, at FAQ'en
"sælger" falsk sikkerhed. Ligesom jeg heller ikke mener, at
diverse anti-programmer sælger falsk sikkerhed [1].

[1] Der skal nok være enkelte virksomheder/personer, der
lover mere end, hvad der er belæg for, men de fleste
anti-producenter er seriøse virksomheder.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-10-08 11:31

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

>Jeg må hellere understrege, at jeg ikke mener, at FAQ'en
>"sælger" falsk sikkerhed. Ligesom jeg heller ikke mener, at
>diverse anti-programmer sælger falsk sikkerhed [1].

Problemet er, at de ikke gør noget for at advare mod den
fejlopfattelse, at deres produkt garanterer mod virus.

Hvis man spørger 100 almindelige pc-brugere, om de føler sig sikre
med deres antivirus-program, vil de formentlig alle sige, at de er
garanteret mod at få virus.

Reelt burde der noget lovgivning på banen, der kræver en etiket à
la dem på cigaretterne: "Beskytter kun mod et ret begrænset antal
halvgamle vira. Kan ikke bruges som sikkerhed mod ret meget i
praksis. Husk stadig at slå hjernen til, når du anvender din pc".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-08 18:03

Den Tue, 14 Oct 2008 07:06:36 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:
>
> Så om noget er det brugeren, der skal give sig selv den
> million. Den kan passende bruges på et pc-kørekort

Jeg læste engang lidt i en lærebog til PC-kørekort. De anbefalede
faktisk ikke anti-virus.

Tvært imod stod der "alle bør have et virus-program installeret".

Mvh
Kent

.... for katten.