Hvordan beskattes?
Fra : Spørge Jørgensen

Dato : 11-10-08 04:00

Hej

Jeg går lidt og leger med tanken om at forsøge at tjene lidt penge via
nettet - i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, jeg håber, i kan
besvare.

A)
Hvis det er overvejer jeg at bruge SMBA. Men hvordan bliver jeg
beskattet? Lad os sige, at jeg ikke lover mig selv løn og ikke betaler
udbytte i en periode men lader værdien blive i virksomheden. Så bliver
virksomheden mere værd - hvordan beskattes jeg af, at virksomheden
bliver mere værd?

B)
Er det krævet, at jeg udbetaler løn til nogen herunder mig selv eller
kan jeg udbetale alt som udbytte?

C)
Jeg overvejer at udnytte undelandske affiliteprogrammer hvor min
virksomhed får kommision af at henvise besøgende til andres online
shops? Hvordan med moms? Jeg kan jo ikke opkræve moms, da jeg får et
fast beløb. Er beløbet momsfri? og kan jeg stadig trække moms fra
herhjemme?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-10-08 11:51

Spørge Jørgensen wrote:
> [...]
> besvare.
>
> A)
> Hvis det er overvejer jeg at bruge SMBA. Men hvordan bliver jeg

hvorfor vil du bruge den ukendte virksomhedsform?

JonB

Fra : Spørge Jørgensen

Dato : 12-10-08 02:04

Ingen personlig hæftelse i tilfælde af at eller andet skulle gå galt.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-10-08 09:49

Spørge Jørgensen wrote:
> Ingen personlig hæftelse i tilfælde af at eller andet skulle gå galt.

Du snakker om at tjene lidt penge. Det lyder som en hobby
virksomhed, og så kan du vel aldrig komme til at hæfte for
særlig meget.

SMBA er ikke særlig udbredt, du risikerer at komme til at
betale extra for en masse ting bare fordi folk ikke kender
virksomheds formen.

Fra : N/A

Dato : 12-10-08 09:49

Fra : Bo

Dato : 12-10-08 03:37

On 11 Okt., 13:00, Spørge Jørgensen <fragel...@gmail.com> wrote:
> [...]
> shops? Hvordan med moms? Jeg kan jo ikke opkræve moms, da jeg får et
> fast beløb. Er beløbet momsfri? og kan jeg stadig trække moms fra

Fra een ordbog beskrives det som: "selskab med begrænset ansvar, SmbA,
selskab, hvor kun selskabet, ikke dets deltagere, hæfter for dets
forpligtelser. Et SmbA kræver ikke en bestemt mindstekapital ..."

Det er ligesom et LLC, limited liability corporation, i USA.

Man stifter SMBA selskaber. Vedtægter og stiftelsesdokument kan være
på een til to A4 sider og skal bare afleveres i EogS med en anmeldelse
og startblanket, som tager 10-15 minutter at udfylde i hånden.
EogSregistrering er gratis.

Startblanketten skal udfyldes for at få oprettet moms- og skattekonti.

Begrænset ansvar er et helt normalt juridisk begreb i dansk jura.
Virksomheder, foreninger med mere skal have SMBA, VmbA, s.m.b.a, AmbA,
FmbA ETC i virksomhedsnavnet for at begrænset ansvar er effektivt.
Mange foreninger undlader dette.

Begrænset ansvar har virkning fra stiftelsestidspunktet, såfremt
registrering i EogS senere går igennem.

SMBA formen er velkendt i EogS, hvor deres startblanket har denne
virksomhedstype til afkrydsning som een af 14.

Regnskabskrav er for små selskaber ligesom for personlig virksomhed
med den ene undtagelse, at EogS årligt skal have en af ledelsen
underskrevet såkaldt undtagelseserklæring for årsrapport. Med denne er
der ikke revisionspligt. Der skal kun laves et simpelt regnskab af
hensyn til skattevæsenet.

Man behøver end ikke at rapportere kapitaludvidelser til EogS, hvis
ledelsen er bemyndiget til at forhandle sådanne i vedtægterne.

Der er INGEN gode grunde til at man skal drive virksomhed med
UBEGRÆNSET ansvar og spille russisk roulette med sin egen og
familiens økonomi.

Kendskabet til SMBA selskaber er ved at blive mere udbredt efter mit
researcharbejde i begyndelsen af 2007, hvor jeg til eget formål
stiftede 3 nye SMBA selskaber. Jeg har skrevet artikler om denne form
og holdt foredrag herom. Der er en videoptagelse af eet af mine
foredrag.

Jeg er selv HD-R med teoretisk del af revisoreksamen og har de sidste
3 år i Danmark læst op på dansk selskabs- og skattejura efter 17 år i
USA.

Der findes at hav af SMBA selskaber, som imidlertid i realiteten kan
være skattefrie foreninger som eksempelvis Tryg i Danmark s.m.b.a med
en egenkapital på omkring 16.000.000.000 kroner. En række store
boligselskaber som eksempelvis Domea er registreret som SMBA
selskaber.

Det eneste virkelige besynderlige ved SMBA er, at denne
virksomhedsform tilsyneladende er ukendt i branchen af
statsautoriserede og registrerede revisorer og de mange statsbetalte
rådgivningsinstitutioner.

Advokater holder tilsyneladende denne virksomhedsform som en
hemmelighed for deres klienter selvom begrebet begrænset ansvar må
være en del af den mest basale lærdom i denne branche.

EogS og Skat har ingen problemer med denne virksomhedsform og
behandler registrering rutinemæssigt.

SMBA selskaber er behandlet i en bog "Jura for iværksættere" af
Birgit Simonsen som een af flere virksomhedsformer i kapitel 1 fra
side 7-20 som nummer 3 efter personlig virksomhed og I/S og foran ApS
og A/S selskaber.

Bogen er omtalt af Væksthus Midtjylland, som derefter glemmer alt om
SMBA selskaber.

Jeg kan meget stærkt anbefale denne bog. Den burde være standard i
enhver lille eller nystartet virksomhed. Den kan lånes på biblioteket.
Den lille handy bog er på 144 sider med en god indholdsfortegnelse
oget glimrende stikordsregister.

Timepriser for advokater er ofte på KR 2500-3000 per time og for
revisorer på KR 700-2000 per time. Småvirksomheder bør som standard
undgå unødvendige omkostninger for dyre rådgivere for oplysning om
offentlige sager og begreber, som man selv kan læse om på 5-30
minutter.

Et af mine firmaer skriver vedtægter og besvarer spørgsmål for KR 6
per minut vedrørende SMBA selskaberog visse relaterede skattespørgsmål
- indtil videre.

Som man kan se er der en hårdnakket modstand mod brug af SMBA
selskaber fra visse debattører på Amino. Indlæg har sjældent logiske
begrundelser men mange sætninger med synes, mener, tror, tilrådes ikke
ETC.

De ligner fortællinger fra dengang de fleste troede at jorden var flad
og det nærmest var kætteri at sige, at man kunne sejle undt om jorden.

MVH fra Ejler Ottesen http://www.startfirma.dk/spm/1076

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-10-08 11:20

Bo citerer Ejler Ottesen:

Før nogen tror for meget på Ejler Ottesen's varme ord
om SMBA selskaber så vil jeg anbefale folk at google
EO og undersøge grundigt om SMBA er den rette selskabs
form for dig.

[kliiiiiiiiiiiiip]

> [...]
> stiftede 3 nye SMBA selskaber. Jeg har skrevet artikler om denne form
> og holdt foredrag herom. Der er en videoptagelse af eet af mine

Video optagelsen kan ses her:
   http://video.dkuug.dk/2007-10-11-smba/
Jeg var der ikke selv, men hvad jeg har hørt fra en
cand.merc med finansiering som speciale, så var han
ikke imponeret over foredraget. En af artiklerne har
jeg læst, men jeg er ikke overbevist om at SMBA er
den perfekte selskabs form.

> [...]
> en egenkapital på omkring 16.000.000.000 kroner. En række store
> boligselskaber som eksempelvis Domea er registreret som SMBA

Så vidt jeg har forstået Trygs selskabs opbygning så
er selve forsikringsselskabet som driver forsikrings
virksomhed et Aktie selskab. Der er godt nok et SMBA
holding selskab som ejer en del aktier, men det er jo
ikke det samme.

> [...]
> hemmelighed for deres klienter selvom begrebet begrænset ansvar må
> være en del af den mest basale lærdom i denne branche.

Ja, det er underligt, men der er jo nok flere gode
grunde til at de professionelle ikke anbefaler SMBA.

[kliiiiip]

> [...]
> undgå unødvendige omkostninger for dyre rådgivere for oplysning om
> offentlige sager og begreber, som man selv kan læse om på 5-30

De har også et rådgiveransvar. Men jo, man bør også
selv sætte sig ind i tingene.

> Et af mine firmaer skriver vedtægter og besvarer spørgsmål for KR 6
> per minut vedrørende SMBA selskaberog visse relaterede skattespørgsmål
> - indtil videre.

6*60 = 360, det var godt nok ikke meget. Men kvalitet
plejer jo at koste... og har EO et rådgiver ansvar
lige som de andre professionelle?

> [...]
>
> De ligner fortællinger fra dengang de fleste troede at jorden var flad
> og det nærmest var kætteri at sige, at man kunne sejle undt om jorden.

Måske skyldes problemerne den måde EO argumentere på?
Jeg har læst og talt med ham, og jeg er ikke blevet
overbevist.

JonB

Fra : Spørge Jørgensen

Dato : 12-10-08 13:49

Jon:

Hvad er det lige, ulempen er ved SMBA i mit tilfælde. Har godt læst,
at mange fraråder det, men mangler lidt begrundelserne for det.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-10-08 21:11

Spørge Jørgensen wrote:
> Jon:
>
> Hvad er det lige, ulempen er ved SMBA i mit tilfælde. Har godt læst,
> at mange fraråder det, men mangler lidt begrundelserne for det.

Det ved jeg for lidt om dit tilfælde til at jeg kan
udtale mig virkeligt skråsikkert om, men jeg kunne
forestille mig besværet ved en ukendt selskabs form.

Søg professionel rådgivning. Du kan iøvrigt starte
som et personligt selskab og senere ændre det til et
ApS.

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 10:03

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
Spørge Jørgensen wrote:
> [...]

Søg professionel rådgivning. Du kan iøvrigt starte
som et personligt selskab og senere ændre det til et

Jeg ved intet om et SMBA, men søger oplysninger om det.

Det irriterer mig lidt, t det er så svært at finde noget info om det

Alle steder man googler på nettet, står der udelukkende om de fordele, der
er ved et SMBA og her i gruppe bliver der argumenteret FOR det.

Jeg har ingen steder fundet de negativesider og jeg har endnu heller ikke
fundet nogle argumenter her i gruppen imod et SMBA.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-12-08 21:00

ak wrote:
> [...]
>
> Jeg har ingen steder fundet de negativesider og jeg har endnu heller ikke
> fundet nogle argumenter her i gruppen imod et SMBA.

Lær venligst at indsætte "> " foran det du citerer.
Rigtige nyhedsgruppe programmer gør det automatisk.

Meningen er at gøre det lettere for andre mennesker
at skelne imellem hvad du skriver og hvad du citerer.

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-08 21:09

ak wrote:
> [...]
>
>Meningen er at gøre det lettere for andre mennesker
>at skelne imellem hvad du skriver og hvad du citerer.

Hej

Jeg bruger Outlook Express som nyhedsklient og den plejer aldrig at misse >.
Det er kun dit indlæg, den har misset. Er det egentlig så dit eller mit
indlæg, der fejler?

Og hjælper det overhovedet at sætte > ind, når vinduet i din nyehdsklient
kan ændre længden på linierne, åledes at >-tegnet ikke længere står først i
en linie.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-12-08 00:34

ak wrote:
> [...]
> Det er kun dit indlæg, den har misset. Er det egentlig så dit eller mit

Jeg har ikke oplevet citat problemer med andre end dit
indlæg.

> Og hjælper det overhovedet at sætte > ind, når vinduet i din nyehdsklient
> kan ændre længden på linierne, åledes at >-tegnet ikke længere står først i
> en linie.

Jeg har ikke oplevet at en nyhedsklient ændrede linier
som startede med >

Fra : an

Dato : 07-12-08 15:25

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
>
> Søg professionel rådgivning. Du kan iøvrigt starte
> som et personligt selskab og senere ændre det til et

Kom nu, enhver der mener at have begrundelser IMOD s.m.b.a.
Giv os nu en liste med ulemper. Jeg begynder:

A) Få kender til selskabsformen, der må bruges tid til forklaring.

B) Svært at opnå kredit med begrænset ansvar og ingen (eller meget
lille) (aktie)kapital.

fortsæt...

mvh

A-N

Fra : N/A

Dato : 13-10-08 13:41

Fra : N/A

Dato : 12-10-08 21:11

Fra : N/A

Dato : 12-10-08 21:11

Fra : Spørge Jørgensen

Dato : 12-10-08 14:54

Jeg kunne selvfølgelig også overveje et offshore selskab. Nogen der
har en idé om, hvor ma kan læse noget om beskatning af en sådan?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-10-08 13:41

Spørge Jørgensen wrote:
> Jeg kunne selvfølgelig også overveje et offshore selskab. Nogen der
> har en idé om, hvor ma kan læse noget om beskatning af en sådan?

Jeg synes du skal fokusere på få sat din ide i gang
frem for at finde den perfekte virksomhedsløsning.

Du kan altid skifte virksomhedsløsning senere.

JonB

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-12-08 22:41

ak wrote:

> Jeg bruger Outlook Express som nyhedsklient [..]

SÃ¥ brug OE-QuoteFix
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

En standard installation af Outlook Express er defekt til usenet brug.

--
Jesper Lund